Hoppa till huvudinnehåll

Barn behöver se män läsa

Barn läser bok med klassiska sagor.
Arkivbild. Barn läser bok med klassiska sagor. Barn läser bok med klassiska sagor. Bild: Yle/Rolf Granqvist inlärning

Bokmalarna eller bokslukarna har blivit färre. Det märks tydligt på biblioteken och i barnens skoluppsatser.

- Speciellt bland pojkar har läsförmågan och läsförståelsen sjunkit, säger Magdalena Udd, bibliotekschef i Närpes.

Ordförrådet har minskat och fantasin och kreativiteten i berättelserna är inte på samma nivå som den var tidigare.

Män läser sagor

Sedan förra hösten ordnar Närpes bibliotek sagostund en gång i månaden, då män läser för barn.

- Vi vill ta fasta på mannen som läsande förebild. Om barnen ser att pappa, farfar eller morfar eller någon annan manlig förebild läser, förstår de att han också tycker att läsning är viktigt, säger Udd.

Det var också med tanke på det här som Karl-Gustav Svedjebäck tackade jag till att vara en av sagoberättarna.

Karl-Gustav Svedjebäck läser sagor för barn i Närpes.
Karl-Gustav Svedjebäck. Karl-Gustav Svedjebäck läser sagor för barn i Närpes. Bild: YLE/Ann-Sofie Långvik sagoläsning,Österbotten,Närpes,bibliotek,sagor (skönlitteratur),läsning,böcker

- Man gör en liten insats för läsandet. Jag tycker att läsande är oerhört viktigt. Sedan är jag inte säker på att mina barn i dag läser mindre än jag själv gjorde när jag var barn, säger Svedjebäck.

Upplevelserum på bibban

Agneta Möller-Salmela jobbar på Hangö stadsbibliotek. Hon brinner för att öka läslusten för barn. Det har hon gjort bland annat genom att utveckla en modell som har kommit att kallas Hangömodellen.

Agneta Möller-Salmela på turné i Österbotten
Agneta Möller-Salmela. Agneta Möller-Salmela på turné i Österbotten Bild: YLE/Ann-Sofie Långvik hangömodellen,läsning,böcker,Österbotten,Hangö,Kristinestad

- Hangömodellen betyder att jag nu bara jobbar med läsestimulans för alla grupper i Hangö, från 3-5-åringarna, förskolan och alla klasser. Jag har ett upplevelserum i bibban som jag inreder på ett speciellt sätt varje år. Just nu har jag ett tema som heter "fred på jorden".

Grupperna kommer till upplevelserummet en gång i månaden och får ett program som innehåller muntligt berättande, sånger och rytmer och mycket etik.

- Tanken är att barnen ska växa lite varje gång de kommer ut ur rummet, att de ska känna sig bra, modiga och stolta och att de är de som ska ärva världen.

Stenar gör barnen tysta

I början av mars kom Agneta Möller-Salmela till Österbotten med väskan full av läsinspiration för skolbarn, lärare och föräldrar.

Och så blev det sagostund för lågstadiebarnen.

När Agneta Möller Salmela berättar sin historia är barnen knäpptysta. Allt är genomtänkt. På bordet har hon magiska flaskor med mod, lycka och alla världens berättelser.

Rummet är inrett med en svag myslampa som enda ljuskälla. Med hjälp av en ficklampa lyser hon upp bilderna i böckerna.

Innan barnen fick komma in till berättarrummet fick de en tystnadssten i sin hand. Barnen ska sitta i halvmåne så att de kan ha ögonkontakt.

Viktigt med inre bilder

Agneta Möller-Salmela vill låta skapa sina egna bilder i huvudet.

- Vi fick höra en berättelse om en hövding som var sjuk och så var det några män som skulle gå efter en pytonorm för att hövdingen skulle bli frisk. Men de klarade inte av det. Barnen och ungdomarna for då och hämtade den och förde den till hövdingen så att han blev frisk, berättar Malin Jeppe, som går i Kristinestads lågstadieskola.

Den historien berättade Agneta Möller-Salmela utan bok.

- Att kunna skapa egna bilder i sitt huvud är en förutsättning för att man ska kunna ta emot kunskap. Man måste kunna memorera. Allt nytt som har hänt i världen har först hänt i någon människas huvud. Därför är det så viktigt att vi alla har kvar våra inre bilder.

Läs för bebisen i magen

Även om Agneta Möller-Salmelas uppgift som läsinspiratör är ytterst viktig, är föräldrarnas roll ännu viktigare, säger hon.

- Det är i hemmet man gör läsare av barnen, säger hon.

Bland annat tipsar hon att man gärna kan börja med högläsning för barnet redan när det är inne i magen. Högläsning bör man sedan fortsätta med ända ända upp i tonåren, anser hon.

Tala gott om boken

Föräldrar ska också vara goda förebilder för sina barn.

- Man kan gärna läsa mycket själv, men om man nu inte hör till dem som läser, kan man i alla fall bidra till att skapa en positivt känsla för läsning genom att alltid tala gott om böcker. Ha böcker hemma, tipsar Möller-Salmela.

Det behöver inte vara tjockaste boken som ligger på vardagsrumsbordet. Bara en sådan sak som att läsa dagstidningar visar också att man tycker det är viktigt att läsa.

Möller-Salmela säger också att man kan väcka mindre bokintresserade barn och tonåringar, genom att låna hem böcker från biblioteket och låta dem ligga på barnens nattduksbord.

Kanske kommer en sådan stund då nyfikenheten blir så pass stor att tonåringen börjar bläddra i den!

Bipacksedlar och poesi

- Det att man har en stark läsekunskap betyder att när man blir vuxen kan man utveckla sitt eget liv. Man kan fungera i samhället, man vet hur man ska fundera när man väljer preisdent. Man kan läsa medicinernas bipacksedlar och poesi.

- Det är avgörande för ett utvecklat liv, säger Agneta Möller-Salmela.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten