Hoppa till huvudinnehåll

Västmetronotan tog Sauri på sängen

Biträdande stadsdirektör Pekka Sauri utomhus en vacker vårdag
Pekka Sauri. Biträdande stadsdirektör Pekka Sauri utomhus en vacker vårdag Bild: Yle/ Karin Filén Pekka Sauri

Helsingfors andel av västmetronotan har stigit från 144 miljoner till 324 miljoner euro. Den senaste prishöjningen kom som en överraskning. – Inga varningsklockor ringde, säger Pekka Sauri.

Det var en obehaglig nyhet att såhär på slutrakan höra att budgeten igen kommer att överskridas.― Pekka Sauri

Ännu i december verkade budgeten för västmetron hålla, men vid den senaste genomgången visade det sig att räkningen kommer att bli saltare än beräknat. Den totala budgeten överskrids med nästan 30 procent.

- Det var en obehaglig nyhet att såhär på slutrakan höra att budgeten igen kommer att överskridas, säger en förbryllad Pekka Sauri (Grön), biträdande stadsdirektör i Helsingfors med ansvar för bland annat kollektivtrafiken.

Han kan ändå skönja en strimma sol i mörkret.

- Den goda nyheten här är att västmetron kommer att öppna enligt tidtabell, den 15 augusti.

Inga varningsklockor ringde

Helsingfors andel av miljarden går loss på 324 miljoner euro. Enligt budgeten från 2008 skulle staden stå för 144 miljoner av metrobygget. Ursprungligen skulle hela bygget kosta lite på 700 miljoner euro.

- Varningsklockorna borde ha ringt, men det gjorde de inte, säger Pekka Sauri.

Frågor som varför och hur mycket kommer nu att utredas.

Västmetrobolaget har beslutit om att beställa en utredning, men det tar förstås tid.― Pekka Sauri

- Västmetrobolaget har beslutit om att beställa en utredning, men det tar förstås tid. Jag hoppas den kommer så fort som möjligt, säger Sauri.
Arkitektens illustration av Mattby metrostation.
Esboperrongerna, på bilden den i Mattby, är kortare eftersom planen var att automatmetron kan köra oftare än den som har förare. De planerna blev det inget av. Arkitektens illustration av Mattby metrostation. Bild: Arkkitehtitoimisto HKP Oy mattby metrostation

Att lämna räkningen obetald är inte ett alternativ. Sauri ser heller ingen risk att det skulle uppstå en liknande dispyt som i fallet mellan Helsingfors stad och Siemens visavi metrons automatisering.

- Västmetrobolaget ägs gemensamt av Helsingfors och Esbo, så det skiljer sig från automatiseringen där ett utomstående bolag var inblandat.

Hur länge räcker kapaciteten?

En annan fråga som gäckat metrobyggarna är längden på perrongerna. I Esbo är perrongerna kortare än i Helsingfors.

Enligt Pekka Sauri finns det inte mycket man kan göra åt den saken nu.

- Vi kan inte förlänga dem i det här skedet. Tågen blir kortare, men de kör också med kortare mellanrum.

När västmetron öppnar kommer man att klara sig med den kapaciteten till 2020-talet. Det är därför det skulle vara viktigt att få igång projektet med Kronbergsbron.

När västmetron öppnar kommer man att klara sig med den kapaciteten till 2020-talet. Sen behövs nya lösningar.

- Det är därför det skulle vara viktigt att få igång projektet med Kronbergsbron för att sedan lätta på kollektivtrafiken i östra Helsingfors, säger Sauri.

Läs mera:

Västmetron blev ett bottenlöst pengahål - nu krävs förklaringar

På Helsingfors stads trafikverk HST ställer man sig kritisk till de ständigt återkommande överskridningarna i västmetrobudgeten. Nu kräver man svar.