Hoppa till huvudinnehåll

Framtidens sociala medier - träffa dina vänner i virtuella världar

Det virtuella sociala nätverket Vtime
Det nya virtuella sociala nätverket Vtime. Det virtuella sociala nätverket Vtime Bild: Vtime vtime

Virtuella verkligheter är inte bara spel och häftiga upplevelser i berg- och dalbanor. De har också en stor potential när det gäller att möjliggöra sociala möten.

Virtuella världar har redan i flera år haft höga förväntningar på sig. Till exempel år 2007 öppnade Sverige en virtuell ambassad i den tredimensionella datavärlden Second Life.

Sveriges virtuella ambassad "Second House of Sweden".
Sveriges virtuella ambassad "Second House of Sweden" verkade år 2007-2012. Sveriges virtuella ambassad "Second House of Sweden". Bild: sweden.se virtuell ambassad,Second Life

Storföretagen Nike och IBM satsade stort på att befolka öar i den virtuella världen. Dessutom öppnade nyhetsbyrån Reuters kontor där, och vid Yrkesakademin i Österbotten lärde sig elever engelska, 3D-programmering och marknadsföring virtuellt.

Tobias Westerbacka förevisar ett virtuellt badrum i Second Life.
En elev vid Yrkesakademin i Österbotten tittade in i ett virtuellt badrum i Second Life år 2012. Tobias Westerbacka förevisar ett virtuellt badrum i Second Life. Bild: YLE/Ann-Sofie Långvik virtuellt badrum

Hajpen kring Second Life har ändå lagt sig sedan flera år tillbaka och de flesta vanliga användare, företag och myndigheter har slutat använda tjänsten. 3D-världen har på senare tid främst beskrivits som ett glorifierat chattforum.

Men liknande världar tros igen bli populära i och med att man med dagens teknologi kan uppleva dem på mer omslutande sätt.

Hjälmar för virtuell verklighet

Under det senaste året har så kallade vr-hjälmar blivit allt vanligare, billigare och också mindre. En vr-hjälm ser i dagens läge oftast ut som ett par stora skidglasögon och kan kopplas antingen till en dator eller en mobil.

Förkortningen “vr” som på svenska används i sammansättningar såsom “vr-hjälmar” kommer från engelskans “virtual reality” som alltså betyder virtuell verklighet.

Under mobilmässan Mobile World Congress i Spanien tidigare i år var det många olika företag som visade upp vr-hjälmar: Sony, HTC, Oculus, Samsung med flera.

Vr-hjälmen Samsung Gear VR
Vr-hjälmen Samsung Gear VR. Vr-hjälmen Samsung Gear VR Bild: EPA/PAUL BUCK vr-hjälm,VR-hjälm

Till exempel Samsung gav nyligen sin vr-hjälm Gear VR på köpet till dem som förhandsbeställde företagets nya smarttelefon Galaxy S7. Google har också i ett par års tid sålt en billig hållare av kartong som gör det möjligt att omvandla en vanlig Androidtelefon till en enkel vr-hjälm.

I en vr-hjälm visas bilder individuellt för varje öga, för att kunna skapa en 3D-känsla. Prylen kopplas antingen till en dator eller en mobiltelefon.

Vr-hjälmen eller mobiltelefonen har rörelsesensorer och när man rör på huvudet så sker motsvarande också i 3D-världen, vilket ger en omslutande känsla.

skärmglasögon
Facebooks vr-hjälm Oculus Rift ska kopplas till en dator. Gärna en kraftfull dator, annars blir man lätt illamående av 3D-effekterna. skärmglasögon Bild: Yle/Niklas Fagerström skärmglasögon

Den sociala dimensionen

Facebook köpte för två år sedan en av de ledande tillverkarna av vr-applikationer, Oculus VR, för 2 miljarder amerikanska dollar.

Då kommenterade grundaren Mark Zuckerberg att man med det köpet förbereder sig för framtidens plattformar.

“Oculus har möjligheten att skapa den mest sociala plattformen någonsin och förändra hur vi jobbar, leker och kommunicerar med varandra”, skrev Zuckerberg.

Företagets länge efterlängtade vr-hjälm Oculus Rift är designad för att kopplas till en kraftfull dator och har hittills testats av bland annat spelutvecklare.

Allmänheten får möjlighet att köpa Oculus Rift senare den här månaden. Den är, i likhet med till exempel företaget HTC:s produkt Vive, en avancerad vr-hjälm som kostar flera hundra euro.

Samtidigt är Google Cardboard och Samsung Gear VR betydligt billigare. Det beror på att de i praktiken kan liknas vid enkla hållare för smarttelefoner och inte själva innehåller avancerad elektronik.

Mark Zuckerberg
Mark Zuckerberg (i mitten) håller i en vr-hjälm. Mark Zuckerberg Bild: EPA mark zuckerberg,Virtual Reality,virtuell verklighet,VR-hjälm

Facebook har också valt att samarbeta med Samsung kring vr-hjälmen Gear VR. Den bär därför tilläggsnamnet Oculus.

Det är inte långsökt att tänka sig att varje användare i framtiden kan välja eller bygga upp en egen 3D-värld dit vänner och bekanta kan komma för att umgås.

Exakt vad Facebook har för planer i virtuella 3D-världar har de inte berättat offentligt, men det är inte långsökt att tänka sig att varje användare i framtiden kan välja eller bygga upp en egen 3D-värld dit vänner och bekanta kan komma för att umgås.

Man kommer troligen också att kunna besöka specifika platser tillsammans, virtuellt. Det sociala nätverket Vtime, som har utvecklats av företaget Starship, ger en sådan här möjlighet redan i dag.

Nytt virtuellt medium

Vtime lanserades den 11 mars för både Google Cardboard och Samsung Gear VR och gör det möjligt att träffa vänner i olika virtuella världar. Fokusen ligger på att umgås, inte till exempel på att spela.

De nuvarande sociala medierna har fått kritik för att gynna digital narcissism - att folk betonar hur fantastisk deras egna värld är, och deras egna upplevelser i den.

- Virtuell verklighet handlar istället om hur fantastisk vår gemensamma värld är, den värld vi delar tillsammans, betonade Starships marknadsföringsdirektör Julian Price på en teknologimässa i Storbritannien tidigare den här månaden.

I Vtime kan du tills vidare skapa en virtuell avatar, alltså en egen rollfigur, och kommunicera med 1-3 andra personer i tolv olika 3D-världar. Du kan tala med vänner och bekanta, eller låta systemet välja ut en eller flera okända samtalspartner.

Ni kan till exempel besöka exotiska ställen såsom den internationella rymdstationen ISS eller sitta tillsammans runt en lägereld. En video som visar några av världarna finns på Youtube.

Det virtuella sociala nätverket Vtime
Det virtuella sociala nätverket Vtime Bild: Vtime socialt medium

Tills vidare ser rollfigurerna i Vtime inte ut som användarna gör i verkligheten, men redan om några år kan de göra det tack vare ny skanningsteknik som redan ligger bakom hörnet.

Det är också troligt att olika affärsverksamheter och offentliga institutioner så småningom kommer att flockas till de moderna omslutande 3D-världarna, såsom de drogs till den mer anspråkslösa världen Second Life redan för ett knappt årtionde sedan.

Banken Goldman Sachs bedömer att virtuella verkligheter, tillsammans med förstärkta verkligheter (augmented reality), kan bli en mycket stor industri om ett knappt årtionde, med ett värde på 80 miljarder amerikanska dollar år 2025.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes