Hoppa till huvudinnehåll

Du kommer inte till hjälpmedelscentralen utan hjälp

Riitta Skytt vid Dahls sjukhus hjälpmedelscentral
Nu klarar sig Riitta Skytt med en krycka, men hela vintern satt hon i rullstol. Riitta Skytt vid Dahls sjukhus hjälpmedelscentral Bild: Yle/Malin Ekholm hjälpmedel,rullstolar

Till hjälpmedelscentralen vid Dals sjukhus kommer man bara med hjälp eller gående. Den upptäckten gjorde Riitta Skytt då hon behövde låna en rullstol i vintras.
Då saknades ännu information om att hjälpmedelscentralen inte är tillgänglig.

-Backen hit upp är så brant att inte ens min dotter hade orkat skuffa mig, det var tur att min man var med, säger Riitta Skytt.

Förutom att backen är brant saknas det parkeringsplatser invid dörren.

-Vi hade inte tänkt på att det kunde vara svårt att ta sig in med rullstol, säger ledande rehabiliteringsplanerare Minna Salmi på Dals sjukhus.

Det finns en annan väg till hjälpmedelscentralen, via en ingång på andra sidan huset och sedan genom sjukhusets källare. Det blir en mycket längre väg att rulla, men då slipper man den branta rampen och tröskel in till hjälpmedelscentralen.

-I framtiden kommer vi att ge bättre anvisningar och dirigera trafiken den vägen. Vi ska också bli bättre på att skylta, säger Salmi.

I dagens läge saknas fortfarande informationen om att man kan ta sig in via en annan dörr och all biltrafik dirigeras till dörren med den höga rampen.

För Riitta Skytt hade det varit viktigt att på förhand få veta hur det var med tillgängligheten vid hjälpmedelscentralen.

-Man känner sig så hjälplös när man kommer någonstans där man tror att man ska kunna ta sig fram och så går det inte.

Det går att informera men många gör det inte

Huvudstadsregionens nyligen uppdaterade servicekarta ska ge rörelsehindrade information om tillgängligheten vid alla offentliga sektorns enheter. I teorin. I praktiken har en stor del av enheterna inte utnyttjat den här möjligheten och uppgifterna saknas för nästan två av tre enheter.

Rehabiliteringstjänsterna är ett exempel. Det finns 32 enheter som erbjuder rehabilitering i Helsingfors. Bara 12 har meddelat något om tillgängligheten och till många ställen är det svårt att komma om man rör sig ensam med en rullstol.

Huvudstadsregionens servicekarta
Uppgifterna om tillgänglighet saknas på de flesta rehabiliteringstjänster Huvudstadsregionens servicekarta Bild: Helsingfors stad kartor,servicekarta

-Jag kan inte ensam besöka alla 5000 platser så ansvaret att uppdatera informationen ligger på enheterna själva, säger Helsingfors stads tillgänglighetsombudsman Pirjo Tujula.

Helsingfors stads tillgänglighetsombudsman Pirjo Tujula
Pirjo Tujula är tillgänglighetsombudsman i Helsingfors Helsingfors stads tillgänglighetsombudsman Pirjo Tujula Bild: Yle/Malin Ekholm tillgänglighet för handikappade,Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

För den som av olika orsaker har svårt att ta sig fram är information om tillgänglighet a och o.

-Alla ställen kan inte vara tillgängliga, men då måste man få veta det och inte ställas inför faktum när man väl där, säger Niina Kilpelä, arkitekt på Invalidförbundets tillgänglighetscenter.

Informationen måste också vara rätt, man kan inte göra en bedömning om tillgänglighet med vänster hand.

Niina Kilpelä, arkitekt på Invalidförbundets tillgänglighetscenter
Niina Kilpelä är arkitekt på Invalidförbundets tillgänglighetscenter Niina Kilpelä, arkitekt på Invalidförbundets tillgänglighetscenter Bild: Yle/Malin Ekholm tillgänglighet för handikappade

-Ibland kan man ringa någonstans och få höra att man kan komma in med en rullstol, men om personen som svarar inte själv sitter i rullstol så kan man ändå inte vara säker på att informationen stämmer, säger Kilpelä.

-Allting börjar med tillgänglighet, har du inte tillgänglighet kan du inte delta i samhället på ett likvärdigt sätt, säger Kilpelä.

Kartan är den enda i sitt slag

Huvudstadsregionens servicekarta är den enda i sitt slag i landet. Du kan välja vilket handikapp du har och sedan sortera enheter enligt tillgänglighet.

Helsingfors har länge varit en föregångare när det gäller tillgänglighet.

-Vi utformar kriterier som utnyttjas av kommuner i hela landet, det är ju ingen idé att uppfinna hjulet på nytt, säger tillgänglighetombudsman Pirjo Tujula.

Alla enheter som ingår i servicekartan har fått information och instruktioner om hur man uppdaterar informationen om tillgänglighet, men fortfarande har många inte gjort det.

I dag finns informationen om den branta rampen in till hjälpmedelscentralen vid Dahls sjukhus på kartan, men fortfarande saknas information om tillgänglighet på tre av fem ställen som delar ut hjälpmedel i Helsingfors.

Huvudstadsregionens servicekarta hittar du här.

Denna artikel bygger på ett tips till Spotlight nya tipssida. Här kan du läsa tipset som artikeln bygger på.

Tipsa Spotlight

Denna artikel bygger på ett tips till Spotlight. Känner du till något som vi borde granska? Skicka i så fall in ett tips!

Vi redovisar öppet för hur vi jobbar. Här hittar du de tips vi håller på med som bäst:

Spotlights webbsida
Spotlights webbsida Bild: Yle tipsmaskinen,Spotlight,datajournalistik