Hoppa till huvudinnehåll

Om att jobba med en regissör som inte berättar vad filmen man gör handlar om

Christian Bale och Natalie Portman på Berlinalen
Christian Bale och Natalie Portman på Berlinalen Bild: EPA/BRITTA PEDERSEN knight of cups

"Låt oss börja innan vi är färdiga", var teamets mantra under inspelningarna av Finlandsaktuella Knight of Cups. Men så är Terrence Malick också en regissör som "aldrig berättade något om vad filmen egentligen handlar om".

Det är februari 2015. Knight of Cups har fått sin världsurpremiär under Berlins filmfestival, och en smått förvirrad världspress samlas för att ställa frågor till ensemblen bakom filmen.

Regissören Terrence Malick är som väntat själv inte på plats, han brukar inte syssla med att förklara sig eller att låta sig intervjuas. På nätet hittar man inte mycket annat än en kort intervju från 1974 i samband med hans debutregi Badlands, och några strökommentarer från Roms Filmfestival 2007 där han dök upp för att spela upp och kommentera några av sina favoritfilmklipp. Nyckelordet då lär ha varit ”oskuldsfullhet”.

I Berlin är det istället stjärnskådespelarna Christian Bale och Natalie Portman som gör sitt bästa för att förklara det som egentligen inte går att förklara. Det är nämligen inte bara svenska YLEs Silja Sahlgren-Fodstad som i sin recension funderar på vad filmen egentligen handlar om, också under presskonferensen ber man Christian Bale komma med en tolkning.

Scen ur filmen.
Christian Bale i Knight of Cups. Scen ur filmen. Bild: Dogwood Pictures LLC Christian Bale,knight of cups

- Det intressanta med Terrence är att han aldrig berättade något om vad det handlar om, börjar Bale. Vi gick igenom min karaktärs bakgrund och så, men för varje scen så skuffa han ut mej med en känsla av, vi får se vad som händer. Det blev som ett mantra för oss det här att, låt oss börja innan vi är färdiga.

- Men min karaktär Rick är någon som har fått alla sina begär och drömmar uppfyllda, det är en person som har alla inbjudningar till de rätta ställena och känner de rätta mänskorna, men som ändå känner en väldig tomhet. Så han är ute på en slags resa.

Men om man inte har några egentliga repliker under hela filmen, hur bygger man upp sin karaktär?

- Ja den frågan gäller väl också mej. För du hade väl några repliker, säger Bale mot Portman och skrattar.

Bale och Portman under presskonferensen i Berlin.
"Du hade visst några repliker i filmen?" Bale och Portman under presskonferensen i Berlin. Bale och Portman under presskonferensen i Berlin. Bild: Tim Brakemeier / EPA Christian Bale,Natalie Portman

- Jag hade inga nej, men jag såg andra som kom in med flera sidor och så försökte jag alltid smygtitta över nåns axel för att titta efter hur min karaktär skulle bli omtalad, för jag visste ju inget.

”han överträffade mina förväntningar”

Natlie Portman tillägger att hon alltid har beundrat ”Terry”, att det bara därför var en fantastisk upplevelse att få arbeta med honom.

- Och det är väldigt ovanligt att en person som man beundrar lyckas överträffa ens förväntningar, men så var det, jag beundrar honom ännu mer nu när jag har fått jobba med honom.

Och vad är det som är så speciellt med hans sätt att jobba?

- Det kändes aldrig som att vi bara går in för att förverkliga ett manuskript, varje dag var en sökan efter något nytt och något vackert. Och ”Terry” liksom välkomnade alla problem, det var som om alla problem välkomnades som en möjlighet, som att om det regnar en dag så följer man regnet, fast det inte alls var planen.

Bekant arbetsteam en förutsättning

Det här ställer förstås väldiga krav på en producent, men som Sarah Green konstaterar, ”vi har jobbat med honom över tio år redan, vi känner varandra”.

Christian Bale och Natalie Portman i Knight of Cups.
Scen ur filmen. Christian Bale och Natalie Portman i Knight of Cups. Bild: Dogwood Pictures/Melinda Sue Gordon knight of cups

- När man jobbar med ”Terry” handlar allt om förtroende. Nyckeln är att bygga upp ett team som förstår och uppskattar honom, och som följer honom från projekt till projekt, det är en förutsättning för att man ska kunna förverkliga en konstnärlig vision som är så stark men samtidigt så lös.

- Vi har också lärt oss att man måste planera lätt. All planering och allt organiserande som man normalt gör när man spelar in, det tjänar inte hans sätt att göra film.

Problematisk kvinnosyn

Det som slår en med Knight of Cups, förutom avsaknaden av en sammanhängande historia, är Malicks val av kvinnliga karaktärer – mer eller mindre alla unga kvinnor som förälskar sig i huvudkaraktären är modellika kvinnor med en enda uppgift; att förälska sig i Rick och sörja uppbrottet.

Scen ur filmen, med Natalie Portman och Christian Bale.
Natalie Portman och Christian Bale. Scen ur filmen, med Natalie Portman och Christian Bale. Bild: © Dogwood Pictures, LLC Natalie Portman,Christian Bale,knight of cups

När skådespelarna uppmanas kommentera det faktum att kvinnokaraktärerna aldrig är annat än räddare och/eller förförare, nöjer sig både Christian Bale och Natalie Portman med att konstatera att det är en reflektion av Ricks karaktär och själsliga resa.

- Kvinnorna är Ricks primära livskälla, och därför återvänder han i sina tankar till många av dem, eftersom de varit de viktigaste mänskorna i hans liv, konstaterar Christian Bale. Och Natalie Portman tillägger.

- Ricks resa går via kvinnorna, det är sant. Och det handlar om extrema typer, både de manliga och kvinnliga karaktärerna är på sitt sätt extrema, men alla är typer av mänskor som du ser överallt i Los Angeles, med allt från yta och ytlighet till själfullhet och humanism.

Mer från programmet

Läs också