Hoppa till huvudinnehåll

Kode Maya klarar sig med fyra spår

Kode Maya
Kode Maya i inspelningsstudion och replokalen, d.v.s. Henrik Sundströms vardagsrum. Sebastian Jacobson på gitarr. Kode Maya Bild: Yle/Petter Sandelin kode maya

Kode Maya är bandet som älskar gamla saker och varmt retrosound. Det här kan vara Österbottens mysigaste band.

Det är svårt att skriva en liten text om ett band när man ska beskriva sig själv på sociala medier. Sebastian Jacobson och Henrik Sundström från Kode Maya tycker att det är det värsta som finns.

Tyvärr kommer man inte långt utan den där meningen. Därför har de bestämt sig för att kalla sig “ett misslyckat fuzzrockprojekt”.

Tanken var aldrig att Kode Maya skulle bli ett band.

Trots det blev det ett riktigt bra band.

En gammal four track med söndrigt lock.
Kode Maya spelar in på fyra kanaler på pappas gamla four track. Det räcker. En gammal four track med söndrigt lock. Bild: Yle/Petter Sandelin kode maya

Soundet kommer från pappas four track

Bandets sound föddes när Sebastian och Henrik började experimentera med en gammal kassettbandspelare.

- Den är min pappas gamla och har haft en paus på tjugofem år. Henka som är elektriker putsade upp den, säger Sebastian Jacobsson.

Luckan finns inte kvar. Den försvann för länge sedan. Soundet består. Det finns bara fyra kanaler att leka med.

- Det är en bra begränsning, säger Sebastian.

Varför?

- Idag klarar en dator över hundra spår. Det är bra att lägga en grund på fyra spår och utgå från vad som behövs för att få det att låta bra, säger Sebastian.

Om man klarar av att göra en bra låt på fyra spår så är det en bra låt. Helt enkelt.

- Det blir inte så mycket bättre när man lägger på saker, säger Henrik.

Soundet i kasettbandspelaren har också ett nostalgiskt skimmer. Det låter aldrig precis som det man spelade in. En del låtar är inspelade i andra hastigheter för att de ska få det rätta djupet.

Katt i hemmastudion
Katten Norr poserar bland tekniken. Katt i hemmastudion Bild: Yle/Petter Sandelin kode maya

“Vi gillar gamla saker”

Studion och träningslokalen finns oftast i Sebastians vardagsrum. Det blir trångt på borden när allt ska plockas upp.

- Vi gillar gamla saker och värmen som kommer från dem, säger Henrik.

Det är delvis bandet som gjort att de börjat samla på sig gammal ljudteknik.

- Jag kan bli nostalgisk över vad som helst. Till exempel över våra gamla sessioner. "Minns du när vi gjorde det där..?", säger Sebastian.

Vill inte tillbaka till 70-talet

Trots kärleken till gamla prylar längtar de inte tillbaka till 70-talet.

- Vi använder oss av gamla grejer men också datorer. Det är det bästa av två världar, säger Sebastian.

Kode Maya som det ser ut på 2010-talet hade ju inte varit möjligt på 1970-talet. Bandet har gjort allt själv, från mastring till omslagsbilder. Det hade antagligen varit omöjligt förut. De är glada över att inte behöva klippa ljudband.

Teknik
Det analoga soundet hos Kode Maya har också blivit lite av en orsak till ett prylsamlande på lopptorg och nätet. Teknik Bild: Yle/Petter Sandelin kode maya

Synt
- Vi är nostalgiker, konstaterar Henrik. Synt Bild: Yle/Petter Sandelin kode maya

Det var inte meningen att det skulle bli ett band

Från början tänkte Sebastian och Henrik bara träffas och spela in lite musik tillsammans. De var trötta på att spela live. Ibland hade de en känsla av att band spelade live bara för att man ska spela live. Henrik föreslog fuzzrock för deras första session.

- Det blev ju inte så bra, minns Henrik och skrattar.

Det var fjärde eller femte gången de träffades som de gjorde låten Fields of Goat. Den finns med på skivan. Efter det blev det fler låtar som passade ihop. Till slut blev de tvungna att skaffa ett bandnamn.

Sebastian och Henrik skriver all musik tillsammans under sessionerna i vardagsrumsstudion, aldrig på egen hand. Det blir inga sena nätter. De tycker om att träffas redan på morgonen och jobbar medan det är ljust. De tar lunchpaus.

Det här kan vara Österbottens mysigaste duo.

Lurade på femton dollar?

Än så länge har bandet inte gjort speciellt mycket promotion. De har haft fullt upp med EP:n som blev en fullängdare, den första spelningen och med material för nästa skiva. Dessutom kan promotion vara ganska tråkigt.

- Vi fick ett mail av någon som ville boosta vår karriär. Vi la femton dollar på det. Vi lades upp på någon EDM-sida, förklarar Sebastian och skrattar åt historien.

Det blev alltså ingen omedelbar succé för femton dollar.

Bandet har redan en hel del material till nästa skiva. Men först måste de gå tillbaka till början och lära sig spela låtarna från skivan live. I april blir det nämligen en spelning. Bandet som aldrig skulle spela live har brutit mot den principen. Orsaken är lika mysig som resten av bandets historia.

- Mecki från After Eight hörde av sig på hösten men då hade vi fullt upp med EP:n. Han frågade igen om våren och då tänkte vi “okej då, vi gillar Mecki och After Eight”, berättar Sebastian.

Vardagsrumsbordet är fyllt av teknik. Övningarna ska köra igång så fort intervjun är klar. Det blir knappast omöjligt att lista ut hur man spelar låtarna live trots att det aldrig var deras plan.

Det finns ju bara fyra spår.

Kode Maya spelar på Culture Club på After Eight i Jakobstad onsdag 6.4. Tacka Mecki Andersson för det.

Katten Norr
Katten Norr följer med journalisten ut på gården. Katten Norr Bild: Yle/Petter Sandelin kode maya