Hoppa till huvudinnehåll

Av kärlek till farfar och träbåtar

Anna Granström framför en affisch/tavla som marknadsför Hangös simstränder.
Anna Granström. Anna Granström framför en affisch/tavla som marknadsför Hangös simstränder. Bild: Yle/ Tiina Grönroos Hangö,båtvarv,båtbyggare,anna granström

Anna Granström är femte generationens båtfixare. Annas stora förebild är hennes farfar, den legendariska båtbyggaren Ulf Granström. När farfar fick en hjärnblödning och dog några veckor senare, stod båtvarvet i Hangö plötsligt utan en drivande kraft. Det här skedde mitt i den livligaste båtsäsongen, våren 2015. Det blev 25-åriga Anna och hennes lillebror som såg till att alla båtar blev servade och sjösatta. Det här av kärlek till farfar, ansvar för kunderna och åtminstone i Annas fall, hennes passion för träbåtar.

När jag träffar Anna bor hon i Ekenäs. Hon har tagit en timeout från det familjeägda båtvarvet. Fjolårets säsong var tung trots att hon och brodern Gustav klarade av jobben med hedern i behåll. Anna vill nu ha tid för att tänka på framtiden och skaffa sig mer erfarenhet inom båtbyggarbranschen. Hon har tagit anställning på ett varv i Ekenäs.

Farfar var och är Annas förebild

Det har gått knappt ett år sedan hangöbon och båtbyggaren Ulf Granström gick bort. Han blev 83 år gammal, men jobbade på varvet ända in i det sista.

Bild på Anna Granströms farfar, Ulf Granström
Annas farfar Ulf Granström. Bild på Anna Granströms farfar, Ulf Granström Bild: privat ulf granström,Hangö,båtbyggare,båtvarv

- Han skulle knappast levt så länge om han inte hade fått syssla med det han älskade, tror Anna.

Anna berättar om barndomen och ungdomen i Hangö. De bodde alla på varvet, farfar och farmor, Anna och hennes föräldrar och syskon. Familjernas hus var på samma gård som båtvarvet och om barnen hade ärende till farfar eller pappa gällde det att söka sig till verkstaden. Därför hängde Anna en hel del på båtvarvet. Hon följde med vad de vuxna sysslade med och småningom fick hon också utföra mindre jobb.

Anna Granström med sin pappa i en motorbåt.
Anna 1 år med sin pappa. Anna Granström med sin pappa i en motorbåt. Bild: privat samtal om livet,Hangö

- Jag har sommarjobbat på varvet från att jag var tretton, fjorton år gammal. Jag städade båtarna efter vinterförvaringen. Lite senare fick jag börja med bottenmålning.

I dag är ytbehandlingar, lackering och målning av träbåtar Annas grej. Hon har inte själv byggt båtar, men hon har följt med när farfar har ritat och byggt båtar.

- Farfar har ritat och byggt över hundra båtar, både segel- och motorbåtar, fritids- och tävlingssegelbåtar. Under årens lopp blev det också många stora renoveringar.

En tävlingsbåt, som Ulf Granström har byggt, tål speciellt att nämnas. Det är tävlingsbåten Sara af Hangö, som byggdes 2006.

- Det är en replika av en gammal båt, Violet, som försvann spårlöst.

Om en gammal båt förstörs eller försvinner, får man använda båtens ritningar. Sara af Hangö är en sexa (6mR) och tydligen en bra byggd tävlingsbåt. År 2011 kammade besättningen ombord på Sara af Hangö hem VM som hölls i Helsingfors.

Bild på segelbåten Sara af Hangö.
Sara af Hangö Bild på segelbåten Sara af Hangö. Bild: privat anna granström,Hangö,Segelbåt

-Nu finns båten i Åbo, men den fanns tidigare i Ekenäs och har också varit i vinterförvaring hos oss.

Båtvarvet i Hangö har under årens lopp haft många tävlingsbåtar, såväl sexor som åttor, i vinterförvaring. Därför har de internationella förbunden besökt Hangö och övervakat att båtarna uppfyller specifika mått och vikter. Det här har lett till att Ulf Granströms namn och goda rykte är känt längt utanför Hangös och Finlands gränser. Med bland annat det här i bagaget, känns det extra viktigt för Anna att förvalta farfars livsverk och arv.

En tung sommar

Trots att Ulf Granström var en bra bit över 80 år, kom sjukdomsattacken som en fullständig chock för Anna och de övriga i familjen.

- Det var i maj (2015) och jag var i Stockholm när farmor ringde och berättade att farfar hade fått en hjärnblödning och förts till sjukhus.

De sista fem åren kom farfar och jag väldigt nära varandra.

Ulf Granström repade sig aldrig och några veckor senare dog han. Anna och hennes lillebror hade redan då fortsatt sjösättandet av kundernas båtar. Säsongen var i full gång. Båda kände till rutinerna, Anna hade jobbat i flera år sida vid sida med sin farfar. Trots det bjöd försommaren på många överraskningar och utmaningar.

- I verkstaden fanns bland annat en båtmotor som var helt isärplockad. Men min brorsa fick ihop den tack vare att han kunde jämföra med den andra motorn som fanns kvar i båten.

Anna säger att det krävdes en del samtal till kunder för att förklara situationen och de ringde också till andra inom båtbranschen för att fråga råd. På båtvarvet fanns också en anställd som var till stor hjälp.
Syskonen Granström rodde i land projektet. Efter det kom saknaden efter farfar. Anna minns sin farfar som snäll, men bestämd. Eftersom han kunde sitt jobb, var han inte den som gav vika vad gällde hur olika arbeten skulle utföras. Han levde för sitt arbete, men barnbarnen var viktiga och högt älskade.

- Om båtar var det ena så var vi barnbarn det andra. De sista fem åren kom farfar och jag väldigt nära varandra. Vi kunde prata om vad som helst.

De senaste fem åren har emotionellt sett också varit tunga för Anna. Utan att gå desto mer in på detaljer berättar hon hur hennes pappa och farfadern blev oense, vilket ledde till att pappan lämnade båtvarvet i Hangö för att grunda ett eget varv i Ekenäs.

- I det skedet blev det också tal om att välja, att jobba för pappa eller för farfar. Jag sade att jag inte vill välja. Jag ville bara fortsätta som förut.

Anna har inte haft desto mera kontakt med sin pappa under de här åren. I dag är det pappan som driver båtvarvet i Hangö. Lillebror Gustav studerar ännu på yrkesskolan Axxell i Karis och Anna själv jobbar på ett båtvarv i Ekenäs. Hon fick jobberbjudandet efter den hektiska sommarsäsongen och beslöt att det var en bra tid att ta timeout och fundera över vad hon vill satsa på i framtiden. Kärleken till träbåtar lever vidare och eventuellt återvänder Anna till varvet i Hangö. Tiden får utvisa. Just nu bor hon i Ekenäs tillsammans med sin sambo Saranna.

Framgångsrik tennisspelare

Vid sidan av träbåtar har Anna Granström en annan stor passion, tennis. Hon säger att hon är en riktig sportfåne och har därför prövat på många olika idrotter, men redan som ganska ung fastnade hon för tennisen. Anna började spela tennis när hon var cirka sju år gammal och började småningom också tävla. Anna har bland annat ett FM-guld i C-klass, dubbel, damer. Hon har också vunnit en del distriktsmästerskap och turneringar. Anna var i tiderna en av landets bästa i sin klass, det vill säga flickor födda 1990. Numera har hon lagt av tävlandet, men hon spelar fortsättningsvis tennis och går flitigt på gym.

- På tennisplan är du ensam, varken tränare eller föräldrar får komma med goda råd under en match. Det här har passat mig, men jag vet att många unga föredrar lagsporter.

Idag är Anna tennistränare för juniorer och har fungerat som tävlingsledare på Hangö tennisvecka, en tennisturnering med 110 år på nacken och som till exempel i fjol (2015) hade långt över 20 tävlingsklasser.

Som yngre ägde Anna en optimistjolle, men det blev aldrig aktuellt för henne att delta i till exempel Hangöregattan eftersom Hangö tennisvecka inföll samtidigt. I det här fallet drog tennisen det längre strået.

Båtliv, men inte just nu

Anna är alltså femte generationens båtfixare. Båtbyggare kan hon däremot inte titulera sig, åtminstone inte ännu. Anna har sedan barnsben jobbat med båtar, men till sin utbildning är hon faktiskt miljöplanerare. En tid efter sin examen jobbade hon på ett projekt som gick ut på att videofilma och analysera havsbotten i Ekenäs och Bromarv skärgård. Det var en perfekt syssla för Anna som gillar skärgård och båtliv, men jobbet hos farfar vann i långa loppet.

en miniatyrbåt, segelbåt i ett vardagsrum
En miniatyr av en segelbåt, byggd av Annas farfarsfar, restaurerad av Anna. en miniatyrbåt, segelbåt i ett vardagsrum Bild: privat miniatyrbåt

Trots att Anna jobbar med båtar äger hon för tillfället ingen egen båt.

- Visst skulle jag vilja ha en träbåt. Men när man sedan tänker efter hur mycket annat jag vill syssla med och hur mycket jobb som krävs för att hålla en träbåt i skick så… tja, det ligger nog nära till hands att jag i så fall skulle skaffa en mindre glasfiberbåt!

Du kan höra mera om Anna Granström i ett Samtal om livet fredagen den 1.4 kl 11.03 och lördagen den 2.4 kl 20.03. Programmet finns också på Yle Arenan.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle