Hoppa till huvudinnehåll

Svartvitt, skön sång och skicklighet i VNF:s Sju bröder

Scen ur VNF:s teaterlinjes Sju bröder
Eleverna vid VNF:s teaterlinje visar på skickligt skådespelararbete i Sju bröder. Scen ur VNF:s teaterlinjes Sju bröder Bild: Chris Senn Sju bröder,Västra Nylands Folkhögskola,teater

Valet att sätta upp Aleksis Kivis Sju bröder som slutproduktion för Västra Nylands folkhögskolas teaterelever vittnar om ett enormt förtroende för de unga skådespelarna, och det visar sig inte röra sig om några falska förhoppningar. Skådespelarna klarar utmaningen med den digra texten och en tom scen galant.

Scenografin består endast av några målade björkstammar på tyg och en enkel stenbumling som för tankarna till Jukolas och Impivaaras karga skogar. Resten görs upp av ljus och skådespelarna själva som skapar skogens ljud med hjälp av instrument och de egna rösterna. Färgtemat är precis som björkarna till mestadels svart, vitt, brunt och grått.

Den enda färgklicken bjuder Venlas (Ninja Kotkalaakso) röda kjol på då hon svävar majestätiskt över scenen och lockar till sig de sju brödernas beundran.

VNF:s Sju bröder bjuder på mycket imponerande fysisk teater, inte minst när skådespelarna till synes kravlöst skapar en boxningsring av ett rep för att sedan skickligt utföra välkoreograferade slagsmål bröderna emellan.

Replikerna levereras tydligt, samspelt och publiken hänger med trots det gammaldags och symbolrika språket.

Texten i Sju bröder är massiv och ålderdomlig. Den visar sig ändå inte innebära någon större utmaning för VNF:s skickliga teaterstuderande. Replikerna levereras tydligt, samspelt och publiken hänger med trots det gammaldags och symbolrika språket.

Scen ur VNF:s teaterlinjes Sju bröder
Ida-Maria Keisala (överst) imponerar i sin roll som försupne Lauri. Scen ur VNF:s teaterlinjes Sju bröder Bild: Chris Senn Sju bröder,Västra Nylands Folkhögskola,teater

Speciellt imponerande blir det då Lauri (Ida-Maria Keisala) låter brännvinet smaka och den annars tysta och försynta brodern i spritens dimma vill ta till knytnävarna. Keisala hanterar den enorma utmaningen att spela berusad, leverera en riktig tungvrickare till monolog och beröra publiken med Lauris alkoholframkallade sårbarhet klanderfritt.

Ingenstans blir det burdust eller karikerat trots att alla bröder innehar vad som kunde klassas som traditionellt grabbiga karaktärsdrag.

Regissör Tom Lindbloms val att låta kvinnor gestalta bröderna känns nästan inte värt att nämna, helt enkelt för att skådespelarna tolkar sina roller med en sådan finess att det är knappt märkbart att det de facto döljer sig kvinnor bakom de vildvuxna kalufserna och skäggprydda ansiktena. Ingenstans blir det burdust eller karikerat trots att alla bröder innehar vad som kunde klassas som traditionellt grabbiga karaktärsdrag med bred gång, låg röst och den sporadiska spottloskan.

Scen ur VNF:s teaterlinjes Sju bröder
Alla sju bröder spelas av kvinnor. Scen ur VNF:s teaterlinjes Sju bröder Bild: Chris Senn Sju bröder,Västra Nylands Folkhögskola,teater

De fyra skådespelare som inte gestaltar någon av bröderna gör ett enormt jobb med att spela pjäsens alla övriga roller. Anna-Kajsa Edström svävar in som vålnaden av brödernas bortgångna moder för att i nästa stund bland annat galoppera in som en ytterst naturtrogen häst i rollen som Valko. Hon och Ninja Kotkalaakso förtrollar också publiken med sina fenomenala sångröster som till stor del bidrar till pjäsens sagolika stämning.

Martin Paul imponerar med en mängd instrument som kunde sysselsätta en hel orkester och står för en stor del av ljudlandskapet. Vincent Saares underhåller med sin fantastiska gestaltning av Iisakki som förser bröderna med välbehövda ABC-böcker.

VNF:s teaterlinje har en tradition av att imponera med sina slutproduktioner, och man kan minsann konstatera att inte heller årets, den 21:sta i raden produktioner, gör en besviken. Sju bröder spelas ändå bara fram till den 9 april på Tryckeriteatern (Torggatan 1, Karis) så det gäller att vara snabb om man vill se den - och det vill man.

Rättelse: I den ursprungliga texten stod det felaktigt att den sista föreställningen är den 8 april.

Läs också