Hoppa till huvudinnehåll

HRT avslutar samarbete med bussbolag i Västnyland - "Bussturerna kommer att minska"

Passagerare stiger på en buss.
Lönsamheten på busslinjerna mellan Västnyland och huvudstadsregionen minskar när HRT:s passagerare faller bort. Passagerare stiger på en buss. Bild: Yle/Malin Valtonen bussbolag amper,Ekenäs

Helsingforsregionens trafik HRT avslutar samarbetet med västnyländska bussbolag. Beslutet beskrivs som ett stort bortfall för de tre berörda bussbolagen och för den västnyländska busstrafiken.

Från och med den 15 augusti är en HRT-biljett inte längre giltig på någon av de västnyländska bussturerna till Helsingfors.

Bussturerna körs av Wikströms busstrafik, Ampers bussbolag och Pohjolan Liikenne.

Drabbar resenärer vid stamväg 51

Ralf Wikström vid Wikströms busstrafik beskriver beslutet som ett stort bortfall för de tre berörda bussbolagen.

- Det drabbar många resenärer längst med stamväg 51, från Pickala i Sjundeå till motorvägen och hela vägen in till Helsingfors. HRT:s bussar går inte där.

HRT-resenärernas antal på Wikströms bussturer varierar men de är ungefär 10 till 20 per linje per dag, säger Ralf Wikström.

Hur lönsamt är det att köra rutten till Helsingfors utan HRT-resenärer?

- Allt som faller bort skär ner på lönsamheten. Allt skulle behövas, svarar Wikström.

Vissa linjer blir olönsamma

Wikströms busstrafik kommer nu att se över sina bussrutter i regionen. Det måste även Ampers bussbolag göra.

Johan Amper tror att det finns vissa linjer som nu blir olönsamma.

- Det finns en stor risk att man måste dra in på trafiken. Bussturerna kommer säkert att minska.

Enligt Johan Amper har HRT-samarbetet haft en avgörande roll för de västnyländska bussturerna. Omkring 800 HRT:resenärer i månaden åker med Ampers bussar till och från Helsingfors.

"Bussarna behövs inte längre"

HRT:s ledningsgrupp fattade beslutet på måndagen (4.4). HRT vill spara in på kostnader.

- De västnyländska bussturerna behövs inte heller längre då Västmetron börjar gå i höst. Dessutom har busstrafiken i Kyrkslätt utvecklats, säger Tero Anttila som är direktör för HRT:s avdelning för kollektivtrafikplanering.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland