Hoppa till huvudinnehåll

Nordea: Vi vet för lite för att skämmas

Nordeas verkställande direktör Casper von Koskull (till höger), chefen för Nordeas förmögenhetsförvaltning Snorre Storset och wholesale banking-chefen Erik Ekman vid en presskonferens i Stockholm den 7 april 2016.
Nordeas verkställande direktör Casper von Koskull (till höger), Snorre Storset, chefen för Nordeas förmögenhetsförvaltning och wholesale banking-chefen Erik Ekman vid presskonferensen den 7 april. Nordeas verkställande direktör Casper von Koskull (till höger), chefen för Nordeas förmögenhetsförvaltning Snorre Storset och wholesale banking-chefen Erik Ekman vid en presskonferens i Stockholm den 7 april 2016. Nordea,presskonferens,Stockholm,Casper von Koskull,Snorre Storset,Panamadokumenten,Panama

Nordea vill varken delta i penningtvätt eller i skattefusk. Regelefterlevnad blir nu Nordeas främsta mål. Det sa vd Casper von Koskull på en presskonferens i Stockholm om de s.k. Panama-avslöjandena. Nordea är inte ensamt om detta och Panama-affärerna utgör bara en procent av Nordea-helheten.

Nordealedningen avvisade många påståenden och antydningar.

Verkställande direktören Casper von Koskull lät gärna de två övriga direktörerna ta de flesta frågorna. Det var hans efterträdare på posten som chef för ”wholesale banking” Erik Ekman och Snorre Storset, chef för Nordeas förmögenhetsförvaltning.

"Alltid kundens sak att sköta sin skatt"

Nordea vill inte ansvar för användningen av juridiska experter som Mossack Fonseca och andra motsvarande byråer, för att hantera förmögenheter via skalbolag och offshore-arrangemang. Nu är samarbetet hur som helst slut med Mossack Fonseca.

- Vi hjälper inte våra kunder med aggressiv skatteplanering. Det är i slutändan alltid kundens sak att betala sin skatt, förklarade Casper von Koskull. Nordea ska inte användas som en plattform för skatteflykt. Ändå är den antydda summan av förlorade skatteintäkter för Sverige överdriven, sa han senare.

- Vi har bara assisterat och hjälpt våra kunder, inte agerat själva, inte köpt några offshoreföretg, inte ens rekommenderat det. Och vi har inte tagit betalt, sa direktörerna.

Om det framkommer något annat måste Nordea återkomma med åtgärder, lovade von Koskull. Men mycket är oklart enligt honom.

- Allt som eventuellt går mot lag och policy; om skatteflykt, penningtvätt med mera ska granskas och åtgärdas.

"Offshore inte automatiskt olagligt"

Så mycket som möjligt av anklagelser och påståenden från de grävande journalisternas Panamaavslöjanden tillbakavisades. Och det är oacceptabelt för Nordea att delta i pennningtvätt.

- Men offshorebolag hör till normal bankverksamhet, de är realitet och standard i internationell business, sa von Koskull och de övriga Nordea-direktörerna på presskonferensen.

Att göra business innebär alltid en risk att någon bryter mot lagen. Men att göra affärer med offshorebolag innebär inte automatiskt olagligheter, förklarade direktörerna.

Men de antydde att de inte hade någon aning om omfattningen och detaljerna, utan hänvisade till att mycket av informationen kommer från pressen just nu, via Panama-avslöjandena.

"2009 förlorade vi kunder - det var det värt"

År 2009 är ett centralt årtal. Då ändrades procedurerna kring offshoreföretag – och en ny tid för Nordea inleddes. Man började reda upp sin bank i Luxemburg.

- Regler och lagar ändras. Vi har frivilligt infört förbättringar (gällande offshoreföretagen), t.ex. genom automatisk rapportering till respektive lands skattemyndigheter.

- Det tog kunder ifrån oss, sa vd von Koskull.

När direktörerna pressades på hur många kunder som försvann, ville de först inte svara mer än ”ganska många”. Till slut drog von Koskull fram med omkring 4 000 kunder. Men han ville inte utvärdera hur stora summor det handlade om i förlust för banken. Det är en förlust man gärna tar, sa von Koskull.

"Vi ville expandera i Ryssland"

Vd von Koskull tog ansvar för fallet med en uzbekisk oligark som via olika skalbolag, bland annat på Cypern, lånade pengar för att bygga det stora köpcentret Metropolis. Nordeas målsättning är att alltid känna sina kunder, vem de än lånar pengar till. Det finns specialister som sköter det.

Arrangemanget i sig var inte konstigt eller dramatiskt, förklarade von Koskull. Nordeas strategi var att expandera internationellt, också österut, bl.a. via Nordea i Finland.

Men det var för tio år sedan. Nu kanske Nordea skulle dra sig tillbaka, antydde von Koskull. Mest på grund av de ekonomiska riskerna.

Nordea vill inte svara på frågan om vem som äger köpcentret Metropolis i Moskva i dag. Vi kommenterar inte enskilda affärer, förklarade von Koskull.

"Skäms ni inte?"

Mot slutet av presskonferensen i Stockholm fick direktörerna en fråga de tydligen var oförberedda på. Det var Aftonbladet som ställde frågan ”Skäms ni inte?”

Direktörerna tittade förstulet på varandra och det blev vd Casper von Koskull som försökte formulera ett svar:

- Vi har inte sett så många fakta ännu, Man måste först se helheten, veta exakt vad det handlar om.

Von Koskull ville inte säga att han skäms. Däremot medgav han att han är arg och besviken, oklart på vem exakt. Han meddelade också at han är stolt över att jobba på Nordea, och att han hoppas att anställda och alla kunder också ska fortsätta vara stolta över Nordea.

- Vi var tidiga med att bära vårt ansvar och ta detta allvarligt. Vi är fortfarande relevanta för att ge våra kunder goda lösningar, sa von Koskull.

Vilka tankar väcker de senaste dagarnas avslöjanden om skatteparadisverksamhet i Panama? Riksdagsledamoten Joakim Strand (SFP), journalisten Eeva Simola och granskande reportern Kjell Lindroos debatterar i veckans Obs.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes