Hoppa till huvudinnehåll

"Det värsta bygget jag varit med om"

På taket till ett bygge, bräder, rör och plast på taket, utsikt mot Brändö sund i Vasa
Här borde det finnas ett skyddsräcke. På taket till ett bygge, bräder, rör och plast på taket, utsikt mot Brändö sund i Vasa Bild: Privat byggplats

På stranden invid Brändö bro i Vasa reser sig det nya energilaboratoriet där Wärtsilä och Vasa Universitet ska forska i motorer och förbränning. När det gäller säkerheten på själva bygget har allt inte funkat som det ska. Det finns stora brister i säkerheten, säger en byggare som kontaktat Yle Spotlight.

Redan efter några veckor på det nya bygget märkte Mats att det inte riktigt fungerade som på andra ställen. Säkerheten var satt på undantag.

- Jag borde ha sagt ifrån redan från början, men jag var ny, hade varit utan jobb en tid och ville verkligen jobba. Så jag teg och gjorde som jag blev tillsagd.

Mats, som egentligen heter något annat, är utbildad husbyggare och har jobbat på större och mindre byggen i Vasaregionen i mer än tio år. På energilaboratoriebygget har han jobbat sedan i somras.

- Jag har aldrig varit med om något liknande. Det här är det värsta jag sett och upplevt, säger Mats.

Inget säkerhetstänk överhuvudtaget

Första gången han insåg att säkerheten inte stod högt i kurs på bygget var när de skulle gjuta väggar. Enligt Mats gjordes det till 90 procent utan de säkerhetsräcken och livlinor som borde användas. Ingen sa något, varken arbetskompisar eller förmannen som var på plats. Väggarna gjöts. Allt gick bra.

Men den molande känslan släppte inte taget om Mats. Han upptäckte fler och fler saker som inte gjordes på det sätt han vant sig.

- På min tidigare arbetsplats var säkerheten ständigt i fokus. Vi gick på kurser och hade förmän på plats på byggena som såg till att vi följde de säkerhetsföreskrifter som finns. De påpekade bland annat att hjälmen ska vara på, att säkerhetslinor ska användas och de kollade att byggställningar var stabila.

Men på energilabbygget finns, enligt Mats, inte mycket säkerhetstänk.

- Det handlar väl om pengar antar jag. Ska man göra ett moment på hög höjd borde man först bygga en ställning. Och det är klart att det tar tid från det ”riktiga jobbet”, men det är så man ska göra. Det är så man minimerar risken för olyckor på byggen, säger Mats.

Mats skickar foton som han och några andra tagit på bygget.

Byggställning med en spricka
Byggställning med en spricka Bild: Privat byggställning

För en oinvigd kan det verkar helt okej. Är det inte så här det ska se ut?

- Nej, verkligen inte. Den som levererat byggställningen har till och med skrivit ”varo” på ett ställe där det finns sprickor. Men den här ställningen använder vi. Om det står två man med utrustning där ska den bära upp emot 200 kg. Det kan hända att den håller, men tänk om den inte gör det och någon faller flera meter. Jag skulle inte vilja vara med om det och jag skulle inte vilja vara ansvarig för det, säger Mats.

motorbädd
motorbädd Bild: Privat byggplats

- Det här är en så kallad motorbädd och det borde finnas ett staket runt gropen. Men under flera veckor jobbade allt från två till sju personer där och det fanns inget staket. Några dagar innan taklagsfesten i februari skulle det göras räcken runt gropen så att ingen av gästerna skulle ramla i, säger Mats.

Måttet rågat

För Mats var måttet rågat när hans förman sa att han skulle sluta bygga skyddsräcket han höll på med och istället börja med själva jobbet han skulle göra den dagen.

- Det var ganska högt upp på en balkongavsats. Jag gjorde som han sa, men där och då tänkte jag att nu får det räcka. Jag måste berätta hur det går till på det här bygget.

Han har kontaktat facket och berättat om bristerna på byggarbetsplatsen. Mats har förstått att det gjorts granskningar, men någon information har han inte fått. Och några större förändringar har inte skett på bygget.

Har du sagt åt dina förmän och arbetsledningen att säkerheten är dålig?

- Ja, väldigt många gånger, säger Mats.

Mats berättar att han blivit inkallad till chefen några gånger efter att han klagat. ”Tycker du att vi ska bygga skyddsräcken bara för dig?”, har chefen frågat Mats.

- Även om det är jag som påpekar de här sakerna så är det ju inte bara mig det handlar om. Det handlar om allas säkerhet och det är arbetsgivarens ansvar att vi, de anställda inte skadas. Jag förstår inte hur man tänker då man har en sån här syn på säkerheten.

Lämnade bygget i ilska

Mats och hans chef pratar ofta med stora bokstäver med varandra. Men Mats väjer ändå inte för att ta upp frågor om säkerheten och hur arbetet på bygget sköts. Och han medger att han också kan vara besvärlig.

- En gång brände jag propparna riktigt ordentligt och åkte hem mitt på dagen. Chefen ringde sen och frågade om jag tänkte komma tillbaka. Då ville han snacka med mig på kontoret. Det var väl inget gemytligt samtal, men det gick helt okej.

Orsaken till att Mats åkte hem var en arbetsuppgift han och några kollegor skulle göra. De skulle bygga ett bjälklag, men enligt Mats var det allt för lite material beräknat för jobbet. Han påpekade det här för förmannen, som tyckte att han bara gnällde. De fick ändå mer material, men när de sedan inte fick den höjbara lave som de blivit lovade fick Mats nog.

- Jag sa att de fick fixa bjälklaget själv, satte mig i bilen och for hem.

Kanske inte så övertänkt?

- Nej, kanske inte, men det var bara för mycket tjafs om saker som borde vara självklara och som man inte ska behöva säga till om. Jag hade liksom fått nog av jäkelskap.

Mångmiljonprojekt med motorsågar som inte fungerar

Enligt Mats är det inte bara säkerheten som skötts dåligt på bygget. Han berättar att han tagit upp problem med dåliga verktyg, materialbrist, dålig styrning av de olika arbetsmomenten och så vidare.

- Det här är ett mångmiljonprojekt och så sätter de dåliga maskiner, som knappt går att använda, i händerna på oss. Det har varit motorsågar som inte funkat, borrmaskiner som inte gått att ladda och så vidare. Det är ett skämt.

Har du aldrig varit med om att det funnits dåliga maskiner, för lite material på andra byggen?

- Nej, inte på det här sättet. Inte att det hela tiden är något som inte är som det ska. Om man på andra byggen säger till att till exempel motorsågen är slö ser de ansvariga till att den repareras eller skaffar fram en annan motorsåg.

Situationen på arbetsplatsen har påverkat Mats mycket. Även om han gör allt för att få jobba är det inte med glädje han åker till bygget på morgnarna.

- Nej, det här känns inte bra. Helst skulle jag sluta genast, men just nu har jag inget annat jobb i sikte. Och jag vill inte vara arbetslös. Fast min sambo har sagt att det kanske ändå är dags att sluta. Hon ser att jag inte mår bra. Och hon vill ju inte heller att jag ska skada mig på mitt jobb.

Har det varit några tillbud eller olyckor på bygget?

- Nej det har inte det. Och som jag ser det är det helt otroligt egentligen.

Är det inte något man får räkna med då man börjar i byggbranschen, att det är en farlig bransch, att det kan hända olyckor på byggplatser?

- Byggbranschen behöver inte vara farlig. Satsar man på säkerheten ska det vara en säker bransch. Visst händer det olyckor ändå, mänskliga misstag sker. Men man ska inte behöva vara rädd för att ”nu kommer nåt att hända” då man åker till jobbet. De flesta byggföretag är noggranna med säkerheten, men inte alla.

Vem bryr sig?

Mats återkommer till frågan om ansvar flera gånger under intervjun. Tänk om något skulle hända, vems är ansvaret för skadade arbetare? Han har pratat med arbetsledare på bygget om det här, men den enda reaktionen han fått är en axelryckning.

Enligt Mats är han inte den enda som reagerat på säkerhetsbristerna. Men något allmänt missnöje bland byggarna verkar inte finnas.

- Vi är väl några som reagerat och snackar om det. Men de flesta verkar inte bry sig eller så har de helt enkelt blivit så vana att de inte längre reagerar.

Småsaker är viktiga

Jag kontaktar en annan person som jobbar på samma bygge. Hen bekräftar Mats uppgifter, säkerheten är inget att hurra för på bygget.

- Jag har jobbat snart 15 år i branschen och det här är ett av de värsta byggen jag varit på. Stora brister som verkligen borde åtgärdas ser dom mellan fingrarna med, men småsaker påpekar de alltid.

Som exempel nämner hen att det saknades räcken högst upp på taket. Där fanns bara snören med små reflex på.

- Och ett snöre hjälper nog inte om man halkar och faller från taket. Men en sak som de alltid påpekar är om en a-stege saknar stöd längst ner vid benen. Visst ska en sådan stege ha stöd, men det är en ganska liten sak i jämförelse.

Enligt den här personen är det många som påpekat säkerhetsbrister för arbetsledningen på plats.

- Men om inget händer så slutar man säga till. Då bara jobbar man på och hoppas att inget ska hända.

Det är Rakennuskultti som är huvudentreprenör och Vaasa parks som är byggherre för energilaboratoriet. Läs vad de säger om kritiken här.

Denna artikel bygger på ett tips till Spotlight tipssida. Här kan du läsa tipset som artikeln bygger på.

Tipsa Spotlight

Denna artikel bygger på ett tips till Spotlight. Känner du till något som vi borde granska? Skicka i så fall in ett tips!

Vi redovisar öppet för hur vi jobbar. Här hittar du de tips vi håller på med som bäst:

Spotlights webbsida
Spotlights webbsida Bild: Yle tipsmaskinen,Spotlight,datajournalistik

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes