Hoppa till huvudinnehåll

"Skådespelarna borde få styra teaterns innehåll"

Hans och Greta eller Hannu ja Kerttu i skogen.
Hans och Greta eller Hannu ja Kerttu i skogen. Bild: Linnateatteri sagoopera

Nya vindar drar över teatern i Svenskfinland - många teatrar har fått nya chefer vid rodret. Bland annat Lilla teatern får en ny konstnärlig ledare i Marina Meinander, Kari Arffman tar över Helsingfors stadsteater senare i år, Paul Olin tillträdde vid årsskiftet på Unga teatern, i höst tillträder Jukka Aaltonen som chef för Åbo svenska teater och Wasa teater fick ifjol ny ledare i Åsa Salvesen.

Men betyder nya chefer också automatiskt nytänkande då det gäller innehållet och teaterns roll i samhället? Vad borde teater vara?

Vi ville höra hur två olika representanter för två teatergenerationer ser på teaterns roll i samhället och skådespelaryrkets villkor. Vi har pratat med en blivande skådespelare och en veteran med snart 90 år på nacken.

Vill vara sysselsatt

Samuel Karlsson representerar den färska kullen av nyutexaminerade skådisar. Han blir färdig från Teaterhögskolan i vår och spelar som bäst i Svenska Teaterns uppsättning av Titanic. 

- Just nu ser jag positivt på framtiden, men det går i vågor, ibland känns det som att det är klart det kommer att gå bra, andra stunder kan det uppstå en svacka i självförtroendet, säger Karlsson. 

Skådespelaren Samuel Karlsson.
Skådespelaren Samuel Karlsson. Skådespelaren Samuel Karlsson. Bild: Yle / Eva Lamppu Samuel Karlsson

Sannolikt är framtiden för honom ekonomiskt osäker med många frilansuppdrag. Det är dagens melodi eftersom få teatrar har en stor fast ensemble.

- Jag önskar att jag skulle ha jobb de första åren, och kunna se vartåt det leder och var jag hittar min plats. Realistiskt vill jag vara sysselsatt, utopistiskt ha en egen grupp med vilken jag kan förverkliga konstnärliga visioner, säger Karlsson.

Hurdana krav ställs det på dagens unga skådisar?

Karlsson har inget svar på rak arm, men tycker att han och hans kollegor behöver kompletterande kunskaper, och vara beredda på att t.ex. spela in ljudböcker, för att ha en bredare bas att stå på. Och en entreprenörsanda och initiativförmåga. 

- Men bidragspolitiken är problematisk. Man får ofta bidrag för korta projekt och redan i idéstadiet anpassas innehållet till vad man tror att man kan få bidrag för, vilket ju styr konsten. Ett slags basinkomst skulle vara väldigt tacksamt för skådisar i allmänhet och frilansskådespelare i synnerhet, säger Karlsson. 

Veteran avundas inte unga skådisar

Teaterveteranen Birgitta Ulfsson fyller 90 om två år och är fullt sysselsatt, som bäst med pjäsen Fosterlandet i Sverige. Det är en lycka att ha jobb, säger hon, och avundas inte dagens unga. Men lätt var det inte heller förr.

Skådespelaren Birgitta Ulfsson under en svenska dagen-fest
Birgitta Ulfsson har en lång skådespelarkarriär bakom sig. Skådespelaren Birgitta Ulfsson under en svenska dagen-fest Bild: Yle/Marie Söderman svenska dagenfest

- Jag har aldrig tyckt om överdriven säkerhet så jag började rakt från skolbänken med alternativa grupper och jobbade också på bibliotek. Litteratur har alltid varit en ventil i livet för mig, säger Ulfsson.

- Det finns fina teatergrupper i dag som gör plötsliga nedslag, men jag förstår inte hur de kan leva på det.

Hur aktuell ska teater vara?

Lilla teaterns nyutnämnde chef Marina Meinander efterlyste i en färsk intervju en mer aktuell teater. Hur ser skådespelarna på det?

Marina Meinander, dramaturg, regissör och manusförfattare.
Marina Meinander börjar som teaterchef på Lillan. Marina Meinander, dramaturg, regissör och manusförfattare. Bild: Yle/Eva Pursiainen marina meinander

Enligt Ulfsson är det självklart att teatern ska stå mitt i samhället. Men samhället är annorlunda idag.

- Herregud, hur ser världen ut. Televisionen fanns inte på samma sätt då och vi lever i en flack tid vad gäller debatt och tankegångar, men publik måste man ha. Vi måste vara lyhörda för vår publik, men inte sätta oss i famnen på den, säger Ulfsson. 

Samuel Karlsson tycker att innehållet ska beröra och kännas relevant, men det är svårt att göra pinfärsk teater. Processen att skapa en pjäs är lång.

- Jag skulle vilja se mera teater som görs utgående ifrån vad skådespelarna vill göra istället för utgående ifrån vad man tror att publiken vill se. Det kunde till och med garantera att det blir aktuellt och intressant, säger Karlsson.

Hur ser den finlandssvenska teaterns framtid ut?

- Finlandssvensk teater ska absolut finnas för teater sprider ett visst intressant välbefinnande i salonger där det drar fram. Också när det irriterar eller behandlar svåra saker är det en hudnära konstform, säger Birgitta Ulfsson.

Hon tycker att de finlandssvenska scenerna har kunnat “förvalta sin egen tonart” i det finländska teaterklimatet. Hon tyckte om Svenska Teaterns pjäs Förvandlingen, likaså Sånger vid randen av ett grått hav.

Också Karlsson tycker att Svenskis har haft modiga satsningar under senaste tiden. Han tycker man ska strunta i farhågor om den finlandssvenska teaterns död, och fokusera på att göra bra teater. 

Samuel Karlsson i Komedin om Felix Liv.
Samuel Karlsson i Teater Mestolas pjäs. Samuel Karlsson i Komedin om Felix Liv. Bild: John da Silva komedin om felix liv

- Det är ett möte mellan människor och ett socialt sammanhang, jag tror det mötet blir viktigare i dagens samhälle där de flesta möten sker via andra medier.

Lyssna på Slaget efter tolv på onsdag 13.4 klockan 12 eller på Kulturmagasinet kl 20:30. Då diskuterar de nya teatercheferna Marina Meinander och Paul Olin teaterns roll i samhället tillsammans med teaterhögskolans nya professor Anders Carlsson. Debattledare Heidi Finnilä.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje