Hoppa till huvudinnehåll

Åländska företagare avvaktar Orklas besked

Chipsfabriken i Haraldsby på Åland.
Chipsfabriken i Haraldsby på Åland i mars 2016. Chipsfabriken i Haraldsby på Åland. Bild: Tomas Tornefjell/ Ålands radio & TV potatischips,Orkla Confectionery & Snacks Finland,Åland

På måndag avslutades samarbetsförhandlingarna vid Orklas chipsfabrik i Saltvik och beslut om fabrikens framtid fattas i maj.

Varken åkare eller redare vill ännu uttala sig om vad en stängning av chipsfabriken på Åland skulle innebära. Transportörerna har rådande kontrakt och inväntar Orklas besked.

Orkla en viktig länk i kedjan

Dagligen kör 10-12 av transport- och logistikföretaget Transmars lastbilar varor för export från Orklas fabrik i Haraldsby.

Transmars VD, Tony Saarinen, vill inte kommentera vad det skulle innebära för logistikbolaget om Orkla stänger sin fabrik. Enligt Saarinen är det dock klart att Orkla är en stor kund och väldigt viktig för det åländska samhället i helhet.

För att ett samhälle i ett örike som Åland ska fungera så måste det enligt Saarinen finnas balans inom export och import och i den kedjan är Orkla en viktig aktör, inte bara för transportsektorn utan även för jordbruket och sjöfarten.

Transmar har sammanlagt ett 60-tal dragfordon och cirka 200 olika containrar och trailrar.

Sjötransporten påverkas indirekt

Rederiet Lillgaard och fartyget MS Fjärdvägen trafikerar sex dagar i veckan mellan Långnäs och Nådendal. De anlitas flitigt av Transmar och Orklas snackstransporter till fastlandet.

Inte heller rederiets VD Anders Nordlund vill i det här skedet kommentera vad en stängning av chipsfabriken skulle innebära för företaget.

Nordlund hänvisar till att de har gällande kontrakt med Transmar, inte med Orkla.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland