Hoppa till huvudinnehåll

Kramkampanj för att hålla britterna kvar i EU

Två kvinnor kramas
Två kvinnor kramas Bild: Yle kram

En grupp européer bosatta i London har lanserat en kramkampanj på sociala medier för att vädja till EU-skeptiska britter.

Kampanjen uppmanar européer att ta bilder på sig själva när de kramar britter och dela dem på sociala medier under hashtaggarna #hugabrit (krama en britt) och #pleasedontgouk (snälla Storbritannien lämna inte oss).

- Vi ville göra något positivt i stället för att bara tala om regler och förordningar. Det här är en kärleksbomb för Storbritannien, säger den tyskbördiga Londonbon Katrin Lock, som står bakom kampanjen, till tidningen The Local.

Kampanjen lanserades redan i februari. Antalet bilder har skjutit i höjden de senaste dagarna.

Britterna tar ställning till EU-medlemskapet i en folkomröstning den 23 juni.

Enligt en opinionsundersökning som gjordes av företaget ICM under veckoslutet leder EU-skeptikerna med tre procentenheter.

Av de 2 030 tillfrågade vill 45 procent lämna EU, medan 42 procent vill stanna. Tolv procent var fortfarande osäkra.