Hoppa till huvudinnehåll

Kritik mot dåligt planerade offentliga tjänster på nätet

Bloggskribent.
Bloggskribent. Bild: Creative Commons / LEEROY Agency skribent

Statens revisionsverk riktar kritik mot dåligt genomförd digitalisering av de offentliga tjänsterna för medborgarna.

Det har redan länge varit ett politiskt mål att öka de elektroniska tjänsterna, påpekar revisionsverket. Samtidigt har man velat spara pengar. Men det har inte skett hittills.

- I de analyser om kostnader och nytta som gjorts om de elektroniska tjänster som utvecklats har man inte kunnat påvisa några större inbesparingar för den offentliga sektorn, säger direktör Teemu Kalijärvi på Statens revisionsverk.

Revisionsverket kritiserar utvecklingsarbetet för de offentliga elektroniska tjänsterna för dålig beredning och för att inte utgå från kundens behov, utan från administrationens behov.

Finansministeriet håller som bäst på med att samla de spridda offentliga tjänsterna till portalen suomi.fi. Det är meningen att arbetet ska vara klart i början av nästa år.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes