Hoppa till huvudinnehåll

Att ta testosteronpiller är att lura sig själv

Man med stora ryggmuskler.
Att bygga stora muskler på konstgjord väg kan äventyra hälsan. Man med stora ryggmuskler. Bild: CC muskler,träning

Nutidsmänniskan är på många sätt en otålig individ, och det avspeglas också i hennes förhållningssätt till träning. Det ska vara snabba resultat, helst redan efter det första passet på gymmet. Vissa väljer att ta hjälp av konstgjorda preparat - utan att tänka på konsekvenserna.

Förra veckan rapporterade Helsingin Sanomat att allt fler konditionsidrottare tar hjälp av hormonella preparat för att uppnå de resultat de vill ha. Framför allt är det unga män som i större utsträckning än tidigare äter testosteron för att bygga muskler. Den trenden tycker idrottsläkare Stefan von Knorring inte alls om.

- Jag blir bestört. Att ta ett piller är att lura sig själv för då har man ett kortsiktigt tankesätt och tänker inte alls på följderna. I stället borde man ha tålamod, träna rätt och få resultat den vägen.

De följder som pillren kan ge upphov till är till exempel sterilitet och problem med hjärtat.

- När man tar ett preparat som ska ge mer muskelmassa påverkar det hjärtat som också är en muskel. Blir hjärtmuskeln förstorad kräver det mer blodtillförsel och det kan leda till hjärtinfarkt i ung ålder.

Idrottsläkare Stefan von Knorring
Idrottsläkare Stefan von Knorring uppmanar oss att ha tålamod när det kommer till träning. Idrottsläkare Stefan von Knorring idrottsläkare,stefan von knorring,läkare,idrott,handboll,män,stående,Yle X3M,Leende

Dylika tabletter och snabba lösningar kan ses som ett symptom på ett större samhällsproblem, nämligen kroppshetsen. Vissa tränar så mycket att de till och med råkar ut för överträning.

- Det är en växande trend och det gäller inte bara tävlingsidrottare utan också väldigt aktiva motionärer. Relativt ofta, nästan på veckobasis, stöter jag på någon som råkat ut för överträning, säger Stefan.

Att ta ett piller är att lura sig själv för då har man ett kortsiktigt tankesätt och tänker inte alls på följderna.― Stefan von Knorring

Överträning kan jämföras med en form av utbrändhet där orsakerna är mest fysiska. Det handlar helt enkelt om att man tränar så hårt att kroppen inte hinner återhämta sig mellan passen. När kroppen sedan blir tillräckligt trött är den inte heller mottaglig för ny träning och det kan leda till att prestationsförmågan försämras. Andra symptom på överträning är smärta, sömnproblem, växlande humör och minskad motivation. Stefan tror att fenomenet med överträning i alla fall delvis beror på ett hårdare samhällsklimat.

- Pressen att fort uppnå resultat är definitvit en bidragande faktor. Någon som kanske inte har tagit ett enda löpsteg tidigare får för sig att börja träna och sen tänker man att man ska springa maraton om ett halvår. Många vill ha ett specifikt mål och nå det så fort som möjligt. Tidigare hade folk kanske mer tålamod att bygga upp sin egen träning.

Tre frågor till idrottsläkaren

Det finns en hel del myter kring hälsa och träning så vi passade på att fråga Stefan vad som egentligen stämmer.

Ju mer smärta jag känner, desto mer effektivt är min träning?

- Man måste komma ihåg att smärta är kroppens sätt att berätta att något är på tok, så det påståendet håller jag inte med om. Det är klart att träningsvärk som kommer om man börjar träna efter en lång paus kan klassificeras som godartad, men den ska gå över på fem till sju dagar. En träningsvärk som kommer upprepade gånger tyder på att något inte står rätt till.

Ju mer jag svettas, desto duktigare har jag varit?

- Svettning är kroppens sätt att kyla ner sig. Använder man stora muskelgrupper och tränar hårt så svettas man mer, men det finns många andra faktorer som påverkar. Det är dessutom en individuell egenskap, vissa svettas mer och andra mindre. Ibland svettas också samma person olika mycket fast man gör samma pass. Det kan bero på till exempel temperaturen utomhus eller fuktigheten i gymmet.

Är det farligt att träna om jag är lätt förkyld?

- Då man är lätt förkyld är inte allt som det ska i kroppen och under ett hårt pass försämras funktionen hos kroppens försvarsmekanismer. Samtidigt så har du också betydligt mindre nytta av att träna när du är sjuk för kroppen är inte på samma sätt mottaglig för träning då. Man ska nog vara helt återställd innan man kör ett pass. Har man lite snuva så kan man kanske ännu acceptera det, men har man värk i kroppen, halsont eller lite feber ska man inte träna.