Hoppa till huvudinnehåll

Sannfinländare kritiserar Berners trafikförslag

gruppordförande sampo terho
Sampo Terho, Sannfinländarna. gruppordförande sampo terho Bild: yle Sampo Terho,Sannfinländarna

Förslagen om förändringar i taxitrafiken och bolagisering av trafiklederna skapar nytt groll mellan regeringspartierna. Både Sannfinländarnas ordförande Timo Soini och gruppordförande Sampo Terho tar avstånd från de planer som Centerns kommunikationsminister Anne Berner presenterar.

Enligt Terho för Berner fram egna idéer som inte stöds av Sannfinländarna och inte heller av hela regeringen.

– Vi har enbart förbundit oss till att förslagen får utredas. Vi har absolut inte gått med på att de förverkligas under den här regeringsperioden, säger Terho.

Kommunikationsminister Anne Berner lade på måndagen fram planer som innebär att ett statsägt bolag tar över vägar, järnvägar och farleder. Bolaget bekostar underhållet av lederna med hjälp av avgifter som bärs upp av dem som använder trafiklederna.

Sampo Terho ser många öppna frågor i förslaget, bland annat när det gäller tekniska lösningar. Framför allt betonar har risken för att bilisterna tvingas betala mera.

– Kostnaderna för bilisterna får inte öka till följd av att man använder vägnätet som en inkomstkälla, säger han.

Enligt Terho finns det missnöje inom Sannfinländarna med Berners sätt att hantera frågan, som han beskriver som egenmäktigt.

– Reformer som den här ska man avtala om i samförstånd, helst redan i regeringsprogrammet, säger Sampo Terho.

Timo Soini på tvären

Sannfinländarnas ordförande Timo Soini upprepar sin kritik mot förslaget med förändringar i taxitrafiken. Han skriver i sin blogg att Sannfinländarna enhälligt motsätter sig förslaget och att det inte kommer att gå vidare.

I bloggtexten likställer Soini förändringarna för taxitrafiken med vilda västern.

Oppositionsledaren Rinne: Pengarna avgör servicen

Också från oppositionen hörs kritiska kommentarer till trafikförslagen.

Socialdemokraternas ordförande Antti Rinne säger att de är ekonomiskt orättvisa.

– Planerna innebär att tjockleken på plånboken avgör vilken service väganvändarna får. Nationell egendom blir föremål för marknadsekonomi, säger han.

Inom näringslivet vinner kommunikationsministerns förslag stöd, bland annat Centralhandelskammaren välkomnar det.

De grönas Ville Niinistö: Förslaget minskar demokratin

Också De grönas partiordförande motsätter sig förslaget.

– Min kritik handlar om det här bolaget dit hela statens egendom i form av alla vägar, järnvägar och vattenledningar hamnar i samma bolag. Det är ett mycket riskfyllt sätt att gå framåt att ett sådant här kommersiellt styrt bolag får bestämma över vägavgifter och hur vägarna ska utvecklas.

– Det minskar demokratin och gör det svårare för människor att påverka via riksdagen hur trafikpolitiken styrs.