Hoppa till huvudinnehåll

Berners vägplan får beröm

Anders Östergård vägdirektör på närings-, trafik- och miljöcentralen i södra österbotten
Anders Östergård är vägdirektör på Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten Anders Östergård vägdirektör på närings-, trafik- och miljöcentralen i södra österbotten Bild: YLE/ Carl-Magnus Långkvist vägförvaltningen

Kommunikationsministerns förslag att bryta ut statens vägar, järnvägar och farleder till ett skilt bolag får beröm av vägdirektören i Österbotten.

Anders Östergård som är direktör för trafik och infrastruktur på NTM- centralen i Södra Österbotten säger att den föreslagna modellen, medvägarna, järnvägarna och farlederna i ett skilt bolag skulle göra det möjligt att sätta vägarna i skick och också investera i nya vägar.

- I statens budget ska vägarna konkurrera med allt annat, säger Östergård.

Tanken är att det nya vägbolaget skulle uppbära någon form av vägavgift vilken skulle finansiera vägarna. I gengäld skulle staten sänka på andra trafikrelaterade skatter, till exempel bensinskatten.

Modellen kan liknas vid Finavias finansiering. Det som tidigare var Luftfartsverket och budgetfinansierat får idag sina inkomster från olika flygplatsskatter och avgifter, och har på det sättet ökat sina inkomster och kunnat utveckla flygplatserna.

- Ur vägsynvinkel är det här en jättebra idé, säger Anders Östergård.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten