Hoppa till huvudinnehåll

Modelljärnvägar: En hobby utan framtid?

En modelljärnvägs bangård
En modelljärnvägs bangård Bild: Johnny Sjöblom/Yle modelljärnvägar,Tyskland

En traditionell tysk hobby kämpar om sin överlevnad. I brist på unga utövare håller modelljärnvägshobbyn på att förgubbas och många frågar sig till och med om hobbyn överhuvudtaget har en framtid.

Än rullar tågen, även om de som står bakom spakarna blir allt äldre. I klubblokalen är omkring femton män fullt sysselsatta med att bygga ut den redan nu imponerande anläggningen.

Vissa målar små hus, andra reparerar lokomotiv. Vissa sätter ut modellbilar på vägarna, medan andra kryper på golvet under anläggningen för att dra de kablar som ska se till att man får sprutt i bilarna.

Kvällens tema är förövrigt att lära de äldre herrarna de tekniska detaljerna i det system, som ska få de små modellbilarna att köra runt på vägarna.

– Övergången från analog till digital teknik har varit en stor utmaning för många. En del av vår verksamhet går ut på att ge tips och utbildning, säger Peter Reinwald ordförande för 1. Märklin-club Nürnberg.

De unga saknas

Själv fick Peter Reinwald sin första modelljärnväg när han var fyra år gammal.

Peter Reinvald, ordförande för modelljärnvägsklubb
Peter Reinwald Peter Reinvald, ordförande för modelljärnvägsklubb Bild: Johnny Sjöblom/Yle modelljärnvägar,Tyskland

– För vår generation var modelljärnvägen den så gott som enda tekniska leksaken som fanns att få. Många av oss i klubben har växt upp med modelltågen och de har sedan dess varit en del av vårt liv.

Den 60-årige ordföranden hör i själva verket till det yngre gardet i klubben. Han säger att man några gånger har försökt värva unga medlemmar, men att det är en nästan omöjlig uppgift.

– Det bristande intresset hänger säkert också ihop med att det handlar om en mycket arbetsdryg hobby. Man måste först bygga upp och planera, innan man överhuvudtaget kan börja köra med tågen, säger Reinwald.

– Med datorer, pekplattor och telefoner är det bara att starta programmen och leken och spelet kan börja. Det är betydligt enklare.

Norman Thieme som sitter och reparerar ett gammalt lok hör till juniorerna i klubben. Med sina 29 år är han näst yngst i klubben.

Norman Thieme bygger modelljärnväg i Tyskland
Norman Thieme Norman Thieme bygger modelljärnväg i Tyskland Bild: Johnny Sjöblom/Yle modelljärnvägar,Tyskland

– Jag tror att många unga inte längre intresserar sig för just den här formen av teknik. Det handlar dessutom om en mycket dyr hobby, säger Thieme.

Ekonomiska problem

Bland tillverkarna i branschen är man förstås mycket medveten om den rådande situationen. Flera av de största tillverkarna har eller har haft ekonomiska problem.

Så är till exempel den tidigare tyska traditionstillverkaren Fleischmann satt i konkurs efter att man inte längre klarade av att betala tidigare anställdas pensionsavgifter.

För Fleischmann handlar det inte om någon ny situation. Redan tidigare har man sålt största delen av verksamheten till österrikiska Modelleisenbahn Holding GmbH, som är det största europeiska företaget i modelljärnvägsbranschen just nu.

Det lilla som fanns kvar av det ursprungliga Fleischmann har ägnat sig åt utveckling och marknadsföring. All produktion har flyttats bort från Tyskland.

Också Märklin, en annan stor tysk tillverkare, har haft sina problem. Företaget gick i konkurs för några år sedan, men verksamheten kunde fortsätta efter att företaget landade hos den stora tyska leksakstillverkaren Simba Dickie Group.

Barnen glömdes bort

Vid Märklin riktas nu en stor del av arbetet på att igen nå de allra yngsta. Vid den årliga leksaksmässan i Nürnberg är hyllorna fyllda av produkter riktade till barn. Modelljärnvägen tycks alltså igen handla mer om en leksak, än om ett samlarobjekt för vuxna.

– Vi har fortsättningsvis en stor skara modelltågsfans, men samtidigt har alla i branschen i något skede glömt bort barnen, säger Nadine Sindlinger-Neufer, som ansvarar för marknadsföringen av produkterna riktade till barn vid Märklin.

– Under tio till tjugo år gjordes egentligen inget för barnen och på så sätt inte heller något för att garantera återväxten inom hobbyn. Det är här vi satsar hårt just nu, fortsätter Sindlinger-Neufer.

Hon medger ändå att uppgiften kan vara svår. Det finns i dagens läge ett nästan oändligt urval av tekniska leksaker. Modelljärnvägarna är dessutom rätt dyra, så det räcker inte att bara övertyga barnen utan man måste också övertyga föräldrarna.

– Vi försöker också göra våra barnprodukter mer synliga. De ska inte längre endast finnas i specialaffärer, utan i de helt vanliga leksaksaffärerna och varuhusen.

Oro för framtiden

Om man via barnen ska kunna hålla hobbyn vid liv är ändå ett stort frågetecken. Chefredaktören för modelljärnvägstidningen MIBA, Martin Knaden ser i alla fall lite dystert på framtiden.

– Jag är på riktigt oroad över om hobbyn kommer att överleva. De stora tillverkarna som Märklin och Roco-Fleischmann säljer hela tiden allt mindre. Jag tror inte heller att försäljningen kommer att öka, säger Knaden.

Men samtidigt lever modelljärnvägarna också en blomstringstid. Intresset för stora anläggningar och landskap har rent ut sagt exploderat. Till exempel i Hamburg har modellvärlden Miniatur Wunderland utvecklats till en av stadens största turistmagneter.

– Det är så mäktigt att det är svårt att inte vara fascinerad, men samtidigt ser man det som något av en show och inte en hobby. Jag tror att alla inte heller riktigt förstår hur mycket arbete det ligger bakom de anläggningar vi gör, säger Peter Reinwald.

Han ser ändå gärna att tågen ska rulla vidare också i framtiden. I folks källare och uppe på folks vindar.

– Vi hoppas förstås att hobbyn har en framtid. Det handlar om en trevlig och utmanande sysselsättning.

– Samtidigt är jag ändå rädd för att samhällets krav med arbete och så, leder till att många helt enkelt inte har tid med att hålla på med vad vi gör. För pensionärer är det i alla fall perfekt, säger Reinwald.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes