Hoppa till huvudinnehåll

Enorm trafikrazzia i dag - "5 000 torde åka fast"

Krockade bilar
Krockade bilar Bild: Yle/Roger Källman plåtkrock

Finlands största trafikrazzia Hastighetsövervakningsmaraton inleddes klockan sex på torsdagsmorgonen. Polisen har satt upp kontroller på 30-40 ställen.

Det rör sig om en internationell satsning mot fortkörning. Polisen i 20 EU-länder deltar i den dygnslånga operationen.

Vid polisen här hemma gissar man att över 5 000 fortkörare åker fast under dagens lopp. I fjol noterades 4 400 fall av fortkörning vi samma operation.

Folk tipsat om ställen

Hastighetsövervakningsmaraton fokuserar på rusningstrafiken. Polisen övervakar trafiken med hjälp av såväl de fasta kamerorna som mobila enheter.

Målet är att ha 110 ögonpar som övervakar trafiken i dag. Det säger chefen för polisens trafiksäkerhetscentral kommissarie Dennis Pasterstein till Yle.

En del av övervakningsplatserna har valts utgående från allmänhetens önskemål.

Dessutom fokuserar man på ställen där risken för kollisioner är stor, samt där det pågår vägarbeten.

"Oj var det i dag?"

Enligt polisen är målet med razzian inte att få fast så många fartdårar som möjligt. I stället vill man väcka bilisterna till insikt om farorna med att köra för fort.

Även om polisen öppet går ut och varnar för razzian är det många som åker fast, berättar polis Richard Waenerberg vid Helsingforspolisen.

- Vi vill ju inte ge den bilden av att vi är ute efter att lura folk. Trots att vi informerar öppet är det ju många som inte ändå lyssnar. Nog får vi vad vi behöver ändå i statistiken, tyvärr, säger Waenerberg.

Under samma razzia för ett år sedan åkte omkring 4 000 personer fast för fortkörning runtom i landet.

Den vanligaste förklaringen var att föraren i brådskan hade glömt bort att razzian genomfördes just den dagen.

Fortkörning ofta orsak till allvarligare olyckor

Polisen ser ändå allvarligt på fortkörning.

- Vi vill ju alla att trafiken ska löpa smidigt och utan olyckor, det vill säga säkert. Det är konstaterat att en mycket bidragande orsak till olyckor, speciellt allvarligare olyckor, är just överhastighet, säger Waeneberg.

Fortkörning är inte en personlig fråga, säger polisöverinspektör Samppa Holopainen på Polisstyrelsen.

- Även om man själv klarar av att köra snabbare än anvisat, räknar de övriga i trafiken med att man håller sig till hastighetsbegränsningarna. Det här kan leda till farliga situationer vid exempelvis korsningar, säger Holopainen.

Polisen informerar öppet om razzian, här berättar exempelvis Helsingforspolisen på twitter att man under dagens lopp kommer att röra sig runt om i staden, med Gustav Vasas väg som startpunkt.

Regeringen ville öka statskassan med hjälp av ordningsböter

Debatten om ordningsbot väcker ofta starka känslor och ett argument som ofta dyker upp påståendet om att ordningsbot skulle vara ett sätt för staten att tjäna mera pengar.

Helt grundlös är påståendet de facto inte.

Så sent som i fjol föreslog finansministeriet att staten skulle samla in 40 miljoner euro på en förhöjning av ordningsböter.

Tidigare har staten fått in omkring 20, 5 miljoner euro varje år på ordningsböter och för att uppnå det nya målet hade staten varit tvungen att fördubbla eller trefaldiga ordningsböterna, bedömde Finansministeriet.

Den högsta ordningsboten hade enligt regeringens förlag höjts från 200 euro till 400 euro. Den lägsta ordningsboten hade ökat från sex till nio euro.

Grundlagsutskottet: Det går inte

Men regeringens förslag föll i mars i år, eftersom det stred mot grundlagen.

Det är inte möjligt att fördubbla ordningsböter endast i syfte att höja statens budget, konstaterade grundlagsexperter.

Syftet med ordningsböter bör i stället vara att förhindra brottslighet och politiken borde fokusera på att minimera kostnader för medborgare som skapas till följd av brottslighet.