Hoppa till huvudinnehåll

Taxichaufförerna om reformen: Berner går för långt

Taxibranschen behöver förnyas, men kommunikationsminister Anne Berners förslag på hur taxibranschen borde se ut är inte lösningen på problemet. De åsikterna märktes tydligt bland både kunder och chaufförer när Svenska Yle tog en tur i taxin.

Det behövs en förändring i taxibranschen, anser taxichauffören Derek Breitenstein, som har kört taxi i Helsingfors i fyra år.

Taxireformen som kommunikationsminister Anne Berner vill få igenom är ändå att ta förändringen ett steg för långt, anser han.

- En viss liberalisering (i taxibranschen) är önskvärd, men här drar man med för stora penslar utan att riktigt veta vad det handlar om, säger Breitenstein.

”Fri prissättning kan utnyttjas hänsynslöst”

Ett av minister Berners förslag är att taxibolagen själva skulle få slå fast sina egna taxor, för att öka konkurrensen inom branschen.

Det finns visserligen för- och nackdelar med fri prissättning, men Breitenstein själv befarar att prissättningen kunde utnyttjas så att priserna går upp för mycket.

Tyvärr tror jag att fri prissättning skulle utnyttjas hänsynslöst och de facto tror jag att taxipriserna skulle stiga och inte sjunka.― Derek Breitenstein, taxichaufför

Han hänvisar till situationen i Sverige, som redan har ett taxisystem där bolagen kan välja sina egna taxor.

”Kunderna värdesätter fasta taxor”

Breitenstein upplever att både finländska och utländska kunder har uppskattat det nuvarande prissättningssystemet.

Kunderna värdesätter att de vet precis vad det kostar och att de alltid får en taxi, också när det inte är rusning.― Derek Breitenstein, taxichaufför

Chaufförens åsikter bestyrks av en kund, som hoppar in i baksätet på taxibilen vid Järnvägsstationen. Kunden, som vill vara anonym, vill inte ändra på prissättningen inom taxibranschen.

- När jag först hörde om reformen blev jag förskräckt. Jag tycker att vi har det bästa taxisystemet av alla. Vi har ganska jämlika priser. En ny reform skulle försvåra prissättningen och jag tror att antalet svarttaxir skulle öka, säger kunden.

"När det inte är rusning vill kanske fler beställa taxi"

En kollega till Breitenstein, som står och väntar på kunder i taxikön, påminner ändå om att priserna kan sjunka när det är mindre rusning i trafiken, i samband med den nya reformen.

- När det är rusningstid kan priserna gå upp och när det är mindre bråttom kan priserna sjunka. När det inte är så bråttom blir tröskeln att beställa en taxi kanske lägre för kunden, säger kollegan som vill vara anonym.

”Soini har rätt - Det kan bli vilda västern”

Sannfinländarna och speciellt ordförande Timo Soini har varnat för att det blir vilda västern i taxibranschen om Berners förslag godkänns av regeringen.

Breitenstein förstår Soini och hans farhågor.

Ett förslag i Berners reform är att taxilicensen skulle ges till taxiföretagen och inte till enskilda chaufförer. Det här förslaget gillar inte Breitenstein, som befarar att det skulle sänka kompetensnivån på taxichaufförerna.

Kompetensen hos chaufförerna är en viktig trygghetsfaktor. Om man ger för mycket avkall på kvalifikationerna för chaufförerna kan det leda till bristande förtroende för taxibranschen.― Derek Breitenstein, taxichaufför

Han får medhåll av en kollega, som vill vara anonym.

- Jag tycker att alla borde ha licens, för säkerhetens skull, säger kollegan.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes