Hoppa till huvudinnehåll

”Utan tungtransporterna kan man lika gärna lägga ner”

Jan-Erik Karlsson
Jan-Erik Karlsson i Nagu säger att tungstransportrena är livsviktiga för skärgårdsföretagarna. Jan-Erik Karlsson Bild: Yle/Johanna Ventus naguföretagare

Skärgårdsföretagare är lättade över att tungtransporterna för sommaren är tryggade i västra Åboland. Samtidigt börjar nu kampen om att också i fortsättningen få behålla tungtransporterna.

På onsdag blev det klart att fartyget Kala 6 ska sköta tungtransporterna i Västra Åboland. I Nagu drar Jan-Erik Karlsson som äger Nötöboden på Nötö en suck av lättnad.

- Jag har varit mycket orolig för mina näringar ute i skärgården är helt beroende av tungtransporterna. Det känns förstås som en lättnad att veta att man i sommar kommer att få ut bränsle till Nötö.

Tungtransporterna är livsviktiga för skärgårdsföretagarna slår Karlsson fast.

- Det handlar om allt från att få ut bränsle och gas till bönder som behöver transportera sina betesdjur. Förbindelsebåtarna kan inte sköta de här transporterna så därför behöver vi en specialbåt.

Nöjd med valet av fartyg

Det var företaget Saariston Merikuljetus Ab Meripojat som vann anbudstävlingen för västra Åboland, Nådendal och Tövsala. Fartyget Kala 6 är ett av Marinens gamla fartyg, byggt år 1958 och som för fyra år sedan såldes till Nystadsföretaget. Det har sedan dess använts för transporter i skärgården. Jan-Erik Karlsson är nöjd med valet av fartyg.

Meripojats fartyg Kala 6
Kala 6 ska sköta tungtransporterna i västra Åboland. Meripojats fartyg Kala 6 Bild: meripojat tungtrafik,skärgårdstrafik

- Det är ju samma typ av fartyg som varit här de senaste åren och vi vet att båten kan ta väldigt tunga saker. Det som kanske ännu skulle behövas är en lite mindre och snabbare båt som kan sköta lättare transporter. Vi får se hur det går på det östra området, kanske vi där kunde få en sådan båt, säger Karlsson.

Framtiden för tungtransporterna oviss

Avtalet för Kala 6 gäller till 20 december 2016. Då det gäller vem som sköter tungtransporterna i östra Åboland har NTM-centralen ännu inte fått in någon offert. Sirpa Vanhala, som är servicenivåansvarig för skärgårdstrafiken inom NMT-centralen, försäkrar att transporterna i östra Åboland nog kommer att skötas i år.

Samtidigt påminner Vanhala om att Kommunikationsministeriet vill förnya skärgårdstrafiken, och att man ännu i början av året inte hade planer på att ordna några tungtransporter alls. NTM-centralen i Egentliga Finland beslutade ändå att för övergångsperioden skaffa tungtransportservice, det vill säga för 2016.

Skärgårdsföretagarna kan alltså andas ut för stunden, men Jan-Erik Karlsson i Nagu är mycket orolig för framtiden.

- Det blir att kavla upp ärmarna igen. Vi kan hämta andan lite nu, men efter den här säsongen gäller det att på allvar jobba för att få behålla tungtransporterna också i fortsättningen. Att fortsätta utan tungtransporterna är inte ett alternativ.

Artikeln är rättad 21.4.2016. Nötöboden finns på Nötö, inte på Bodö som det först stod.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland