Hoppa till huvudinnehåll

Nu diskuteras framtiden för Kvarkentrafiken

Wasa Express på väg över Kvarken till Umeå.
I projektet Midway Alignment ingår bland annat att bygga en ny färja för Kvarkentrafiken. Arkivbild av Wasa express som just nu trafikerar Kvarken. Wasa Express på väg över Kvarken till Umeå. Bild: Yle/Sofi Nordmyr kvarkenfärja

Hur ska trafiken över Kvarken se ut i framtiden? Ett internationellt EU-seminarium samlar toppaktörer inom kommunikation och transport i Vasa och Umeå.

- Vi har pratat om det system vi har nu. Vi pratar globala varuströmmar och hur vi kan koppla in vårt logistikprojekt i de strömmarna, säger stadsdirektör Tomas Häyry i Vasa.

- Vi diskuterar också hur perifera regioner ska agera i det här sammanhanget, säger Kjell Nybacka som är koordinator för seminariet.

Kjell Nybacka och Tomas Häyry.
Kjell Nybacka och Tomas Häyry Kjell Nybacka och Tomas Häyry. Bild: Yle/Kati Enkvist. nybacka

Under seminariet kommer man att presentera Midway Alignment of the Bothnian Corridor som är projektet där man bland annat vill utveckla trafiken över Kvarken som en naturlig fortsättning på vägarna till lands. Inom projektet finns också planerna på att bygga en ny färja för Kvarkentrafiken.

I sommar kommer svar

I februari lämnade man in ansökan om finansiering av projektet till EU-kommissionen.

- Det ser bra ut. Det ekonomiska läget är ansträngt över allt, men för projektets del är jag inte orolig överhuvudtaget. Jag ser att det finns så många olika finansieringsintstrument att använda och vi har ett så bra projekt att det kommer säkert att gå vidare, säger Häyry.

När kommer det att bli klart?

- Till slutet av sommaren, början av hösten, säger Häyry.

EU-toppar på plats

I seminariet i Vasa och Umeå deltar EU-tjänstemän som förbereder finansieringen. Bland annat deltar Brian Simpson och José Anselmo som leder programmet Havens motorvägar.

Vad har EU-tjänstemännen som deltar i seminariet för inställning till ert projekt?

- De är mycket positiva. Brian Simpson sa igår att han kommer att använda det här som ett gott exempel för andra, säger Häyry.

Hur lobbar ni för det här projektet?

- Jag tror inte att man kan lobba mer än vad vi gör. På alla håll och kanter har vi gjort maximalt för att få hit den här konferensen och de tjänstemän som är berörda. Att de ska se vad vi håller på med och få höra vad våra experter från andra länder har att säga om projektet, säger Nybacka.

Digitala transportlösningar

Projektet Midway alignment gäller inte enbart trafiken över Kvarken.

- Det händer massor på land och där är frågan hur du kopplar ihop de här transportformerna. Vi håller på med olika utredningar och förbereder olika investeringar, säger Häyry.

Man kommer också att införa digitala transportlösningar.

- Det är ett nytt sätt att följa varuströmmen. Teoretiskt kan man tänka sig att det är en aktör som gör en produkt och en köpare i andra ändan. Med ett nytt digitalt system ska du kunna följa din vara i princip varje sekund. Om det händer något galet kan du se vilken part som har felat men också hur det kommer att inverka på din verksamhet, säger Nybacka.

Seminariet inleddes på onsdagen i Umeå och fortsätter i Vasa under fredagen. En del av fredagens program är innovationer och tekniska lösningar.

Evenemanget är en del av EU-kommissionens seminarieserie Motorways of the sea, på svenska Havens motorvägar.

Seminariet arrangeras av projektet E12 Atlantica Transport med stöd av programmet Interreg Botnia-Atlantica i samarbete med Kvarkenrådet, Österbottens förbund och Region Västerbotten samt EU-kommissionens generaldirektorat för transport och rörlighet.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten