Hoppa till huvudinnehåll

Helsingfors vill ha större utbud av glasskiosker - försöker ge andra än storföretag en chans

Glass i strut och blå himmer.
Redan nu kan du köpa glass i kiosker i Helsingfors. Glass i strut och blå himmer. Bild: Yle glass,Sommarväder,sommar,Glasstrut,strutglass

Traditionellt är det tre stora företag som dominerat bland glasskioskerna. Nu har Helsingfors försökt ändra på konkurrensutsättningen för få med fler aktörer.

Ett av de mest säkra vårtecknen är att glasskioskerna börjar ploppa upp i stadsbilden. Nu har våren också kommit till Helsingfors. Traditionellt har det funnits tre företag som dominerat glassförsäljningen i Helsingfors. Pingviini som ägs av Nestlé och Ingman som ägs av Unilever har båda flera egna kiosker. Helsingin jäätelötehdas har några egna kiosker.

Men kommer utbudet att växa i år? Det finns en önskan om det från stadens sida, under konkurrensutsättningen har fokus legat på kvaliteten.

Nämnden krävde att upphandlingen inte fick basera sig enbart på ekonomisk vinst utan på kvalitetskriterier.

Alla Helsingfors kioskförsäljningsplatser konkurrensutsattes i slutet av förra året och som resultat fick man en del av dem fyllda. De platser som blev kvar gick igenom en ny runda i början av året. När kioskplatserna delades ut såg staden till annat än bara de som erbjöd det högsta priser.

- Nämnden för allmänna arbeten krävde att upphandlingen inte fick basera sig enbart på ekonomisk vinst utan på kvalitetskriterier. På så vis tjänar vi invånarna bättre, berättar Pirjo-Liina Koivusaari på Helsingfors byggnadskontor.

Gamla godingar står kvar

Kvaliteten bedömdes på basen av ett frågeformulär där man ville kartlägga de sökandes planer på utveckling. De kioskintresserade fick svara på hur de tänker beakta råvaror från närregionen, hur de ger akt på allergier och framför allt hur kiosken sticker ut ur mängden. En panel på fem personer gick igenom alla svar.

Koivusaari säger att ifall någon hade lämnat in önskemål om endast en kioskplats var det möjligt att få om den sökande lämnat in alla dokument som behövdes och haft en utvecklingsplan. Till de extra populära kioskplatserna har panelen gått igenom de sökandes utvecklingsplaner utan att veta till vem de hör. På så vis har de kapitalistiska vinsterna inte varit en drivande motor.

De kioskintresserade fick svara på hur de beaktar råvaror från närregionen, hur de ger akt på allergier och hur kiosken sticker ut ur mängden.

Även om alla försäljningsplatser konkurrensutsattes kommer vi troligen att se flera gamla bekanta i stadsbilden.

- De gamla företagare som har gjort en utvecklingsplan och tidigare skött sig väl fick rätten att fortsätta som gamla företagare. Vi har i det här skedet en hel del gamla företagare som får fortsätta ha glasskiosk, säger Kouvusaari.

Den upphandling som hade deadline i årsskiftet resulterade i kontrakt som startade den första april. Så redan nu kan vi se glasskiosker på stan.

Ilona Turtola / Yle Helsinki