Hoppa till huvudinnehåll

Superelbilen Toroidion går mot produktion

Superelbilen visades upp i Special Mobil.
Allmänheten fick första gånge se bilen på lördagen. Superelbilen visades upp i Special Mobil. Bild: Yle/Tove Virta special mobil,elbilar,bilar,sportbilar,Raseborg,Västnyland

Mycket pekar på att det inom kort börjar produceras superelbilar i Raseborgstrakten. Nu jobbar teamet bakom Toroidion hårt för att få finansieringen ordnad och siktar på att skapa jobb för ett femtiotal personer inom ett drygt år.

Under sex timmars tid på lördagen besökte över 3 000 personer bilaffären Special Mobil i Horsbäck för att ta sig en titt på superelbilen Toroidion. Det var första gången som världens snabbaste elbil visades för allmänheten. Man hoppades också hitta fler finansiärer för den bilindustri som företaget önskar bygga upp i Raseborg.

Kritiskt läge just nu

Den finansieringsomgång som pågår nu är kritisk, säger vd:n för Toroidion, Pasi Pennanen.

- Med den här arbetsmängden och så här liten personal så kommer vi inte vidare. Vi behöver nu investeringar, infrastruktur, experter och fler underleverantörer.

En provversion av den riktiga superelbilen Toroidio.
Under lördagen var en provmodell av prototypen uppställd. En provversion av den riktiga superelbilen Toroidio. Bild: Yle/Tove Virta test-toroidion,Raseborg,Västnyland,elbilar,bilar,sportbilar

Nu behövs det tilläggsresurser för att utveckla produkten till följande skede; för produktutveckling, marknadsföring och tillverkning. I slutet av maj vill företaget börja rekrytera personal.

- Det är inte många veckor dit, säger Pennanen.

De första bilarna ska levereras 2018

Följande prototyp borde helst fås i produktion den närmaste månaden. De första bilarna ska levereras i mitten av 2018.Om ett år kan kunderna för första gången komma och provköra bilen. Om allt går som planerat.

- Det här tillfället är en del av det paketet. Att fixa snabbinvestering så att vi ska våga beställa råmaterial och liknande, säger Michael Nylund.

Han jobbar på försäljningssidan inom Toroidion och nu också för det nygrundade företaget High End Super Cars, som ägs av Special Mobil.

- Nu behövs det ett par, tre miljoner för att komma igång. Det är möjligt att det om en tid behövs två, tre miljoner till igen.

50 personer behövs inom kort

Ett drygt 50-tal personer arbetar för tillfället på Toroidion. Av dem är cirka 30-40 personer underleverantörer.

- Nu behöver vi ytterligare ett tjugotal specialister. Nästa år behöver vi över 30 till. Men helst skulle vi vilja växa ännu snabbare, säger Pennanen.

Kommer arbetstillfällena hit till Raseborg?

- Det är mycket sannolikt.

Besökare på en publiktillställning där superelbilen Toroidion visas upp.
Första gången Toroidion visade för allmänheten samlades 3 000 personer i Horsbäck. Besökare på en publiktillställning där superelbilen Toroidion visas upp. Bild: Yle/Tove Virta tv,elbilar,sportbilar,bilar,Raseborg,Västnyland

Också Nylund anser att produktionen ska ske här.

- Helst ska produktionen ske i Raseborg, vi gör allt för att vi ska få det att lyckas. Raseborg ligger geografiskt bra till, nära exempelvis flygfält och vatten.

Men finns det lämpliga produktionslokaler i Raseborgstrakten?

- Det finns det. Vi tittar just nu på ett par, tre olika.

Företaget siktar i det här skedet på att kunna producera 75 bilar per år.

Testbana behövs

Nu verkar Toroidion i en hall i Pojo. Men förutom att företaget behöver större och ändamålsenliga lokaler så finns det något som Pasi Pennanen ser att är ännu viktigare.

- Vi behöver akut en testbana för att testa allt från mekanik till elektronik. Man måste komma åt att testköra.

Företaget har uppskattat att det skulle räcka med att testbanan är 3 kilometer lång.

- Det behövs bland annat raksträckor som är cirka 1,5 kilometer långa. Det är också en sådan längd att man kan landa med ett flygplan, säger Pennanen.

Pasi Pennanen, mannen bakom superelbilen Toroidion.
Toroidions fader, Pasi Pennanen. Pasi Pennanen, mannen bakom superelbilen Toroidion. Bild: Yle/Tove Virta toroidion,Raseborg,bilar,elbilar,Västnyland

Testbanan behövs eftersom företaget planerar att producera både elektronik, elmotorer, bottenplattor för elbilar och superelbilar i stora volymer. Dessutom ska allt produktutvecklas och därigenom testas.

Är det möjligt att skapa den här i trakten?

- Jag ser inte något hinder för det.

Skulle det vara ett alternativ att staden bidrar till en testbana?

- Då skulle staden antagligen få mycket stöd från den Europeiska investeringsbanken, säger han och konstaterar att det är en stor organisation som skapas på den plats där företaget lägger ner sina bopålar.

Utgångspris: 995 000 euro

Tidigare har nämnts att det finns någon enstaka beställning på superelbilen. Utgångspriset på Toroidion ligger nu på 995 000 euro. Utöver detta kommer bilskatt och moms. Slutsumman blir alltså cirka 1,3 miljoner.

- Så fort vi får in beställningar behövs det folk - och snabbt.

Strävan är att i den första investeringsomgången samla in sammanlagt 20 miljoner euro. Den minsta summan för att kunna investera direkt i bolaget är 500 000 euro.
Nylund säger att förhandlingar pågår med stora investerare.

Superelbilen Toroidion visades upp för allmänheten.
Den Toroidion som visades upp är den enda som finns ännu och är endast en teknisk prototyp. Superelbilen Toroidion visades upp för allmänheten. Bild: Yle/Tove Virta elbilar,bilar,sportbilar,Raseborg,Västnyland,Toroidion,special mobil

- Inom två, tre veckor kommer det säkert att hända stora saker här. Men vi vågar inte komma ut med något än eftersom vi inte är 100 procent säkra, säger han.

Småsparare ges möjlighet

Också små investerare har en möjlighet att delta med en minimisumma på 1 000 euro genom en fond som är knuten till Toroidion. Trots att kön sades tidvis ha varit lång till investeringspunkten som fanns uppställd i samband med visningen på lördagen var ingen av de som Yle Västnyland talade med pigga på att investera.

- Jag vet nog inte om jag skulle vilja göra det. Det var relativt förmånligt, men jag tror inte att man får pengarna tillbaka så lätt, säger Sebastian Lindberg.

Egentligen är det inte bilen som är huvudsaken i Toroidion, utan främst uppfinningarna kring eltekniken.

- Jag tror mer på patenten än på bilen i sig. Men jag investerar nog inte i det här, säger Ekenäsbon Guy Lindberg.

Guy Lindberg besökte Special Mobil för att se på superelbilen Toroidion.
Guy Lindberg var en av besökarna på lördagen. Guy Lindberg besökte Special Mobil för att se på superelbilen Toroidion. Bild: Yle/Tove Virta special mobil,Ekenäs,Raseborg,Västnyland,elbilar,sportbilar

Inte heller Hedda Berglund från Ekenäs ska satsa några pengar i företaget.

- Jag har inte alls sett bilen förut, inte ens på bild. Men den ser tuff ut, säger Hedda Berglund.

Företaget har talat om att bli lika stort eller större än vad Nokia varit i tiderna. Hur sannolikt låter det?

- Jag tror inte det, men vi ska hoppas det lyckas. Redan att bli så stor som en bråkdel av Nokia skulle betyda mycket, säger Guy Lindberg.

Hedda, Adrian och Linnea Berglund tyckte att Toroidionbilen var tuff.
Hedda, Adrian och Linnea Berglund tyckte att Toroidionbilen var tuff och snygg. Hedda, Adrian och Linnea Berglund tyckte att Toroidionbilen var tuff. Bild: Yle/Tove Virta special mobil,Raseborg,Västnyland

Pennanen själv hade under lördagen fått intressanta kontakter.

- Jag har här i dag pratat med människor inom bilindustrin som har påverkningsmöjligheter runt om i världen. Det var något jag inte alls förväntat mig av den här dagen, men väldigt fint.

Special Mobil ut i världen?

High End Super Cars by Special Mobil i Horsbäck i Raseborg är världens första återförsäljare av Toroidion.

- Jag tror absolut att det kommer fler. Vi kan inte hantera hela världen härifrån, säger representanten Michael Nylund.

Finns det då en möjlighet att ni utvidgar i Europa så att det går att hitta en Special Mobil i exempelvis Milano?

- Det är mycket möjligt. Vi har redan från tidigare mycket kontakter i Europa.

Nokian zLine UHP-däck på superelbilen Toroidion.
Karossen är av kolfiber och bilen är fyrhjulsdriven mer fyra elmotorer, varav två på 200 kilowatt fram på bilen och två på 300 kilowatt bak på bilen. Nokian zLine UHP-däck på superelbilen Toroidion. Bild: Yle/Tove Virta toroidion,däck (fordon),Nokian Tyres,elbilar,sportbilar,Raseborg,Västnyland

Tekniken i var mans bilar framöver

För framtiden finns också planer på att den teknik som Toroidion använder ska kunna användas i vanliga bilar och produceras i stora volymer.

- Tekniken kan göras för ett redan existerande bilmärke. Eller så håller vi den hos oss och producerar den för vårt eget bilmärke, vilket inte alls är en utesluten idé. Men ska vi hålla det inom vårt eget företag så betyder det att vi måste få en enorm mängd investeringar och resurser, säger Pennanen.

Pennanen uppskattar att den så kallade volymversionen kan bli verklighet någon gång efter 2018 då superelbilen lanserats, antagligen kring år 2020.

- Om allt bara går på bästa sätt så kan det bli så.

Stor utmaning att hitta stora investerare

Hittills är han rätt nöjd med utvecklingen. Den största utmaningen är att få stora investerare.

- Att få sådana samarbetspartners med i projektet som har både resurser och kunskap är utmanande.

Superelbilen Toroidion visas upp för allmänheten.
En del av bildelarna är tillverkade med 3D-printteknik. Superelbilen Toroidion visas upp för allmänheten. Bild: Yle/Tove Virta special mobil,elbilar,bilar,Raseborg,Västnyland

Han finner det ändå intressant att diskussionerna med de som är vana vid att producera stora volymer bilar ute i världen har varit mycket lätta.

- I hemlandet förstår man sig inte alls på större volymer inom bilproduktionen, säger han.

I höst blir delar av patenten offentliga

De första delarna av de patent som Toroidion har kommer att bli offentliga i september.

- Det handlar om de tidigaste patenten vi ansökt om. De berättar lite om de tekniska lösningarna, säger Pennanen.

Toroidion visade upp på Special Mobil.
Under lördagens presentation försökte företaget också locka småinvesterare. Toroidion visade upp på Special Mobil. Bild: Yle/Tove Virta special mobil,Raseborg,Västnyland,elbilar

Helheten kommer företaget sannolikt att alltid försöka hålla hemligt.

Fortsättningsvis ansöker företaget om fler patent och andra former av skyddsmekanismer.

- Det är en ständig process, en normal del av en produktutveckling.

Le Mans i sikte tidigast 2018

Toroidions idé skapades i grund och botten av Pennanens tanke om det kunde vara möjligt att vinna 24-timmarsloppet Le Mans med en elbil.

Företaget ska delta i loppet, men projektet har skjutits framåt i alla fall med ett år, till 2018, kanske längre.

-Jag besökte nyligen Le Mans i Frankrike och har lämnat in en ansökan till Aco om att delta. Men nu är det inte i våra händer. Arrangörerna funderar för tillfället över stallplats nummer 56 för år 2018, 2019 eller 2020.

Det ska byggas en speciell Toroidionbil till Le Mans och ritningar finns redan på den.

- Den har ett häftigt utseende. Den är ännu rivigare än den nuvarande Toroidionbilen, säger han.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland