Hoppa till huvudinnehåll

Helsingforspolitiker besvikna över västmetrons allt högre kostnader

Björkholmens metrostation.
Så här ska den nya metrostationen på Björkholmen se ut. Björkholmens metrostation. Bild: Arkkitehtitoimisto Helin & Co Oy björkholmens metrostation

En fars. En mardröm. Ett varnande exempel. Så lät det i Helsingfors stadsfullmäktige när västmetrons skenande kostnader diskuterades.

- Västmetron håller tyvärr på att bli en svordom, säger Björn Månsson (SFP).

- Helheten är på många sätt ofattbar, säger Hannu Oskala (Gröna), och konstaterar att västmetroprojektet minskar på förtroendet för beredningen av stora projekt.

Marcus Rantala (SFP) konstaterar att projektledningen i den privata sektorn skulle ha bytts ut för länge sedan.

Efter en lång diskussion godkände fullmäktige ändå de förhöjda kostnaderna.

Hur ska staden undvika samma misstag i framtiden?

Helsingfors andel av västmetrons kostnader steg från 144 miljoner till 325 miljoner. Staten betalar 23 procent av Helsingfors kostnader för västmetron, så den slutliga notan för Helsingfors stad är 250 miljoner euro.

Många fullmäktigeledamöter hoppades att Helsingfors stad ska ta lärdom av västmetroprojektet och undvika samma misstag i kommande stora trafikprojekt som spårjokern och kronbergsbroarna.

Osmo Soininvaara (Gröna) konstaterar att fullmäktige inte längre kan göra något åt saken, men nog fundera på hur staden kan undvika liknande misstag i framtiden.

Blir kortare tåg ett problem för Helsingforsborna i öst?

Förutom de skenande kostnaderna diskuterade fullmäktige de korta perrongerna som byggs i Esbo. Metron skulle automatiseras, åka med tätare intervaller och kortare tåg.

Eftersom västmetron har korta perronger kommer alla metrotåg att vara kortare än i dag när västmetron öppnas.

Paavo Arhinmäki (VF) kom med ett konkret förslag: varför inte använda långa tåg – men de sista vagnarna skulle vara tomma när tågen kommer till Esbo. Passagerarna skulle flytta på sig från de sista fyra vagnarna till de främre vagnarna när tåget kommer till den nya delen av metrobanan.

- Det är en alldeles bra idé, men den fungerar inte, säger Tuomas Rantanen (Gröna) som är ordförande för HST:s direktion.

Det är en alldeles bra idé, men den fungerar inte.― Tuomas Rantanen (Gröna)

Enligt Rantanen finns det två skäl till att långa metrotåg inte kan användas. För det första finns det inte tillräckligt många tågvagnar för att täcka behovet. Dessutom tror Rantanen inte på att det skulle gå att tömma de sista vagnarna på passagerare i Gräsviken.

Biträdande stadsdirektör Pekka Sauri konstaterade i sitt avslutande anförande att metron ska åka med tätare intervall när västmetron öppnat, och kapaciteten borde räcka till också i östra Helsingfors.

Rättelse: Tuomas Rantanen är medlem i De gröna, inte SDP som det felaktigt stod tidigare.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen