Hoppa till huvudinnehåll

Utländska ägare oroar inte sjöfartsutbildare

Sjöfartsutbildaren Aboa Mares platschef Per-Olof Karlsson. Bild: Yle/Annika Holmbom sjöfartsutbildning

Mer och mer av den finländska handelsflottan hamnar i utländska händer. Kritiker har menat att det här är ett hårt slag mot den inhemska sjöfarten, men sjöfartsutbildaren Aboa Mares platschef Per-Olof Karlsson menar att man inte ska överdriva betydelsen av det här.

En allt större andel av den finländska handelsflottan seglar under utländsk flagg. Det senaste exemplet på det är att Rettig Group nyligen meddelade att man säljer rederiet Bore till ett holländskt bolag. Utvecklingen har skapat en viss oro för de finländska sjöfartsjobben och för arbetsvillkoren för besättningarna.

Men hos sjöfartsutbildaren Aboa Mare tycker platschef Per-Olof Karlsson att man inte ska överdriva de sakerna, för enligt honom fokuserar inte blivande sjöfartsanställda på vilken flagg eller på vilka arbetsvillkor deras framtida arbetsgivare kommer att ha.

- Här funderar man inte kring under vilken flagg man kommer att jobba, utan vi skolar för en internationell handelsflotta. Jag tror inte att ungdomarna i dag funderar så mycket på arbetsvillkoren. Om de är intresserade av sjöfart är de intresserade av ett internationellt gebit. Jag tror inte att man i dagens värld väljer sitt yrke på basen av om pensionen är skyddad eller inte. Enligt min erfarenhet tänker ungdomen på andra saker som vad de är intresserade av och naturligtvis om det finns en framtid inom det yrket. Finland lever av export och 90 procent av exporten går via fartyg, därför är det ganska naturligt att tänka att man kanske kan hitta sin framtid inom sjöfarten. Att en större andel av den finländska handelsflottan nu seglar under utländsk flagg betyder inte att antalet finländska sjömän blir mindre.

Jag tror inte att man i dagens värld väljer sitt yrke på basen av om pensionen är skyddad eller inte― Per-Olof Karlsson

Arbetsvillkoren under finsk flagg är överenskomna mellan arbetsgivare och fackförbund. Om det sedan blir en annan flagg på ett fartyg blir det flaggnationens villkor och system som börjar gälla.

Enligt Per-Olof Karlsson behöver det inte betyda att villkoren blir sämre, då exempelvis lönen kan stiga om det blir en annan flagg. Men det kan också innebära att saker som sjukvård och pension inte automatiskt kommer med i avtalen. Som arbetstagare måste man då enligt Karlsson vara beredd på att kontrollera att allt sådant är i ordning.

Karlsson förstår kritikerna som tycker att så mycket som möjligt inom den finländska handelsflottan borde vara inhemskt.
Samtidigt menar han ändå att man nu helt enkelt måste anpassa sig till hur sjöfartsvärlden ser ut i dag.

- Det skulle säkert vara bättre om ägandet skulle vara i Finland, men jag tror att då vi är såpass små så blir det mer och mer sällsynt. Till exempel har det här holländska rederiet som köpte Bore upp till 100 fartyg. Finländska handelsflottan ligger väl i dag på runt 100 fartyg. Så i dagens läge är det svårt för små rederier att konkurrera med de stora rederierna.

Aboa Mare erbjuder andra stadiets utbildning vid Axxell och tredje stadiets utbildning vid Yrkeshögskolan Novia och studierna leder till vaktstyrmans-, vaktmaskinmästar- eller sjökaptensexamen.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland