Hoppa till huvudinnehåll

"Jag hoppas alla bojkottar den här bilskolan" – sexistisk reklam upprör inför mors dag

Sexistisk bilskolereklam inför mors dag 2016
De här orden uppfattas som sexistiska. Bilskolan gör bort sig, säger säger lektorn i marknadsföring Åke Finne. Sexistisk bilskolereklam inför mors dag 2016 Bild: Skärmdump sexism,Trafikskola,reklam (marknadsföring)

Är du rädd för att titta på när mamma eller frun kör? Köp ett presentkort till en körlektion till mors dag! Vi rekommenderar att man också köper blommor och choklad.

Med de orden gör bilskolan Haagan Autokoulu reklam på Facebook inför mors dag. Reklamen har fått mycket negativ respons i sociala medier.

Jag hoppas att alla bojkottar den här bilskolan.― Åke Finne, lektor i marknadsföring

Också Åke Finne, lektor i marknadsföring vid Hanken, reagerar starkt på reklamen.

- Det här är ett rejält påhopp på alla mammor och den är sexistisk. Jag hoppas att alla kvinnor, och alla som står upp för jämställdhet, bojkottar den här bilskolan, säger Finne.

Reklamens innebörd är att kvinnor och mammor är dåliga på att köra.

- Är det verkligen det budskapet som bilskolan vill föra fram på mors dag?

”Det här är inte roligt”

Enligt Finne är det vanligt att man i ekonomiskt dåliga tider tar till billiga knep i marknadsföringen, men att det inte är bra.

- De har säkert tänkt att det är lite roligt, men jag tycker inte det här är roligt. De har gjort bort sig.

lektor i marknadsföring vid Hanken, andra vice ordförande för  Förbundet för undervisningssektorn vid universiteten YLL
Åke Finne, lektor i marknadsföring reagerar starkt på reklamen i fråga. lektor i marknadsföring vid Hanken, andra vice ordförande för Förbundet för undervisningssektorn vid universiteten YLL Bild: Yle/Helena von Alfthan åke finne,Svenska handelshögskolan

Finne säger att reklamen i fråga bygger på stereotypier, som det inte finns några som helst belägg för.

- Kvinnor kör i regel bättre än män, och här utnyttjas stereotypier vilket är dåligt. Tittar vi på statistiken är det männen som borde gå den här kursen.

All publicitet inte god publicitet

När det gäller reklam i sociala medier är grundprincipen den att reklamen ska spridas. Men all publicitet är inte god publicitet, menar Finne.

Det är möjligt att de tänkt att en reklam som väcker den här typen av känslor sprids lättare, säger Finne.

- Det är en missbedömning och de har gått för långt. Det finns säkert de som tycker att reklamen är rolig, men reklamen är dålig.

Enligt Finne är det sannolikt att bilskolan kommer att få ta emot väldigt mycket dålig respons. Det betyder alltså att reklamen får motsatt effekt.

- Folk som inte ens vet var Haagan Autokoulu är, kommer att gå in på Facebook och tycka illa om den här postningen.

Bilskolan ber om ursäkt

I ett e-postmeddelande svarar bilskolans vd Jouko Kalliola att de ber om ursäkt för de dåliga känslor som reklamen väckt. Det var inte avsiktligt, fortsätter Kalliola.

- Meningen var inte att kränka, eftersom det för oss är självklart att körkunskaperna inte har något med könet att göra, säger Kalliola.

Vi ber om ursäkt för de negativa känslor som reklamen har väckt. Det var inte avsiktligt.― Jouko Kalliola, vd, Haagan Autokoulu

Han håller också med om att kvinnor är mera omsorgsfulla chaufförer, och att det är männen som är den större riskgruppen i trafiken.

Enligt Kalliola är det ändå främst kvinnor som väljer att delta i de frivilliga körlektionerna där man repeterar det man lärde sig när man gick i bilskola.

Kalliola svarar inte på frågan om vilket syfte reklamen hade, eller på frågan om bilskolan var medveten om reklamens sexistiska innehåll.

- Reklamen avviker från våra andra reklamer - och det gör också den uppmärksamhet som den har fått.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen