Hoppa till huvudinnehåll

Honda återkallar 50 miljoner krockkuddar

Takatas fabrik i Aisho i mellersta Japan i april 2016.
Honda återkallar krockkuddar som tillverkats av det japanska företaget Takata. Takatas fabrik i Aisho i mellersta Japan i april 2016. Bild: EPA/KIMIMASA MAYAMA krockkuddar,Japan,Bilsäkerhet,trafiksäkerhet,trafikolyckor

Den japanska biltillverkaren Honda återkallar ytterligare 20 miljoner krockkuddar efter 13 dödsfall runtom i världen. Över hundra personer har skadats i explosionerna.

De potentiellt farliga krockkuddarna tillverkas av företaget Takata. Felet innebär att metall- och plastbitar kan slungas iväg som granatsplitter då krockkudden utlöses.

De amerikanska myndigheterna har meddelat att Honda och andra biltillverkare måste återkalla alla krockkuddar som inte innehåller ett torkmedel som hindrar att drivmedlet i krockkuddarna försämras med tiden.

Förarens krockkudde i en bil av märket Honda.
Förarens krockkudde i en bil av märket Honda. Bild: EPA/CHRISTOPHER JUE Honda,krockkuddar,trafiksäkerhet,trafikolyckor

Honda återkallar nu dessutom krockkuddar från övriga delar i världen, inklusive Europa, vilket ökar antalet återkallade krockkuddar från 30 till 50 miljoner för bara Hondas del. I USA meddelade myndigheterna i onsdags att ytterligare upp till 40 miljoner krockkuddar ska återkallas utöver de 28,8 miljoner kuddar som det tidigare var tal om.

Kostnaden för Honda uppgår till 200 miljarder yen eller cirka 1,6 miljarder euro, skriver tidningen Nikkei Asian Review.

Honda har varit den största köparen av Takatas krockkuddar, men återkallelserna i USA berör även andra bilmärken. Bland bilmärkena som berörs finns bland annat BMW, Chrysler, Daimler Trucks, Ford, General Motors, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru och Toyota.

Att olyckor av det här slaget inte har förekommit i Europa tros bero på att det är vanligare med mycket varmt och fuktigt väder i USA.

Ingenjör varnade redan 1999

En tidigare anställd vid Takata, ingenjören Mark Lillie, har uppgett för en parlamentarisk kommitté i USA att han är redo att vittna om att han varnade för att krockkuddarna är livsfarliga om de konstrueras som planerat.

Lillie, som slutade vid företaget 1999, säger att han lämnade företaget eftersom Takata struntade i varningarna om att använda ammoniumnitrat som drivmedel i krockkuddarna.

Lillie sade till Bloomberg i februari 2015 att han visste att kuddarna förr eller senare skulle orsaka katastrofala olyckor, och att han inte ville vara inblandad i verksamheten.

Takata har på en fråga av Bloomberg inte kommenterat Lillies uppgifter utan har sagt att bolaget kommer att granska produktionen för att säkerställa att tillverkningen resulterar i säkra krockkuddar.

Takata har slopat ammoniumnitratet

Tidningen Ny Teknik skriver att ammoniumnitratet i krockkuddarna förändras då det upprepade gånger utsätts för fukt och temperaturförändringar, vilket resulterar i våldsamma explosioner.

Att inneslutningen av krockkudden inte varit fukttät och att krockkuddarna använts i miljöer med stora temperaturförändringar ligger bakom olyckorna.

Takata använder numera guanidiniumnitrat som inte reagerar lika våldsamt vid en explosion. Samma ämne används även av de ledande konkurrenterna på marknaden.

Bilar med det gamla drivmedlet utgör ingen olycksrisk om de är mindre än sex år gamla, eftersom ammoniumnitratet förändras långsamt. Det kan enligt nyhetsbyrån AP dröja flera år innan krockkuddarna i alla berörda bilar har bytts ut. Dessutom måste en del av de utbytta krockkuddarna bytas ut på nytt eftersom även de nya kuddarna av Takata saknar torkmedel och är potentiellt farliga.

Den utvidgade återkallelsen i USA genomförs enligt AP mellan maj 2016 och december 2019.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes