Hoppa till huvudinnehåll

Med Tom of Finland i homoerotikens värld

Tom of Finland-teckning med alla kännetecknande element, 1977.
Tom of Finland-teckning med alla kännetecknande element, 1977. Bild: Jean Vong Tom of Finland,homoerotik

Touko Laaksonen, skaparen av den överdrivet maskulina, homoerotiska Tom of Finland-karaktären, lyfte fram livet i marginalen och ville föra samman likasinnade män. I dag står hans verk för tolerans och sexuell jämlikhet och används till att sälja allt från kaffe till lakan.

Tecknaren Touko Laaksonens (1920-1991) verk visas nu i Konsthallen i Helsingfors i större utsträckning än någonsin tidigare. Utställningen Tom of Finland – The Pleasure of Play lyfter fram kring 200 verk av Laaksonen, de flesta är homoerotiska teckningar av män i läderrock och -stövlar, med putande muskler och penis och ett brett grin på läpparna. Men i helheten ingår också tidiga målningar, bilder från Laaksonens familjealbum, hans grafiska design och en serie sensuella akvareller.

Detalj av Tom of Finland-akvarell från 1947.
Detalj av akvarell från 1947. Detalj av Tom of Finland-akvarell från 1947. Bild: Tom of Finland Foundation Tom of Finland,akvarellmålning

Trendigt med tolerans

Tom of Finland-mannen debuterade 1957 i herrtidningen Physique Pictorial, som marknadsfördes som en bodybuilding-tidning, och det internationella intresset för Laaksonens mansbilder väcktes snabbt. Men i Finland har intresset blomstrat först under de senaste åren, inte minst för att textilföretaget Finlayson synligt lanserade en Tom of Finland-kollektion för ett par år sedan. Nu säljer Paulig kaffe med Tom of Finland på omslaget, och Posten har lanserat ett frimärke med homoikonen. Snart blir det premiär både i biosalongen och på Åbo stadsteater - filmen och musikalen om Touko Laaksonens liv hör båda till Finlands 100-årsjubileum.

Hur blev det så?

- Det är en intressant fråga, säger Pirkko Siitari, en av utställningens finländska kuratorer och Kiasmas förra chef. Beror det på att vårt eget förhållningssätt till liknande bilder har förändrats? Är vi mera toleranta eller är sexuell mångfald och jämlikhet överlag mera synligt?

Stefan Kalmár är kurator och chef för galleriet Artists Space som sammanställde och visade utställningen i New York 2015. Kalmár säger att stiftelsen Tom of Finland Foundation, som håller i upphovsrätterna till Laaksonens bilder, säljer licenser till materialet för att finansiera sin verksamhet. Han tjuter inte av glädje över licensieringen.

- Jag är tveksam till den kommersiella användningen av materialet, men samtidigt kan traditionella företag som Finlayson hjälpa skapa acceptans för det som Tom of Finland representerar, säger Kalmár.

Globalt varumärke redan tidigt

I dag representerar Tom of Finland-mannen sexuell frihet och jämlikhet och gay- och populärkultur, bland annat. Karakteristiskt för Laaksonens teckningar är att männen alla ser nästan identiska ut, med ett grin och busig blick. Sexakterna sker öppet och ogenerat.

Enligt Kalmár fångade Laaksonen något väsentligt av den homosexuella identiteten: livet i marginalen och utanförskapet, maktrelationer i en tid då homosexualitet var olagligt, och humor, lek och njutning.

Laaksonen sökte i första hand efter likasinnade och såg sig inte som en konstnär, säger Kalmár.

- Han ville skapa en gemenskap bland dem som tyckte om hans teckningar. I början av sin karriär gjorde han små häften av sina teckningar som han gav till människor som i sin tur gav dem vidare, beskriver Kalmár. Han var bra på att sprida sina teckningar.

Självlärd tecknare

Touko Laaksonen växte upp i S:t Karins i en fembarnsfamilj med lärarföräldrar. Han intresserade sig för teckning tidigt, men engagerade sig först mera i musik.

Korsu heter pastellen från 1940-talet.
Tidig pastell från 1940-talet. Korsu heter pastellen från 1940-talet. Bild: Helsingfors Konsthall/Privatsamling Tom of Finland,målningar
Han studerade reklam och jobbade som reklamtecknare och art director i nästan 20 år på reklambyrån McCann i Helsingfors. Dagtid skapade och upprätthöll han bilden av familjeidyll, kvällstid tecknade han en helt annan verklighet.
Touko Laaksonens collage från cirka 1968.
Touko Laaksonens collage från cirka 1968. Touko Laaksonens collage från cirka 1968. Bild: Tom of Finland Foundation Tom of Finland,homoerotik,Konstnärliga uttryck och media,collage

Men det var tack vare sitt jobb han hade tillgång till sitt material, nämligen globala tidskrifter och tidningar för homosexuella som publicerades illegalt. Av dem klippte och limmade han collage - på frisyrer, läderjackor, skägg, uniformer och penisar. Så kastade han om de olika delarna och använde det som utgångspunkt för tecknandet. Det kunde bli James Deans överkropp med en anonym nedredel.

- Laaksonen lekte med igenkännbarhet av ikoner inom populärkulturen, särskilt film och reklam, säger Stefan Kalmár.

Är det konst?

Sin första utställning höll Laaksonen 1976 i Hamburg, Tyskland, och efter det i bland annat San Fransisco, Amsterdam och New York. I Finland visades hans teckningar först långt senare i en serietidningsutställning. Nu, 25 år efter konstnärens död, genomför Konsthallen en storutställning. Kalmár tycker att det är hög tid för Laaksonens arbeten att få ett permanent utställningsutrymme i Finland.

Hur definierar det finska konstetablissemanget Laaksonens verk?

Det gör vi inte, säger Konsthallens direktör Jan Förster på pressinfot. Trots att man i pressmeddelandet lyfter fram att Touko Laaksonens bilder har väckt debatt bland annat just om förhållandet mellan porr och konst, vill man inte nu ta ställning till frågan om vad teckningarna är – konst, homoerotisk konst, brukskonst eller porr. Istället ska publiken få fria händer att tolka det de ser.

Pirkko Siitari säger att pornografi och konst aldrig har uteslutit varandra.

- Jag ser det som homoerotisk konst och konst med en pornografisk nyans. Men frågan är inte så viktig. Det är visuell kultur och finsk konst- och kulturhistoria som vi inte känner till så bra, säger Siitari.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje