Hoppa till huvudinnehåll

Svårt för gamla medier att tävla om annonspengar

Jesper vuori på a-lehdet
Jesper Vuori säger att människor vill ha kvalitetsjournalistik, men att få vill betala för det. Jesper vuori på a-lehdet Bild: Yle/Björn Udd medier

Då annonsörerna får nya möjligheter att nå konsumenter torkar de gamla kanalerna ut.

– Medierna går igenom ett brytningsskede just nu och frågan är vem som ska betala för innehållet, säger Jesper Vuori, visuell ledare på A-lehdet.

I dagens läge finns konkurrenter som ibland har klart bättre förutsättningar att ge annonsörerna det de vill ha.

– Tidigare hade traditionella medier ett slags ensamrätt på annonsörer. I dag är läget annorlunda. De stora företagen, till exempel Facebook, kan individualisera sitt budskap. Dessutom betalar de här företagen inte skatt i Finland, vilket ger en till fördel i tävlingen, säger Timo Ketonen, företagare inom mediebranschen.

Konsmentbeteendet förändras också snabbt i dagens läge. Det betyder att lösningar som fungerade för bara några år sedan inte mera går att lita på. Då är det svårt att veta hur man kan sälja annonser trots att läsarsiffrorna stiger.

– Till exempel klickrubriker har fallit i värde. Det är svårare att göra pengar på det i dag, säger Ketonen.

Svårt att hitta betalande läsare

Ketonen, som tidigare forskat i media tycker att man i Finland hänger ganska bra med i digitaliseringen, men att man inte riktigt hittar publiken.

– Hufvudstadsbladet kom ut med sin applikation där du kan läsa nyheter för fem euro i månaden. Tekniskt sätt är det en bra och fungerande plattform, men att hitta läsare som betalar har visat sig svårt.

Jesper Vuori tycker att det för publiken är viktigt att komma ihåg att betala för det man vill ha.

– Jag tror att många vill läsa välskrivna långa artiklar som motvikt till de snabba texter man läser. Jag hoppas att de som vill ha sådana texter värdesätter dem så högt att de betalar för dem.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes