Hoppa till huvudinnehåll

Emojier och babylådan på utländska mediers läppar

Moderskapsförpackningen 2015
Moderskapsförpackningen 2015 Bild: Kela,Nana Uitto framåt marsch

Finlandsrapporteringen i andra länder är i det stora hela positiv. Finland har till och med utmärkts som ett mönsterland.

Varje år gör utrikesministeriet en undersökning om hur man skriver om Finland i utländska medier. Under 2015 rapporterades det som vanligt bra om Finland, berättar Pia Theman som är chef för enheten för offentlig diplomati.

Finland nämns också som ett mönsterland, när det kommer till en fråga.

- Det handlar helt klart fortfarande om utbildning, vilket det har det gjort i många år. Också sociala innovationer som moderskapsförpackningar, jämställdhet och hur samhället fungerar, säger Theman.

Moderskapsförpackningen år 2016.
Moderskapsförpackningen nämns som ett positivt exempel. Moderskapsförpackningen år 2016. Bild: Jarno Kuusinen / All Over Press mammalåda

Ekonomiska situationen i europeisk kontext

Av alla länder som det samlades in info ifrån hade 81% rapporterat om Finlands ekonomiska situation.

-Den har inte behandlats i positiv dager. Det är hemskt sällan som man behandlar Finlands ekonomiska situation skilt, utan det görs i samband med andra europeiska länders situation, säger Theman.

Hon har inte märkt att analysen skiljer sig märkbart från den inhemska. Förutom att man i hemlandet har den självkritiska aspekten.

Det tar lång tid att ändra trender

Den allmänna rapporteringen är i det stora hela ganska oförändrad.

-Det är ingenting som förvånar mig eller nån annan. Finlandsbilden uppstår och förändras långsamt. Även om Finland och Europa har gått igenom ett exceptionellt år är det äldre föreställningar som journalister och medier bygger sin rapportering på, inte bara det som händer i nuet, säger Theman.

Den allmänna bedömningen av Finlands anseende var i medeltal 3,74 på en skala från 0 (kritisk) till 5 (idealiserande). Siffran var 3,69 år 2014.

Japansk tidning. Bland andra Japan, Sydkorea och Chile skriver mångsidigt om Finland. Bild: EPA/KIMIMASA MAYAMA JAPAN OUT japansk tidning

Mediebilden är annan än allmänna Finlandsbilden

Vissa trender har man ändå märkt. Årets ämnen som lyfts upp speciellt är migration, ekonomiska situationen och Sibelius jubileumsår.

Och sen har vi moderskapsförpackningen och Finlands emojier som kom i december.

En bild av emojin.
Finländska emojier som presenterades på hemsidan This is Finland. En bild av emojin. Bild: This is Finland/Jenita Cresswell emoji

Finland är det första landet i världen som har statliga emojier.

Medias rapportering om Finland är inte samma sak som den allmänna uppfattningen av landet. Petra Theman säger att bilden är ganska kall och klinisk, inte speciellt hipp. I höst kommer det en undersökning om hur människor i andra länder ser på Finland.