Hoppa till huvudinnehåll

Operahuset i Helsingfors förvandlas till internationell tävlingsarena

Balettdansaren Suvi Honkanen repeterar sitt första tävlingsnummer, Auroras variation ur Törnrosa, 1:a akten. Balettdansaren Suvi Honkanen övar inför Helsingfors internationella balettävling, april 2016 Bild: Yle Balettdansare,finlands nationalbalett,helsingfors internationella balettävling,suvi honkanen

Konståkning, gymnastik, dans. Två olympiska tävlingsgrenar och en konstform. Men en konstform i vilken många också vill tävla. I månadsskiftet maj-juni arrangeras Helsingfors internationella balettävling för åttonde gången.

En central figur under tävlingsveckan är Nationalbalettens konstnärliga ledare Kenneth Greve. Han kommer att verka som ordförande för tävlingsjuryn.

– Personligen tycker jag det är problematiskt att tävla inom alla konstarter, speciellt dans. Men det finns goda sidor med tävlandet. Det bästa är att dansaren får en uppfattning om nivån runt om i världen och kan jämföra sig med andra dansare, säger Greve.

Tävlingarna ger värdefull erfarenhet

En av tävlingens drygt 70 deltagare är Suvi Honkanen, som var med också för fyra år sen då tävlingen senast arrangerades i Helsingfors.

– Det finns massor med toppdansare som aldrig deltagit i en enda tävling. En dansares karriär håller på upp till 40-års åldern, men de som tävlar är oftast under 25 år gamla, säger Honkanen som själv är 22.

– Tävlingarna erbjuder en möjlighet för unga dansare att få nya erfarenheter, speciellt för att själva övningsprocessen är så lärorik och givande på alla sätt. Dessutom får man träning i att behärska sin nervositet i en krävande situation.

För Suvi Honkanen blir Helsingfors internationella balettävling karriärens sjätte tävling. Balettdansaren Suvi Honkanen deltar i Helsingfors internationella balettävling 2016 Bild: Yle Balettdansare,finlands nationalbalett,helsingfors internationella balettävling,suvi honkanen

Medan konståkare och gymnaster tränar för att tävla, har Suvi Honkanen bara kunnat öva in sina tävlingsnummer sedan julen - vid sidan av arbetet som dansare vid Nationalbaletten.

– I första hand kommer förstås mitt arbete vid Nationalbaletten, så jag övar då det blir tid över. Före eller efter repetitionerna, i pauser och ibland före föreställningarna. Just nu är Honkanen aktuell i Nationalbalettens uppsättning av Nacho Duatos koreografi BACH. Forms of Silence and Emptiness.

Juryns arbete utmanande

Går Suvi Honkanen vidare från försöken till semifinal och final kommer hon att uppträda med fem nummer under tävlingsveckan. Deltagarnas prestationer jämförs med varandra och bedöms av en jury bestående av sju balettproffs från hela världen.

– I de första ronderna är det inte så svårt, säger juryns ordförande Kenneth Greve. Man ser tydligt vem som har jobbat med programmen och vilka som har de fysiska egenskaperna. Vi gör en grovgallring, så att de som kanske kommit igång lite sent med övandet eller som inte är på den här nivån faller bort. Sen blir det svårare.

Nationalbalettens konstnärliga ledare Kenneth Greve är förväntansfull inför tävlingsveckan i Operahuset. Balettchef Kenneth Greve är juryordförande i Helsingfors internationella balettävling 2016 Bild: Yle balettchef,finlands nationalbalett,helsingfors internationella balettävling,Kenneth Greve

Medan konståkare och gymnaster bedöms med skilda poäng för teknik och konstnärlighet, där slutresultatet utgörs av summan av poängen, ser balettdomarna till helheten.

– Vi kan inte bedöma tekniken och det konstnärliga skilt för sig, utan måste genast göra en analys av helheten. Och det är svårt. Ibland vet man inte om man ska ge mer tyngd åt det tekniska eller det konstnärliga, men man gör en jämförelse dansarna emellan och fattar ett beslut. Vi som sitter i juryn är specialister på olika stilarter och olika saker. Ibland måste man höra med specialisterna om dansarna gjort rätt, men ibland kanske man bara tycker om någons sätt att dansa.

Dansarna vet inte vad domarna vill ha

Enligt Suvi Honkanen kan man som dansare bara göra sitt allra bästa och hoppas att det faller domarna i smaken. Till skillnad från tävlingsidrotterna är grentekniken mindre cementerad, varför de enskilda domarnas tycke och smak spelar större roll.

– Nog vet man själv om det gått bra eller inte, men alla gånger har inte slutresultatet känts riktigt rättvist. Men det får man ta, säger Honkanen.

Juryordförande Greve tycker det vore spännande om dansarna kunde höra vad juryn säger om deras prestationer.

– Jag har märkt i många tävlingar att dansarna tänker väldigt mycket på huruvida de gör fem eller åtta piruetter, speciellt som publiken alltid reagerar när den ser något som är väldigt tekniskt. Men jag tror att för nästan alla oss som sitter i juryn, som sett så mycket piruetter, som sett så mycket teknik, så är det viktigaste att dansarna har mycket känsla, att de får oss berörda, säger Kenneth Greve.

Göra vinnare av alla

Balettävlingen inleds den 24 maj och under de första tre dagarna framför samtliga deltagare två variationer från en lista på klassiska baletter. Därefter framför de som gått vidare till den andra omgången en modern koreografi. I finalen 31.5-1.6 framför finalisterna både ett klassiskt och ett modernt nummer.

För Kenneth Greve är det viktigt att alla deltagare efter tävlingsveckan ska känna att de vunnit något, att de fått något med sig från Helsingfors.

– Vår slogan är Turning every participant into a winner, så vi har skapat extra program med utbildningar av olika slag, så att också de som inte går vidare till de sista omgångarna ska uppleva att de lärt sig något för livet, säger Greve.

I Sportmagasinet den 10.5 diskuteras tävlande och tävlandets utmaningar i dans, konståkning och gymnastik. Medverkande förutom Suvi Honkanen och Kenneth Greve är konståkaren Viveca Lindfors och rytmiska gymnasten Ekaterina Volkova. Se programmet här.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport