Hoppa till huvudinnehåll

Höga insatser för Rovio inför filmpremiären

Reklam för Angry Birdsfilmen i New York.
Reklam för Angry Birdsfilmen syns i gatubilden i New York. Reklam för Angry Birdsfilmen i New York. Bild: Yle / Christian Vuojärvi Rovio Entertainment,Angry Birds,New York (staden)

Spelbolaget Rovio tar på fredagen ett nytt steg inom underhållningsbranschen då Angry Birds-filmen har sin världspremiär. Rovios fjolår var tungt och inom bolagsledningen hoppas man att filmen innebär ett nytt lyft.

Angry Birds-filmens världspremiär i Finland i all ära, men ett avsevärt viktigare datum för Rovio är fredagen den 20 maj då filmen har premiär i USA. Huruvida filmen kommer att vara en framgång eller en flopp avgörs på de stora internationella marknaderna. Hur det än går så är Angry Birds the movie en historisk milstolpe för Rovio.

- Det här är det första stora steget i Angry Birds-brandets evolution. Det här kommer inte att vara ett isolerat steg. Vi kommer att göra nya saker också i framtiden, säger Wilhelm Taht som är vice-VD för Rovios spelenhet.

Bristfällig marknadsföring av Rovio?

Angry Birds-filmen har som bekant sina rötter i Angry Birds-spelen. Ifjol laddades de olika spelen ned 600 miljoner gånger och sedan lanseringen år 2009 är siffran imponerande 3,5 miljarder.

Med dylika siffror i bagaget så har Rovio fortfarande en stor potential, men å andra sidan är underhållningsbranschen volatil och filmlanseringen är ingalunda riskfri. Joost van Dreunen är VD för Superdata, som specialiserat sig på att analysera spelbranschen och han får veckad panna då Rovio och Angry Birds-filmen kommer till tals.

- Filmen är en risk. Med hjälp av filmen försöker Rovio höja värdet på sina immateriella tillgångar. Det finns också en animerad TV-serie som min treårige son älskar. Rovio har skapat allt detta, men marknadsföringen är bristfällig. Det snackas inte mycket om TV-serien eller ens filmen. I det avseendet känns det som om Rovios ledning varit tvungen att hålla i styr den finansiella risken. På längre sikt kan följden vara negativ, säger han.

Rovio expanderade snabbt

Efter succén med det ursprungliga Angry Birds-spelet expanderade Rovio snabbt sin verksamhet och marknaden svämmade över av allt från Angry Birds-leksaker till godis och kläder. Rovios VD Kati Levoranta säger att man även i fortsättningen kommer att ha högt till tak och brett mellan väggarna.

- Vi är ett underhållningsbolag. Men spelen kommer att vara en del av vår kärnverksamhet. Vi fortsätter att satsa på spel och allt annat runtomkring. Precis som tidigare, säger hon.

Joost van Dreunen sticker inte under stol med att han anser Rovios framtid ser jobbig ut.

- Bolagets framtid känns oklar. I motsats till Disney, som Rovio vill efterlikna, så saknar man pusselbitar. Filmen är definitivt en del av framtiden. Men Angry Birds-familjen saknar karaktärer som kunde generera spinoffprodukter. Det känns inte som en omöjlig tanke att Rovio blir uppköpt av ett större bolag, säger han.

Rovio gjorde förlust år 2015

Rovio sade i höstas upp över 200 anställda och bokslutet för år 2015 visade ett minus på 13 miljoner euro. Det var första gången sedan genombrottet år 2009 som bolaget gjorde förlust. Tongångarna inom bolaget är emellertid hoppfulla inför filmpremiären.

- Vi jobbar för att säkerställa att Angry Birds är ett brand som kommer att leva i förhoppningsvis hundratals år, säger Wilhelm Taht.

- Förhoppningsvis är vi så småningom igen i en sådan situation att vi kan rekrytera folk, säger bolagets VD Kati Levoranta.

Läs också

Nyligen publicerat - Ekonomi