Hoppa till huvudinnehåll

Svante Wahlbeck: Tidningshusen har glömt bort kunderna

Svante Wahlbeck, ny vd på HSS Media.
HSS Medias VD Svante Wahlbeck vill fokusera på kunden. Svante Wahlbeck, ny vd på HSS Media. Bild: Vasabladet/Mikael Nybacka svante wahlbeck

Medan KSF Media samarbetsförhandlar och bantar ner sina regiontidningar går HSS Media på vinst. VD Svante Wahlbeck vet hur man får ett tidningshus att löna sig.

- Den traditionella tidningsverksamheten kommer aldrig att återhämta sig. Den nya affärsmodellen bygger på många bäckar små.

Den traditionella tidningsverksamheten kommer aldrig att återhämta sig.

Enligt Wahlbecks bedömning kommer HSS Media att vara ett lönsamt företag i alla fall till 2019, längre än så kan man enligt honom inte sia i mediebranschen.

Samtidigt som HSS Media gör vinst är läget kärvt på KSF Media. Personalen på KSF Media kräver att styrelsen avgår och att nya chefer ska ta över. Enligt Svante Wahlbeck kan en del av KSF Medias kris bero på att man inte har haft den medvetenhet som behövs för att förstå vad som pågår.

- Hela mediebranschen är i en kraftig transformation från den traditionella papperstidningsbundna affären till någonting helt nytt som vi inte ens vet vad det kommer att bli.

- Det som jag har försökt förklara åt personalen här är att vi inte ska skylla på vare sig public service-bolag, eller amerikanska mastodontbolag eller på internet, teknik eller finskspråkiga konkurrenter. Vi måste inse att det är vi själva som står för vårt resultat. Ingen annan kan göra det än vi själva tillsammans.

Vi måste inse att det är vi själva som står för vårt resultat.

Vad kan man göra när läget är så inflammerat som det är mellan personalen och ledningen på KSF Media?

- Om inte diskussion hjälper är enda alternativet att man lämnar sitt jobb om man vantrivs.

Är det då personalen eller ledningen som ska avgå?

- Ledningen har ansvar för strategi och resultat. Jag brukar säga åt min personal att personligen är jag bara en kostnad. Jag hämtar inte in några pengar i det här bolaget, det är personalen som ska se till att verksamheten är lönsam.

det är personalen som ska se till att verksamheten är lönsam.

Är det särskilt svårt att leda att vinstbringande företag med journalister som personal?

- Jag är naturvetare och baserar mina beslut på logisk analys, siffror och slutledningar, inte så mycket känslor. Journalistiken är inte på samma sätt en exakt vetenskap, den bygger på en annan sorts analys.

- Jag tycker att journalister kunde bli bättre på att analysera sin egen arbetsplats och den bransch som dom jobbar i. Nedgången har fortgått sedan 1989 och det förvånar mig att när jag började på HSS Media för två år sedan, så var det nästan som att man inte kunde acceptera att branschen gått nedåt i 30 år.

Journalister kunde bli bättre på att analysera den bransch de jobbar i.

- Om man tror att det journalistiska innehållet i våra produkter har någon betydelse, så då måste journalister givetvis även titta på sitt eget arbete.

Hur mycket har du lyssnat och lärt dig av journalister i ditt jobb som VD för HSS Media?

- Jag har lyssnat mycket, eftersom branschen är ny för mig.

- Men det viktigaste är att lyssna på kunderna, eftersom det är de som betalar för produkten. Och det här är något som vi har varit dåliga på i HSS Media, säkert också på KSF Media.

Det viktigaste är att lyssna på kunderna, eftersom det är de som betalar för produkten.

- Det är märkligt att man har låtit bli att bry sig om kunderna i den här branschen. I många fall känns det som att man har tyckt att kunderna är ett nödvändigt ont. Och det är väldigt viktigt att förstå för vem man gör produkten och varifrån pengarna kommer in i bolaget.

Hur ska man göra för att överleva i den här föränderliga världen?

Det gäller bara att jobba hårt och vara bäst i klassen så klarar man sig.

Obs debatt på Yle Fem diskuterar KSF Medias kris och de finlandssvenska tidningshusens framtid på torsdag kl.19.55. I studion journalisten Anna-Lena Laurén, författaren Thomas Rosenberg, innehållsdirektören för KSF Media Susanna Ilmoni och Sami Kallinen, digital direktör för KSF Media. Bettina Sågbom leder ordet.

Läs också