Hoppa till huvudinnehåll

Varför är The Beach Boys 'Pet Sounds' en klassiker?

Omslaget till The Beach Boys skiva Pet Sounds
The Beach Boys album 'Pet Sounds' fyller femtio! Skivan släpptes den 16 maj 1966. Omslaget till The Beach Boys skiva Pet Sounds Bild: Capitol Records Pet Sounds,The Beach Boys

De flesta popskivor kommer och går, men det finns undantag, skivor som fått status av odödliga mästerverk och milstolpar i popmusikens historia. Varför är The Beach Boys Pet Sounds en sådan skiva?

Då Pet Sounds kom ut den 16 maj 1966 fick den inget översvallande mottagande. Den amerikanska kritikerkåren förhöll sig ljummet, och skivan sålde också något sämre än The Beach Boys album hade gjort dittills.

I Storbritannien förhöll man sig annorlunda. Där togs Pet Sounds emot med större entusiasm, och skivan fick många positiva recensioner. Den sålde också bra och klättrade upp till andra plats på den brittiska albumlistan.

Efter hand har den brittiska synen på skivan blivit den gällande. I dag anses Pet Sounds allmänt höra till de viktigaste sextiotalsalbumen, en föregångare som tjänat som förebild och inspiration för många senare verk.

Omslaget till The Beach Boys skiva Pet Sounds
Pet Sounds, 1966. Omslaget till The Beach Boys skiva Pet Sounds Bild: Capitol Records Pet Sounds,The Beach Boys

Brytningsskede i popen

Pet Sounds kom till under en brytningsperiod, då LP-skivan sakta förvandlades från en samling hopplockade låtar utan inbördes samband till en genomtänkt helhet med mening och innebörd.

The Beach Boys hade börjat som ett enkelt surfrockband och spelade till en början glättiga, sorglösa låtar, som vanligen handlade om surfing, flickor och bilar. Den bilden har många fortfarande av bandet.

Men gruppen själv hade högre ambitioner, i synnerhet dess förgrundsfigur Brian Wilson, den äldsta av de tre bröderna Wilson. Under Brian Wilsons musikaliska ledning blev The Beach Boys musik snabbt allt mer avancerad.

Brian Wilsons dröm var att skapa ett album som var en genomarbetad helhet, ett konstverk där låtarna hörde ihop med varandra och där text och musik samverkade till ett helt.

Hitmaterial

Arbetet med Pet Sound påbörjades sommaren 1965. Brian Wilson komponerade och arrangerade musiken och skrev också utkast till sångtexterna, som finslipades av textförfattaren Tony Asher. Också kusinen och bandkompisen Mike Love bidrog med några texter.

Flera av skivans låtar har blivit klassiker. Wouldn't It Be Nice, Sloop John B och God Only Knows är hitmelodier som för alltid kommer att förknippas med The Beach Boys.

Men också de mindre kända låtarna på skivan är värda att lyssna på, både för musikens och texternas skull. Nu handlar det inte längre om bilar och brudar utan om ensamhet, osäkerhet och sökande efter en högre medvetenhet och en mening med livet.

En del av texterna innehåller också tidstypiska drogreferenser, och Brian Wilson har efteråt medgivit att en del av sångerna kom till under inflytande av hans drogexperiment under den här perioden.

The Beach Boys, gruppfoto från 1960-talet
The Beach Boys. Publicitetsbild från 1960-talet. The Beach Boys, gruppfoto från 1960-talet Bild: Publicitetsfoto från 1960-talet The Beach Boys

Okonventionella arrangemang

En av huvudorsakerna till skivans stora genomslagskraft är Brian Wilsons originella och nyskapande arrangemang. Wilson var ett musikaliskt underbarn men saknade formell utbildning. Därför var han inte heller bunden av konventioner och skrivna och oskrivna regler om hur musik ska arrangeras. Han följde sin inre vision och förverkligade den i studion med stort tålamod.

På Pet Sounds använder sig Wilson ofta av instrument som dittills sällan förekommit i pop- och rocksammanhang, t.ex. flöjt och dragspel. Dessutom strör han in ljudeffekter med läskburkar, ringklockor, cykeltutor och skällande hundar, idéer som senare imiterats av många andra.

Pet Sounds anses också vara den första popskiva där ett syntetisatorliknande instrument används. Instrumentet i fråga är Theremin, en tidig föregångare till syntetisatorn.

Flerspårsteknik

Också inspelningstekniskt var skivan en föregångare. Brian Wilson var en av de allra första som använde sig av åttaspårsteknik vid inspelningen. Det vanliga under femtio- och sextiotalet var tre eller fyra spår, vilket inte gav rum för överdubbningar i större utsträckning. Hela orkestern medverkade samtidigt i studion, och låtarna togs om tills allt stämde.

Brian Wilson använde sig inte heller av instrumentala överdubbningar i nämnvärd grad. Han spelade in hela orkestern på en gång, men tog in instrumenten på flera spår, och mixade därefter ner en välbalanserad instrumental bakgrund i mono på ett av spåren. Efter det hade han ännu sju spår lediga för sången.

Stämsång utan like

Det här gav goda möjligheter till ett nästan obegränsat antal överdubbningar av sångstämmor, vilket Brian Wilson också utnyttjade i många av skivans låtar. The Beach Boys var från första början kända för sin fenomenala stämsång, och på Pet Sounds överträffar man alla sina tidigare prestationer.

Brian Wilsons vokalarrangemang på Pet Sounds är mästerliga. Han bygger upp sångstämmorna lager på lager till ett katedralliknande bygge av växelsång, där ett till synes oändligt antal stämmor vävs in i varandra.

Självfallet är det medlemmarna i The Beach Boys själva som sjunger. Inga utomstående sångare medverkar på skivan.

Däremot spelar bandmedlemmarna inte själva, utom i några undantagsfall. Brian Wilson använde sig av professionella studiomusiker ur Los Angeles berömda "Wrecking Crew", och orkestern kunde ibland uppgå till så mycket som tjugo man.

The Wrecking Crew i inspelningsstudio i Los Angeles
The Wrecking Crew i en inspelningsstudio i Los Angeles på 1960-talet. The Wrecking Crew i inspelningsstudio i Los Angeles The Wrecking Crew,inspelningsstudior

Pet Sounds i dag

Hur låter då Pet Sounds i dag, femtio år senare? Med dagens mått känns skivan kanske inte omedelbart så märkvärdig. Hitmelodierna är redan alltför välbekanta, och många av de mindre kända melodierna kan tyckas ganska likadana och till och med lite ointressanta.

Men Pet Sounds är en platta som växer medan man lyssnar på den. För varje genomlyssning upptäcker man nya detaljer, och de enskilda sångernas individualitet framträder tydligare. Också texterna är värda att lyssna på med stor uppmärksamhet.

I många avseenden har tiden sprungit förbi Pet Sounds, och det som en gång var revolutionerande har blivit vardagsmat. Men skivan förblir ett monument över Brian Wilsons visionära skaparkraft i en tid då popmusiken befann sig i ett intensivt skede av snabb förändring och utveckling. För femtio år sedan innebar Pet Sounds ett nytt tänkande som sådde många frön för senare tiders popmusik.

Fokus på The Beach Boys 'Pet Sounds' i Radio Vega torsdag 12 maj kl. 18.03. Repris onsdag 18 maj kl. 13.03. Programmet kan avlyssnas också på Arenan.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje