Hoppa till huvudinnehåll

1 000 taxijobb lediga - utbildningen är för dyr

Simon Holmstedt
Simon Holmstedt säger att man idag bara har ett tiotal taxichaufförsvikarier i Jakobstad, för fem år sedan var de 20. Simon Holmstedt Bild: Yle/Mikaela Löv-Aldén simon holmstedt,taxibilar,Österbotten

Det skulle finnas utrymme för ytterligare 1000 taxichaufförer i landet enligt Taxiförbundets beräkningar. Även i Jakobstad och Vasa är det svårt att rekrytera chaufförer.

Enligt Taxiförbundets ordförande Jari Lemmetyinen förbättrade det inte situationen att man för två år sedan slopade den övre åldersgränsen på 70 år.

Likadana erfarenheter har Jakobstads Ulataxis ordförande Simon Holmstedt.

- Framför allt har vi brist på inhoppare. För fem år sedan var de drygt 20 till antalet, i dag är de knappt 10 stycken, säger Holmstedt.

Jakobstads Ulataxi är ett andelsbolag med 12 taxiföretagare och totalt 16 bilar.

Bland studerande var det tidigare populärt att extraknäcka som taxichaufför på helger och kvällar. Men nu har trenden svängt och det är inte så enkelt att hitta personal.

Dyr utbildning

Raimo Roine, vd på Vasa Ulataxi Ab säger att Taxiförbundets uppskattningar gott kan stämma.

- Det är också min erfarenhet. Jag tror att bristen på taxichaufförer, och att unga inte väljer att extrajobba som chaufförer, beror på att det blivit dyrare att skaffa licens för att köra taxi, säger Roine.

Utbildningen för att bli taxichaufför är inte lång, bara tre dagar, men den kostar uppemot 1 000 euro.

- Det har blivit mera byråkratiskt och komplicerat, och alla instanser ska ha sitt. Tröskeln att delta har blivit högre. Nu är Trafi involverat, när vi ordnade förmånligare kurser i egen regi så hade vi tillräckligt med deltagare, säger Roine.

Simon Holmstedt håller med Raimo Roine.

- Men det händer att taxiföretagare går in och betalar hela, eller delar av kostnaden för att kunna anställa personal, säger Holmstedt.

Taxibil
Arkivbild. Taxibil Bild: All Over Press / Ismo Pekkarinen taxibilar,Taxi & taxiverksamhet,Taxi,taxichaufförer,taxiskylt

Mer kvinnor behövs

Simon Holmstedt är i princip positiv till att kursen blivit mera omfattande. Att vara taxichaufför är inte så enkelt som det kan verka. Förutom att vara städad, språkkunnig, rätt klädd och artig och kunna orientera sig, det som man förväntar sig av en taxichaufför, så behöver man vara alert och även känna datorsystem och elektronisk apparatur .

- I dag måste man också vara van att hantera datorer eftersom vi från taxin skickar information om resor till kommunerna och Fpa. Och man ska vara förtrogen med elektronik. Det blir också vanligare att kunder är påverkade, inte bara av alkohol och det gäller att kunna hantera många slags situationer. Man måste vara stabil och ha en positiv inställning och kunna möta olika slags människor, säger Holmstedt.

Det finns ett par kvinnor som kör taxi i Jakobstad, men de skulle gärna få vara flera.

- Det finns behov av flera kvinnor och detta yrke passar lika bra för kvinnor som för män. Det blir bäst om det finns personal av båda könen, säger Holmstedt.

Någon större nytta av den slopade övre åldersgränsen har man inte heller märkt av i Jakobstad och Vasa.

- I några få fall har det kunnat påverka enstaka chaufförer som kunnat fortsätta köra taxi, men de väljer också ofta bort nattskiften, säger Roine.

- Men det säger sig själv att syn, hörsel och reaktionsförmågan blir sämre med åren. Jag vill inte på något vis vara elak, men det är naturligt. Visst har vi några chaufförer som är över 70 år och fortfarande pigga och alerta. Men jag skulle helst inte anställa en chaufför som är över 70 år, säger Holmstedt.

Mångfacetterat jobb

Det är främst på helger och vid större högtider som bristen på chaufförer är som störst. Men det är inte bara körningar från krogar och dansbanor som sysselsätter chaufförerna.

Till vardags består yrket till största del av att skjutsa skolbarn, äldre personer och människor som till exempel ska till sjukhus för behandlingar. För den som heltidsjobbar som chaufför under veckorna är det därför guld värt att kunna ta in extra arbetskraft under veckosluten.

Taxiskylt
Taxiskylt Bild: Yle/Sarah Haglund taxiskylt

Men Simon Holmstedt upplever också att yrket mist något av sin forna glans och det kan vara en orsak till varför allt färre söker sig till yrket. Trots att det är ett ypperligt extraknäck för exempelvis studerade.

Holmstedt får själv ofta frågan om vad han jobbar med när han inte kör taxi.

- Då brukar jag säger att som tur är så jobbar jag inte med något annat. Jag har nämligen fullt upp med att köra taxi. Dessutom är det ett riktigt roligt och givande yrke för den som tycker om att umgås med människor, säger Holmstedt.

Det finns 9 500 taxibilar i Finland, hälften i städerna och hälften på landsbygden.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten