Hoppa till huvudinnehåll

Inlärning ska börjas redan i blöjåldern

Undervisnings- och kulturminister Sanni Grahn-Laasonen tillsammans med generaldirektören för Utbildningsstyreösen, Aulis Pitkälä
Undervisnings- och kulturminister Sanni Grahn-Laasonen tillsammans med generaldirektören för Utbildningsstyreösen, Aulis Pitkälä. Undervisnings- och kulturminister Sanni Grahn-Laasonen tillsammans med generaldirektören för Utbildningsstyreösen, Aulis Pitkälä Bild: Yle/Karita Lehikoinen Sanni Grahn-Laasonen,undervisnings- och kulturminister,småbarnsfostran

Nu ska kvaliteten på småbarnspedagogiken bli bättre i hela landet. Utbildningsstyrelsen ska för första gången någonsin ge statsunderstöd till att utveckla småbarnspedagogiken. Inga medel ges däremot till barnböcker och annat material. Det får kommunerna ansvara för själva.

Tidigare har grundskolan och gymnasierna fått statsfinansiering för att utveckla sin verksamhet. Men det här är det första statsunderstödet någonsin som riktar sig till småbarnspedagogiken. Charlotta Rehn, sakkunnig vid Utbildningsstyrelsen, ser möjligheterna.

- Det här är väldigt unikt. Det ger väldigt mycket nya möjligheter att kunna utveckla småbarnspedagogiken. I och med att pedagogiken, verksamheten och det pedagogiska ledarskapet utvecklas kommer det nog också att påverka barnen, säger Rehn.

Vet inte ännu hur pengarna ska användas exakt

Sammanlagt 3,7 miljoner euro ska nu tas från statskassan för att satsa på utvecklingsprojektet.

Hur pengarna ska användas exakt vet man ännu inte.

Först ska kommuner och samkommuner nämligen ansöka om finansiering för olika utvecklingsprojekt, som de tror att kan göra småbarnspedagogiken bättre.

De har cirka en månad på sig att göra det innan ansökningstiden tar slut.

- Det ska inte vara pyttesmå projekt utan stora och betydande modeller som man kan sprida till hela Finland och få bättre kvalitet till hela småbarnspedagogiken, förklarar Aulis Pitkänen, generaldirektör på Utbildningsstyrelsen.

Alla förslag som till exempel handlar om att utveckla pedagogiska arbetssätt, barnens lek- och lärmiljö eller som kan öka den internationella kompetensen på daghem tas emot med öppna armar.

Det låter lite flummigt kan man tycka, men Aulis Pitkälä försöker förtydliga:

- Hela kärnan av utvecklingsarbetet är att det måste ha en påverkan på det vardagliga livet i daghemmet. Det kan handla om hur man använder datorer i pedagogiken, hur barnen ska motionera, hur kan man använda leken mera i arbetet och så vidare, säger Pitkälä.

Samarbete med andra är ett krav

En förutsättning för att kommunerna ska få finansiering för sina idéer är att den samarbetar med till exempel en annan kommun, forskningsanstalt, privat aktör, organisation eller en högskola. På utbildningsstyrelsen uppskattar man att pengarna räcker till 40 till 50 kommuner.

Däremot beviljas inga medel till att skaffa barnböcker eller annat material.

- Den biten får kommunerna finansiera själva, säger Pitkälä.

Med de här projekten hoppas utbildningsstyrelsen nu på att man ska hitta goda modeller för småbarnspedagogiken, som man kan använda i hela landet.

Samtidigt medger Pitkälä att Utbildningsstyrelsen har haft problem med att följa upp liknande projekt tidigare.

- Vi har haft brister i hur vi följer upp projekt tidigare, säger Pitkälä

Samtidigt lovar han att uppföljningen ska bli bättre, till exempel med hjälp av nätverket som finns för att utveckla småbarnspedagogiken.

- Om vi hittar ett jättebra projekt så måste vi lyfta upp det och sprida det vidare i hela landet, säger han.

Vi ska sluta tala om daghem och dagis

Undervisnings- och kulturminister Sanni Grahn-Laasonen (Saml.) berättar att hon på morgonen varit på sitt barns småbarnspedagogik där hon tillsammans med personalen gjort en plan för småbarnspedagogik för sitt barn. Ministern lämnar alltså sitt barn på småbarnspedagogiken, medan de flesta av oss vanliga föräldrar lämnar våra barn på dagis. Grahn-Laasonen ger inget direkt svar på frågan hur våra barns barndagvård skiljer sig.

- Småbarnspedagogik är en pedagogisk, systematisk och målinriktad verksamhet. Vi har bytt ämbetsverk till Utbildningsstyrelsen, och har alltså gått från daghem, barndagvård till småbarnspedagogik. Målsättningen med den nya lagen om småbarnspedagogik är att bygga en helhet av vårt skolsystem, där småbarnspedagogiken är en del, försöker Sanni Grahn-Laasonen förklara.

Så alla barn som är på barndagvård är i själva verket på småbarnspedagogik och inte på dagis.

- Någon kanske kan säga att det bara är en lek med ord, men i själva verket så håller vi på att förstärka småbarnspedagogiken och dess plats i vårt skolsystem, slår undervisnings- och kulturminister Sanni Grahn-Laasonen fast.