Hoppa till huvudinnehåll

Lasse Mårtenson 24.9.1934 - 14.5.2016

Lasse Mårtenson -tonskapare
Lasse Mårtenson Lasse Mårtenson -tonskapare Bild: YLE lasse mårtenson - tonskapare

”Segla, blott att segla är nödvändigt /
Livet är en enda lång seglats /
Som går upp och ner i vågor ...”

Så sjunger Lasse Mårtenson i sin sång Att segla är nödvändigt, som står som en metafor för att leva, uppleva och att en dag segla i hamn. Den dagen kom för Lasse den 14 maj 2016.

Mor och far

Lasse Mårtenson mamma, Eini Maria, född Stenfeldt (1897-1948) kom från Sordavala. Hon var sångpedagog med en egen stämma som lyrisk sopran. Pappan Elis Mårtenson (1890-1957), klockarson och orgelvirtuos med stamfäder från Korpo, var Sibeliusakademins första professor i orgelspel.

Lasse Mårtenson fick många färdigheter av såväl sin mor som sin far. Men i musikens uttryck krockade Lasse ständigt med sin far, vars musik var schematisk och rationell. Lasse själv hade bitits av jazzflugan med improvisation som ett starkt element. Dessa två världar, far och son, Bach och Jazz möttes aldrig utan blev snarare ett staket mellan två skickliga musiker, ett staket som Lasse in i det sista ville riva.

Inte bara musiker

Lasses färdigheter vid sidan av musiken var många. Han var utbildad reklamritare, motocrossförare i unga år, båtkonstruktör och telegrafist. I den professionen var han den första person som tog emot beskedet om att Stalin hade dött och länkade telegrammet vidare till västvärlden. Han lär fortfarande ha rekordet som den snabbaste telegrafisten i vårt land.

The Big Bang

Louis Armstrongs konsert med ”drömsextetten” i Mässhallen i Helsingfors den 10 oktober 1949 blev en vändpunkt i Lasses musikmedvetande. Här gjordes musik utan frack och akademisk dignitet. Med improvisations-, intonations- och instrumentteknik som bröt mot alla dittills inlärda metoder.

Lasse blev biten av ”jazzflugan” vilket bland annat ledde till att han vann sex pianosolistpris i de årliga jazzorkestertävlingarna 1949-54 i Balders sal i Helsingfors. Responsen från pappan uteblev.

It don't mean a thing…

It don’t mean a thing if you ain´t got that swing var Duke Elligtons motto och det blev också Lasses. Lasse Mårtenson trio grundades i ett tidigt 60-tal och vid ett tillfälle frågades om trion också var vocal, vilket den inte var. Lasse anade genast bonus i frågan och svarade JA!

Det blev början på en karriär som scenunderhållare och schlagersångare med bland andra Nat King Cole som stor förebild.

Kaikessa soi Blues

Att sjunga offentligt hade Lasse aldrig tänkt sig. Plötsligt fick han en förfrågan av Toivo Kärki och Reino Helismaa att framföra deras låt Kaikessa soi Blues i Eurovisionens sångtävling. Lasse tvekade, men tackade ja. Låten kom tvåa i kvalet, men blev en hit.

Med åren blev det flera. November och Laiskotellen, som gick till final. I kölvattnet följde finska covers som Nousevan auringon talo, Mä lähden Stadiin med Carola Standerskjöld, Tien kuningas, med flera.

Lasse Mårtenson
Lasse Mårtenson Bild: Yle/ Erkki Suonio Lasse Mårtenson,Suomen Euroviisut 1961-2006 (album),Eurovision Song Contest

Stormskärs Maja

Väderskär står det på sjökortet, men i litteraturen, cinematografin och musiken blev det Stormskär, som i årtionden har fängslat miljontals människor. Lasses musik passade som hand i handske i Åke Lindmans film om Majas och Jannes levnadsöde i den Åländska skärgården.

Efter tv-filmens premiär uppstod en stor efterfrågan på musiken, vilket ledde till att skivbolaget Kompass grundades, med Lasse och Chrisse Schwindt som huvudaktörer. Första utgåvan var Skärgård-Saaristo-Archipelag, en verklig fullträff som sålde över 100 000 exemplar på en kort tid.

Den var ett instrumentalt eko från Skärgårdshavets femtontusen öar, ett eko som ledde till att Lasse skrev mycket musik med skärgården som inramning. Jurmohymnen, Aspövalsen, Att segla är nödvändigt, Hangös öga och alla fina låtar i teaterpjäsen Smugglarkungen. Kort sagt, Lasse Mårtenson tonsatte vårt sjökort.

Kompositör, tonsättare eller låtskrivare

Lasse var mångsidig och hade en ambition att bli en seriös kompositör. Musikstudierna uteblev dock på grund av de tidiga framgångarna inom den så kallade lätta musiken. Själv brukade Lasse säga att han inte blev en tonsättare utan snarare en låtskrivare av bruksmusik, för scen, film, kyrka eller Eurovision.

Må termerna vara vilka som helst så gick Lasses tonsättningar in i våra hjärtan.

Att segla är nödvändigt

Lasse var en seglare i själ och hjärta även om hans första båtäventyr var att bygga en planande båt i glasfiber. Lasse och ketchen s/y Merelle var ett begrepp inom båtkretsar. Hon blev nyckeln till en känsla av frihet – låt vara skenbar – men dock, för att citera Lasse själv. Efter 26 år var det dags att ta farväl efter tiotusentals sjömil tillsammans.

Lasse Mårtensson har lämnat oss i sviterna av en sjukdomsattack han drabbades av för ett år sedan. Han sörjs närmast av sina fyra barn Annika, Tove, Kasper och Jessica samt sin livskamrat Marjo. Vid deras sida är vi många som minns Lasse via musiken och genom den omtänksamma, spirituella, intressanta och kunniga människa han var.

”Men en dag ska vi söka skydd för vågen i en lugn och säker hamn, då har vi funnit slutet av regnbågen, funnit där en evig hamn” (Att segla är nödvändigt).

Tack Lasse Mårtenson för musiken och vänskapen.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje