Hoppa till huvudinnehåll

Nästan som gamla tiders gårdskarl

Kaj Tötterman
Kaj "Töttis" Tötterman hjälper till med allt möjligt Kaj Tötterman Bild: Yle/Maud Stolpe kaj tötterman

Det hela baserar sig på ett så kallat hyrmakekoncept och betyder helt enkelt att sådana som Kaj Tötterman hoppar in och utför sysslor som traditionellt är sådana som karlar har haft hand om. Han sköter sin firma Töttis Fix vid sidan av sitt jobb som fastighetsskötare.

Kaj Tötterman insåg för ett tag sedan att det finns efterfrågan på diverse praktiska sysslor i hemmen, som vem som helst inte kan eller vill utföra.

Det kan handla om att hänga upp tavlor eller lampor, att sätta ihop möbler, små byggjobb, att besikta bilen eller annat smått och gott.

Sysslor av det här slaget utför inte de fastighetsskötare som husbolagen anlitar så här såg han en nisch vid sidan av sitta vanliga jobb.

Dagens gårdskarlar

I jobbet som fastighetsskötare har Kaj Tötterman hand om ungefär samma uppgifter som gamla tidens gårdskarlar hade hand om. Det gäller att se till att gårdsplanen är i skick, att hustekniken fungerar och att invånarna kan känna sig trygga.

Han säger att det här jobbet i alla fall är lite mer hektiskt i och med att fastighetsskötarna har så många fler husbolag att ta hand om än gårdskarlarna hade förr. Det betyder också att vissa problem måste skötas av andra yrkesmän.

Kaj Töttermans telefon ringer mest hela tiden och på frågan vad det är folk ringer om säger han att det kan vara nästan vad som helst. Stockade avlopp, elfel, läckande kranar, söndriga lås, söndriga dörrar är bara några av de ärenden folk har.

Dessutom får fastighetsskötarna många gånger fungera som socialt umgänge för folk som känner sig ensamma

Påringningarna försöker det här bolaget sköta samma dag under kontorstid, men som förman är Kaj Tötterman nog beredd att hoppa in också annars om det behövs även om det är ett väktarbolag som sköter en viss jour.

Fastighetsskötare John Ranko kör traktor på Mörtnäsvägen
Fastighetsskötare John Ranko kör traktor på Mörtnäsvägen Bild: Yle/Helena von Alfthan mörtnäsvägen

En del kunder är ilskna

Kaj Tötterman säger att en del av kunderna som ringer inte verkar tycka att fastighetsskötarna ens är människor och de är ganska argsinta.

Här gäller det att själv hålla sig lugn och artig och be om lite tålamod och då brukar folk nog lugna ner sig. De flesta är i alla fall glada över att det finns någon att vända sig till och som kommer och hjälper.

Det som många inte verkar tycka om är när trottoarer och parkeringar ska tvättas och bilarna måste flyttas.

För att det hela ska gå lite lättare har man i den här firman ett sådant system att det för det mesta är samma person som sköter om en viss fastighet och då blir den bekant för den som bor i husbolaget.

Totalt är de sju anställda som har hand om 59 bolag som de sköter om, vilket betyder flera tusen lägenheter i vilka det bor drygt 7 000 personer.

Kaj Tötterman säger att svenskspråkiga kunder ofta blir lättade då de märker att han talar svenska eftersom det många gånger känns rätt jobbigt att förklara olika tekniska problem på finska.

Kaj Tötterman jobbade som gårdskarl i Helsingfors i sin ungdom och efter ca 30 år i försäljningsbranschen återvände han till fastighetsskötandet 2011.

Skruva loss gångjärnen.
Skruva loss gångjärnen. Bild: YLE/Strömsö klädskåp

Töttis fix

Där fastighetsskötarnas ansvarsområde tar slut kan Kaj Tötterman hoppa in med sin egen lilla firma som heter Töttis Fix.

Kunderna är som han säger allt från fyra till hundra år och då kan det handla om att montera möbler, sätta upp hyllor eller gardinstänger, att spika upp tavlor, tvätta fönster eller springa på ärenden, eller som han säger allt det en anständig make ska göra.

Han brukar säga att man kan ringa till honom om den egna gubben är lat, likgiltig eller har timmen mitt i handen. Det är därför det kallas hyrmakekoncept.

Kunderna har småningom börjar hitta honom och hans service och speciellt är det då svenskspråkiga åbobor, även om han har hållit en rätt låg profil hittills.

Det han hittills har marknadsfört sig med är broschyrer på Luckan och sociala medier, men han säger att den bästa marknadsföringen går via djungeltrumman om man har gjort ett bra jobb.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland