Hoppa till huvudinnehåll

Papporna i Düsseldorf stod för fiolerna, pojkarna revolutionerade musiken

Det finns många städer som förknippas med en viss musikstil: Seattle är grunge, Nashville är country, Berlin är techno, Detroit är motown, Bristol är trip hop, Liverpool är beat, New Orleans är jazz och så vidare. Men visste du att tyska Düsseldorf var den elektroniska musikens vagga?

Düsseldorf med sina 600 000 invånare är huvudstaden i delstaten Nordrhein-Westfalen. Rhenfloden ormar sig majestätiskt genom staden på sin väg till Nordsjön. Staden och dess omgivning har attraherat människosläktet sedan urminnes tider. Romarna byggde redan 16 f. Kr. en gränsfästning (Novaesium, dagens Neuss) på stranden mitt emot.

Düsseldorf Düsseldorf Düsseldorf
Düsseldorf Düsseldorf Düsseldorf
Du bist unsere Heimat
Heimat am Rhein
― La Düsseldorf: Düsseldorf (1976)

Staden fick sitt namn från den lilla floden Düssel som mynnar ut i Rhenfloden. Lite utanför staden rinner Düssel genom en liten dal som fick sitt namn efter psalmförfattaren Joachim Neander. Det var här i Neanderdalen som man 1856 hittade de första spåren av ett utdött människosläkte.

Inte bara Kraftwerk

Dagens Düsseldorf är känd för sin modeindustri, sin karneval, sitt mörka lokala öl (Altbier) och den elektroniska musiken. Från 1970 till 1986 var staden vagga och centrum för den nya musiken. Det var här Kraftwerk började experimentera med då ännu analoga syntar.

Kraftwerk album
Den mest kända skivan från Düsseldorf är utan tvivel Kraftwerks Die Mensch-Maschine (1978) Kraftwerk album Kraftwerk,maximalt

Det var också här Deutsch-Amerikanische Freundschaft skapade sitt unika maskinsound. Det var här Die Krupps började slå på syntarnas tangenter och på plåtskivor. Det var här Kraftwerkmedlemmen Wolfgang Flür byggde de första elektroniska trummorna.

Music non stop techno-pop
Music non stop techno-pop
Synthetic electronic sounds
Industrial rhythms all around
― Kraftwerk: Techno Pop (1986)

Staden och dess betydelse hyllas i boken Electri_city. Elektronische Musik aus Düsseldorf 1970-1986. Bokens författare Rüdiger "Rudi" Esch är själv basist i Die Krupps. Han gästade tyska Goethe-Institut i Helsingfors och jag tog tillfället i akt och intervjuade honom om staden Düsseldorf och dess betydelse för den elektroniska musikens uppkomst.

Rüdiger Esch. Författare till boken Electri_city. Elektronische Musik aus Düsseldorf.
Rüdiger Esch. Författare till boken Electri_city. Elektronische Musik aus Düsseldorf. Bild: Yle/Peter Lüttge Rüdiger Esch

Boken som snart skall utkomma på engelska är en guldgruva för alla som vill veta mera om Düsseldorfs musikscen. Rudi Esch guidar oss med hjälp av sina gamla polare genom en snårskog av elektroniska band och bandprojekt med Kraftwerk, Deutsch-Amerikanische Freundschaft und Die Krupps som lysande stjärnor.

Det fanns många fler: elektropunkiga La Düsseldorf, krautrockbandet Neu!, den nya tyska vågens Rheingold, larmiga Der Plan, Propaganda som var framgångsrika i England, multilinguistiska Liaisons Dangereuses und so weiter.

FanFanFanatisch Make-up das ist dramatisch
FanFanFanatisch und tanzen automatisch
FanFanFanatisch Musikidol sympathisch
FanFanFanatisch und tanzen so extatisch
― Rheingold: FanFanFanatisch (1981)

Düsseldorf var också en viktig stad för punkens uppkomst i Tyskland och gränserna mellan punken och den elektroniska musiken var ibland flytande med band som Male, Der Plan, Fehlfarben och, störst och vackrast, Die Toten Hosen. Punken och elektroniken delade på både medlemmar och lokaler.

Rüdiger Esch: Electri_city. Elektronische Musik aus Düsseldorf.
Rüdiger Esch: Electri_city. Elektronische Musik aus Düsseldorf. Bild: Yle/Peter Lüttge Rüdiger Esch

Anmärkningsvärt många av elektronikens och punkens musiker var barn från den välbärgade medelklassen i Düsseldorf. De gick i samma gymnasier. Düsseldorf är Tysklands Grankulla. Bandlokalerna fanns i föräldrarnas fashionabla villor med rhenblick. Papporna betalade de då ännu svindyra syntarna. Barnen revolterade inte mot föräldrarna utan mot den tråkiga och förlegade musiken de hade vuxit upp med. Punk och elektro mot schlager och jazz.

Konst och musik i en unik kombination

Düsseldorf är också känd för sin konstakademi. På 1800-talet talade man om Düsseldorfskolans målare. Många nordbor fanns bland dem. Från Finland studerade bland andra Hjalmar Munsterhjelm, Oscar Kleineh och Arvid Liljelund på konstakademin.

Efter en törnrosasömn vaknade akademin på nytt på 1960-talet. Med besked. Listan över akademins professorer och studerande är som ett who is who över den tyska nutidskonsten: Joseph Beuys, Guenther Uecker, Jörg Immendorff, Anselm Kiefer, Imi Knoebel, Andreas Gursky, Gerhard Richter, Sigmar Polke och så vidare. Listan kunde göras hur lång som helst.

Kunstakademie Düsseldorf
Konstakademin i Düsseldorf Kunstakademie Düsseldorf Bild: Wiegels Kunstakademie Düsseldorf

Det var konstakademins studerande och professorer som utgjorde grogrunden för den spirande elektroniska musiken. Konstakademin ligger mitt i Gamla Stan (Altstadt) som alltid har varit Düsseldorfs kreativa centrum. Konstakademins elever och personal inte bara kom och lyssnade på den nya elektroniska musiken. De deltog också.

De uppträdde tillsammans med musikerna och banden på happenings och performances. De hjälpte till med teknik och kreativitet. De designade skivfodral, flyers och planscher. De festade tillsammans.

Konsten och musiken skapade tillsammans Düsseldorfsoundet. Ett sound som var elektroniskt, nytt och unikt. Ett sound som i dag finns överallt: techno, house, trance, acid, hip hop, trip hop, syntpop, industrial... Det var i Düsseldorf allt började.

Düsseldorf är den elektroniska musikens vagga. Och museum. Det tog bara femton år för Düsseldorfs pojkar (ja, det var bara pojkar) att revolutionera dagens musik. Femton år som räckte till för att rita om den musikaliska kartan. För alltid. Düsseldorf var den elektroniska staden. The electric city. Electri_city.