Hoppa till huvudinnehåll

Svenskfinlands klassresor

kattunge  med resväskor
Mjau! kattunge med resväskor Bild: Jean-Michel Labat/ARDEA/All Over Press resväska

Grodor i mikron i Rantasalmi, full som en kastrull på Åland, traumatiserande korvsoppa i Vuokatti - där har du Svenskfinlands klassresor i ett nötskal. Vi tog reda på vart finlandssvenskar åkt på klassresa och samlade in de roligaste historierna.

Klassresor är ett omtalat ämne just nu efter att Utbildningsministeriet meddelade att de skär ner på klassresorna och lägerskolorna. Nu är det slut på utlandsresorna skriver Helsingin Sanomat. Eleverna får hålla till godo med tusen sjöars land och fjällandskapet i Lappland.

Vi frågade våra lyssnare och läsare vart de har åkt på klassresa och bad dem att dela med sig av sina roligaste historier. Här är resultatet.

På kartan här under kan du se vart vi i Svenskfinland åkt på klassresa.

karta över vart finlandssvenska rest på klassresor
Hit reser Svenskfinland på klassresa. karta över vart finlandssvenska rest på klassresor Bild: Emma Björkenheim/Yle världen

Här är några både roande och oroande lyssnarhistorier som skickats in till oss.

Kom just hem från en skolresa i Brest, Frankrike. Det var en härlig resa! Lyckades dock göra bort mig då jag på dålig franska fråga en kille vad ungdomarna sysslar med på fredagkvällar. Han och hans killgrupp brast alla ut i skratt och då förstod jag att jag egentligen hade frågat ut honom på franska. Blev engelska resten av resan.
Vi åkte till Frankrike på 9:an men måste avbryta resan mitt i allt eftersom flera i klassen blev fast för att röka gräs.
Full som en kastrull på väg hem till Åland från Hesa. Vann tävlingen i vem som vågade dricka mest i buffén och blev hämtad av pappa redan i hamnen.
Alla som gått i min gamla lågstadieskola vet om den hemskt salta eller smaklösa korvsoppan som man fick på resan till Vuokatti i åk 5-6. Den bävade man för flera dagar före avresan då alla andra hade talat om hur äcklig den brukade vara. Kan ännu inte äta korvsoppa utan att få traumatiska tillbakablickar.

Och så här har klassresorna sett ut för X3M:s redaktörer.

Till Helsingfors vilket var otroligt spännande får oss lantisar i Pargas.― Simon Karlsson, programledare
Vi var i högstadiet på klassresa till Danmark. En klasskamrat åkte för mycket berg- och dalbana och spydde i bussen efteråt. Vi var ett gäng som gick 5 kilometer till kursgården för att slippa spylukten. Jag drack öl varje dag, en av föräldrarna som var med köpte öl åt oss.― Janne Lindberg, producent
Jag kan berätta att årskurserna 3-6 i Kirkonkylän Koulu (Lappträsk finskspråkiga lågstadium) fick åka till Borgbacken medan åk.1-2 fick fara till LAPPTRÄSK KYRKA!― Kjell Simosas, programledare
På en klassresa till Stockholm köpte en kille som var jättefantasynörd ett stort svärd från en fantasybutik. Svärdet var på riktigt över 1 meter långt och vägde massor. Så gick han omkring med det på stan. Folk stirrade!― Anka Granroth, radioredaktör
På lågstadiet var vi till Hemavan. I Hemavan bodde vi i stugor som var mitt i backen. På kvällarna så byggde vi hoppor utanför som vi åkte på när liftarna stängt. En som inte hade hoppat alls tidigare övertalade vi att hoppa en gång. Hon tog hård fart och hade siktet inställt på hoppan. Dock så hade hon skidorna ganska dåligt inställda, alltså de var inställda på en lägre vikt. Har man inställt sina pjäxor och skidor på en lägre vikt så behövs det inte mycket kraft för att pjäxorna ska lossna från skidorna. I slutet på hoppan händer då just detta. Skidorna fastnar i hoppan och tjejen flyger framåt, och hon flyger långt. Efter 4-5 meters luftfärd landar hon med huvudet före i backen. Ingen större skada skedd, lite skrapsår, men en legend för resten av resan. Hon var resans "flying finn"!― Johannes Björkqvist, programledare
På sexan åkte vi till Åland. Vi mjölkade kossor och planterade skog. Det var ganska spännande för stadsbarn.― Camilla Fagergolm, medieassistent
Jag åkte på sexan till Rantasalmi på friluftsresa där vi klättrade, vandrade och paddlade. Det var en av de vildare årskurserna där bland annat en kille testade på att lägga en groda i mikron, som vi senare höll begravning för och killen blev hotad med hemresa i förtid. En annan tjej söndrade handtaget till en toalett och var inlåst i 4 timmar innan hon lyckades klättra ut genom ett smalt ventileringsfönster. Hon dök upp mitt i middagen - utan någon större reaktion av resten av årskursen. Vi andra hade haft samling och middag och ingen hade märkt att hon varit försvunnen.― My Tengström, Myteriet

I veckan frågade vi också våra läsare var de tycker att klassresorna ska ordnas. Så här fördelades rösterna.

Var ska klassresorna ordnas?