Hoppa till huvudinnehåll

En fransk ballerina i Helsingfors

Ballerina Claire Voss sitter på ett cafégolv, brevid sig har hon sin tutu.
Ballerina Claire Voss sitter på ett cafégolv, brevid sig har hon sin tutu. Bild: Yle/Janne Lindroos belle epoque

Balettdansösen Claire Voss är född i staden Metz i Frankrike och hon har bott sex år i Helsingfors. Här har hon fått dansa flera drömroller och mognat som kvinna.

En vit tutu i ett caféfönster.
En vit tutu i ett caféfönster. Bild: Yle/Janne Lindroos belle epoque

Glad gasell

När jag möter Claire, en gasellik gestalt med glada och pigga ögon, är hon i klädd en lång svartvit panterklänning.

Du är en äkta ballerina här i Helsingfors.

- Ja, och här har jag fått uppleva mycket. Jag kom hit när jag var 23 i tron att jag skulle vara här en enda säsong för jag hade bara ett tio månaders kontrakt. Jag tog det som ett äventyr men nu har jag varit här i sex år.

Efter att jag har talat med Claire en stund märker jag att hon har otroligt mycket livsvisdom. Vi talar om ödmjukhet. I bland är det en bra egenskap men för att komma fram i karriären krävs det i bland tuffare tag.

- Det har varit omvälvande både på ett personligt plan och rent kulturellt.

Att komma hit från Frankrike var för Claire en veritabel kulturchock.

- Jag har vuxit enormt som artist genom de uppgifter jag fått på Nationalbaletten. Men jag har också vuxit som kvinna. Jag var ju bara 23 när jag kom och nu är jag nästan 29. Det har varit en mycket lycklig tid, men alla upplever vi förstås våra med- och motgångar.

Dramatiska roller

Du har gjort Snödrottningen, och Den lilla sjöjungfrun. Vilken är din drömroll?

- En roll som jag gärna skulle dansa en dag är Julia i Romeo och Julia. Och en verklig drömroll är Tatjana i John Crankos Onegin.

Den här säsongen fick Claire dansa Olga, Tatjanas syster.

- Redan den rollen blev väldigt kär. Men Tatjana har en mera komplex personlighet så den rollen kräver en mognad som jag kanske inte ännu har.

I allmänhet föredrar Claire mera dramatiska roller framom de mera tekniska.

- Det är samma sak med Julia. Den rollen kräver förmågan att uttrycka känslor och att berätta en historia. Så de här två rollerna är faktiskt något av drömroller för mig och det skulle vara en stor lycka att en dag få dansa dem.

Claire Voss och Pia-Maria Lehtola sitter på ett café.
Claire Voss och Pia-Maria Lehtola sitter på ett café. Bild: Yle/Janne Lindroos belle epoque

En rosa värld

Du har också tagit med dig något från balettvärlden. Vad är det här?

- Det är en tutu, men den där använder man på repetitionerna. Scenkostymerna försöker man hålla så rena och snygga som möjligt med tanke på föreställningarna.

Under repetitionerna händer det lätt att tutun får revor eller blir nedsmutsad. Därför använder balettdansöserna en så kallad träningstutu.

- Den har vi till exempel när vi repeterar Svansjön för man rör sig inte på samma sätt i en tutu som i en träningsdräkt och en liten kjol. Tutun behövs framför allt när man dansar med en partner. Partnern har svårt att bedöma ballerinans vikt när han inte ser hennes ben.

- Och så har vi ju det allra nödvändigaste, tåskorna.

Där har vi balettens egen färg, rosa.

- Ja, den färgen tycker jag om. Det är lite lustigt, men tåskorna är nog det som dansöserna älskar och hatar mest. Det är rena pinan att pressa in tårna i dem efter att de fått breda ut sig under vår två månaders semester. Men trots pinan är tåskorna alldeles fantastiska när man en gång lärt sig tekniken.

I juni packar Claire sin tutu och sina tåskor och tar flyget till Australien. Där väntar nya äventyr och ballerinan-gasellen behöver inte längre lida av de kalla och mörka vintrarna i Helsingfors.

Pia-Maria Lehtola står brevid Claire Voss.
Pia-Maria Lehtola står brevid Claire Voss. Bild: Yle/Janne Lindroos belle epoque

Ballerinan Claire Voss är min gäst i Belle Epoque på fredagen den 20.5. klockan 19.55. i Yle Fem och på Arenan.

Läs också