Hoppa till huvudinnehåll

Restauranger nöjda men inte euforiska av den nya alkohollagen

En bartender häller ett stop
En bartender häller ett stop Bild: Mika Kanerva bartender

En rundringning bland restauranger i huvudstadsregionen visar att de flesta är relativt nöjda med den nya alkohollagen. En del hade ändå hellre sett ekonomiska lättnader i de nya riktlinjerna.

Regeringens nya linjedragningar i alkoholpolitiken har en mer liberal syn på alkoholförsäljningen. Restaurangerna får bland annat sälja ut drycker med en alkoholprocent på högst 5,5 procent, det vill säga kunden får bära med sig till exempel en öl ut från krogen.

Annat som berör restaurangerna är att alla som har utskänkningsrättigheter får sälja alkohol till klockan 4.00. Dessutom lättar regleringen av utskänkningsområden och det blir lättare att marknadsföra alkohol.

Det är ändå inte regeringen, utan husbolaget som bestämmer hur länge vi får ha öppet.

Efterfrågan på take away-öl finns

Ville Kellokoski, restaurangchef för The Gallows Bird i Esbo är nöjd med de nya riktlinjerna.

- Det är till exempel positivt att vi nu får sälja ut drycker, trots att vi självklart hoppas att kunderna ska trivas här hos oss.

Kellokoskis krog har en hel del öl som inte säljs i butikerna. Och enligt honom förekommer det att kunderna frågar om de får köpa med sig något hem.

- Det finns säkert en efterfrågan på det här.

Hittills har vi varit tvungna att ordna något program som ofta har känts helt onaturligt.

Han gillar också den nya riktlinjen att alla får sälja alkohol till klockan 04.00.

- Hittills har vi varit tvungna att ordna något program som ofta har känts helt onaturligt, säger Kellokoski.

Frågetecken gällande take away-ölen

På Krogen Kaisla i Kaisaniemi i Helsingfors är skiftchef Valtteri Viikari också relativt nöjd med den nya lagen.

- Åtminstone är det ett steg i rätt riktining.

Det är säkert billigare att köpa ölen med sig än att dricka den här. I så fall måste vi övervaka det på något sätt.

Också de har en hel del ölsorter som säkert skulle gå åt också som take away. Han gillar idén med take away-öl, men är samtidigt tveksam huruvida det fungerar i praktiken.

- Det är säkert billigare att köpa ölen med sig än att dricka den här. I så fall måste vi övervaka det på något sätt, det vill säga att man inte dricker den billigare ölen i baren, säger Viikari.

När det gäller öppettiderna tror han inte att deras krog kommer att ha öppet till senare än i dag, förutom eventuellt under högsäsonger som lillajul.

I en liten bar som vår kan vi inte ha öppet till fyra på veckodagarna, det skulle kräva för mycket resurser.

Husbolaget låter oss inte ha öppet till 4.00

På två mindre krogar i Berghäll i Helsingfors tror man inte att den nya lagen kommer att ändra så mycket på just deras verksamhet.

- Det är ändå inte regeringen, utan husbolaget som bestämmer hur länge vi får ha öppet, säger Elmo Rantala, restaurangchef på Pub Heinähattu.

Rantala säger att de inte heller kommer att kunna sälja take away-öl eftersom det handlar om en liten krog med små lagerutrymmen.

Det vi skulle ha behövt är ekonomiska lättnader.

Hellre ekonomiska lättnader

På Bar Solmu, en annan Berghällkrog, säger ägaren att han är i princip är nöjd med den nya lagen, men att han hade hoppats på något annat.

- Det vi skulle ha behövt är ekonomiska lättnader, säger Juho Suomi.

Han tror ändå att riktlinjerna kan föra med sig en lite större omsättning för deras krog.

Suomi tycker också att den nuvarande lagen om utskänkningstider har haft sitt bäst före datum, och är därför glad att det är fritt fram att ha öppet till klockan 04.00. Men några större ändringar i deras verksamheten tror han däremot inte på.

- I en liten bar som vår kan vi inte ha öppet till fyra på veckodagarna, det skulle kräva för mycket resurser. På helgerna kan vi eventuellt ha öppet lite längre om det finns tillräckligt mycket kunder.

Dessutom behöver man inte göra så mycket reklam för en krog, kunderna vet redan vad vi erbjuder.

Marknadsföringen en gråzon redan i dag

Nyheten om att det blir lättare att marknadsföra alkohol får bara en axelryckning av både Suomi och de andra uppringda.

- Det har ändå inte varit så strikt med marknadsföringen som det skulle bli. Dessutom behöver man inte göra så mycket reklam för en krog, kunderna vet redan vad vi erbjuder, säger Suomi.

Läs mera:

Så här förändras alkoholförsäljningen

Regeringspartierna kom på torsdagen överens om nya linjedragningar i alkoholpolitiken. Läs också: Regeringen enig: Starköl ska få säljas i matbutiken