Hoppa till huvudinnehåll

Rök ombord på kraschade Egyptair - men varför?

De första bilderna av bråte från det kraschade Egyptair-planet har nu publicerats. Samtidigt står det nu klart att rökdetektorer utlöstes ombord på planet innan det kraschade. Det bekräftas av myndigheter. Men man vet inte vad rökbildningen berodde på.

Den franska flygsäkerhetsmyndigheten BEA bekräftar att Egyptair Airbus A320-200-planet, flight MS-804 skickade en serie automatiska meddelanden som tydde på rökbildning ombord, strax innan planet kraschade i Medelhavet.

Enligt BEA ger de här meddelandena ingen förklaring till vad som kan ha orsakat röken eller branden ombord.

Det var flygsäkerhetssajten Aviation Herald som var först ute med uppgifterna om den flygdata som skickas automatiskt via flygkommunikationssystemet ACARS till flygoperatörerna.

  • Klockan 02.26, lokal tid, skickade planets automatiska sändare meddelanden om problem med ett eller flera fönster som sitter i cockpit. Avisningssystemet i rutan nämns i ett av meddelandena. Det andra meddelandet ger indikationer på att rutan är på väg att lossna.
  • Strax därefter kom ett meddelande om att rök registrerats på ett av planets toaletter och sedan registrerades rök i det utrymme där merparten av flygplanets elektronik finns.
  • Klockan 2.29 sändes meddelanden som tydde på problem med planets automatiska styrsystem. Därefter kommer ännu ett par meddelanden som tyder på allt större problem med styrsystemet.
  • Klockan 02:29:28 upphörde meddelandena och man förlorade kontakten med planet.

Enligt flygledningen i Kairo gjorde passagerarplanet en 90-graders sväng åt vänster och direkt därefter girade det brant åt höger innan det föll från marschhöjden 11 200 meter till 4 600 meter.

Tekniskt fel eller bomb - vi vet inte

- De här uppgifterna börjar tyda på att det förmodligen inte var en plankapning, inte heller någon strid i cockpit, men en brand ombord. Det säger Philip Baum, chefredaktör för flygsäkerhetstidskriften Aviation Security International till brittiska BBC.

Men om det var en teknisk brand, en kortslutning eller om den orsakades av en bomb, det vet vi inte, tillägger Baum.

Flytväst som upphittats från det kraschade Egyptair-planet.
En flytväst från Egyptair-planet. Flytväst som upphittats från det kraschade Egyptair-planet. Bild: EPA/EGYPTIAN DEFENCE MINISTRY / HAND EgyptAir Flight 804,flygplan,flygtrafik

CNN:s flygexpert David Soucie anser att det faktum att de här automatiska meddelanden sändes under några minuter skulle tyda på att det inte handlar om en bombexplosion. Då skulle allt ha hänt på ett ögonblick.

Ingen terrororganisation har heller meddelat att den skulle ligga bakom kraschen.

Enligt de experter som New York Times har talat så kan man ändå inte säga om kraschen orsakades av plötsliga tekniska problem eller av ett terrordåd.

Behöver inte ens ha brunnit

Flygsäkerhetsanalytikern Hans Kjäll som intervjuats av Sveriges radio komplicerar bilden ytterligare. Enligt honom behöver inte signalerna från planet betyda att det brann ombord.

Enligt honom kan det elektroniska systemet ge felaktiga signaler för att hela systemet är på väg att bryta ihop.

- Man kan tolka det som att flygplansstrukturen är på väg att deformeras. Risken är att de här meddelandena beror på själva deformationen som sådan och inte kan tolkas på ett relevant sätt, säger Hans Kjäll.

Fokus på de "svarta lådorna"

Den egyptiska militären har hittat vrakdelar, kvarlevor och bagage efter flight MS-804 i Medelhavet, cirka 290 kilometer norr om Alexandria. Nu fokuserar sökinsatsen förstås på att hitta själva flygplanet och dess "svarta lådor", flygplanets färd- och ljudregistratorer.

Örlogsfartyg från Grekland, Egypten, Frankrike och Storbritannien deltar också i sökandet.

Brittiskt militärflyg deltar i spaningarna efter det krascahde Egypt air-planet i Medelhavet.
Brittiskt militärflyg deltar i spaningarna i Medelhavet. Brittiskt militärflyg deltar i spaningarna efter det krascahde Egypt air-planet i Medelhavet. Bild: EPA/HELEN RIMMER/BRITISH MINISTRY OF DEFENCE flygplan,flygtrafik,flygolyckor

En av de experter som New York Times citerar säger att man kan dra vissa slutsatser redan av de vrakdelar man hittar.

Om de är väldigt små och finns utspridda på ett stort område så kan det tyda på en explosion, medan större delar på ett mera begränsat område kan skvallra om att planet varit relativt intakt då det slagit ner mot vattenytan.

De svarta lådorna kan vara mycket svåra att hitta

Också Hans Kjäll menar att det enda sättet att få veta vad som hände ombord på det kraschade planet är att hitta färd- och ljudregistratorerna.

Registratorerna har sändare som skickar ut signaler med ultraljud under vatten.

Delar som härstammar från det kraschade Egyptair-planet.
Bråte från Egyptair-planet. Delar som härstammar från det kraschade Egyptair-planet. Bild: EPA/EGYPTIAN DEFENCE MINISTRY / HAND EgyptAir Flight 804,flygplan,flygtrafik

- Men problemet är att de har begränsad räckvidd till några kilometer. Nu säger geologer att det aktuella området i Medelhavet har en topografi som gör att man kan ha raviner så djupa som 2 000 meter, säger Kjäll.

- Skulle det vara så illa att de har hamnat i en sådan djup ravin så måste man vara nästan precis rakt över den för att kunna snappa upp signalerna, tillägger Kjäll.