Hoppa till huvudinnehåll

Alkobommar hittar rattonyktra

Alkobom vid Frihamnen i Stockholm.
Alkobom vid frihamnen i Stockholm. Alkobom vid Frihamnen i Stockholm. Bild: Jaakko Klang blåstest,Nykterhetskontroll,trafikfylleri

Varje morgon rullar hundratals personbilar och långtradare ut från passagerarfärjorna i Åbo hamn, och vid stickkontroller händer det rätt ofta att polisen påträffar någon som är rattonykter. Men nu ska rattfulla automatiskt stoppas redan i hamnen.

Nästa år installeras alkobommar i hamnarna Åbo och Nådendal, för erfarenheterna från Sverige visar att de är effektiva för att stoppa rattonyktra.

- Eftersom alkobommarna fungerat så bra i Sverige tycker jag att de kunde bli permanenta också i Finland, utan någon testperiod, anser trafiksäkerhetsingenjör Jaakko Klang vid NTM-centralen i Egentliga Finland, som förra veckan bekantade sig med alkobommarna i Stockholm.

Systemet fungerar så att föraren vid nykterhetskontrollen gör en utandning. Om föraren är nykter så öppnas bommen genast. Ger mätaren däremot utslag, så hålls bommen stängd och polisen gör ett kontrolltest.

Trafiksäkerhetsingenjör Jaakko Klang vid alkobommen i Frihamnen i Stockholm.
Trafiksäkerhetsingenjör Jaakko Klang vid alkobommen i frihamnen i Stockholm. Trafiksäkerhetsingenjör Jaakko Klang vid alkobommen i Frihamnen i Stockholm. Bild: Trafikskyddet/Tapio Heiskanen blåstest,Nykterhetskontroll,trafikfylleri

I Sverige har man testat automatisk nykterhetskontroll med utandningsprov vid alkobommar i Trelleborg, Göteborg och Stockholm.

Då alkobommen testades i Stockholms frihamn utfördes 50 000 prov, och mer än 250 förare blev tagna för rattfylleri. Men ju längre försöket pågick, desto färre rattonyktra påträffades.

Målsättningen att stoppa rattfyllerister uppfylldes, så den svenska regeringen har nu beslutat att alkobommar ska installeras i tre till fem hamnar.

I den finländska förundersökningen utreds praktiska lösningar, kostnader, lagstiftning och vem som ska utföra övervakningen, så att allt kan börja testas i Åbo och Nådendal från 2017. Men Klang anser att siffrorna redan nu talar ett tydligt språk.

- Man räknar med att en trafikolycka där någon dör kostar samhället 2,1 miljoner euro, säger Klang. En alkobom kostar cirka 70 000 euro.

Största nyttan att de fungerar i förebyggande syfte

- Då alkobommarna hösten 2014 togs i bruk i Stockholms frihamn hittades det dagligen rattonyktra, säger Klang, som mest sex på en dag. Men efter att folk fått veta att alkobommarna finns så är det bara enstaka som fastnat.

Hans Friberg, som är talesperson för Tallink Silja i Sverige, håller med om att alkobommarna fungerar bäst preventivt. Därför skulle han hellre se att alkobommarna skulle bli mobila och kunna flyttas mellan hamnar.

- Fasta installationer är inte det optimala, anser Friberg, eftersom trafiken ut från båtarna blir långsammare. Med flyttbara bommar får vi ett smidigare system, och rattonyktra stoppas ändå effektivt.

Blåsapparaten i frihamnen i Stockholm ger instruktioner på tolv språk.
Blåsapparaten i frihamnen i Stockholm ger instruktioner på tolv språk. Blåsapparaten i frihamnen i Stockholm ger instruktioner på tolv språk. Bild: Jaakko Klang alkobom,Nykterhetskontroll,Rattfylleri,trafikfylleri,trafikövervakning

Den svenska regeringen har alltså beslutat att alkobommar ska installeras, men detaljerna för hur och var ska ännu finslipas.

Systemet har testats i hamnar, som är kompakta områden och där det finns en ökad risk för att folk kör onyktra, men med mobila alkobommar kunde man stoppa onyktra exempelvis på väg från konserter, idrottsevenemang, campingplatser eller längs skärgårdsvägarna under midsommar.

Sveriges Radios artikel om effektiv alkobom vid färjeterminalen i Göteborg.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland