Hoppa till huvudinnehåll

Wasaline ökar sin marknadsandel

Wasa Express lossar i Umeå hamn.
Wasa Express lossar i Umeå hamn. Wasa Express lossar i Umeå hamn. Bild: YLE/Anna Ruda wasa express

Wasaline har ökat sin marknadsandel av färjtrafiken mellan Finland och Sverige jämfört med samma tidpunkt i fjol. Trevlig läsning, säger vd Peter Ståhlberg.

Det gäller såväl passagerare som bilar och bussar.

Ser man på passagerarmängden mellan Finland och Sverige har Wasalines marknadsandel ökat från 1,6 procent i april i fjol till 2,17 procent i år. Passagerarantalet ökade från drygt 10 400 till knappt 12 700.

Bilarnas antal ökade från 2236 i fjol till 2441 i år. Det ger Wasaline en marknadsandel av biltransporten på 6,4 procent. Motsvarande siffra i fjol var 4,9 procent.

Dock sjönk antalet passagerare och bilar mellan mars och april i år. Men det var inte unikt för Wasaline, samma sak gäller hela färjetrafiken mellan Finland och Sverige.

Bussarnas antal ökade från 41 i april i fjol till 70 i år. Med det har rederiet en marknadsandel på 5,8 procent. Motsvarande siffra i fjol var 3,8 procent.

Wasaline ökade sin passagerarmängd med 38 procent under årets första fyra månader jämfört med samma tidpunkt i fjol.

Flera orsaker bakom ökningen

Vd Peter Ståhlberg tycker givetvis att siffrorna är trevlig läsning. Han har sammanställt dem utgående från Shippax siffror. De för statistik över färjtrafiken runt om i Europa.

Orsakerna till ökande marknadsandelar är flera.

Peter Ståhlberg på Wasa Express' kommandobrygga
Peter Ståhlberg. Peter Ståhlberg på Wasa Express' kommandobrygga Bild: Yle/Roger Källman Vasa,peter ståhlberg

- Vi har en ökning av folk som jobbar i Sverige och pendlar. Ikea i Umeå har också en andel i det hela. Sen har folk från till exempel Seinäjoki och Lappo hittat oss, säger Ståhlberg.

Under förra sommaren märkte man också av att svenskarna blivit mer intresserade.

"Rekord är till för att slås"

År 2015 var ett rekordår för Wasaline. Då reste 168 557 passagerare med Wasa Express. Det var en ökning med 6 847 jämfört med år 2014.

Fortsätter 2016 som hittills är sannolikheten stor att det blir ett nytt rekordår.

Detta trots att färjan ska docka ett par veckor i höst.

- Det påverkar förstås. Men vi ser redan att också maj månad är bättre än i fjol. Rekord är till för att slås, säger Ståhlberg.