Hoppa till huvudinnehåll

Livsmedelsexporten växer så det knakar

råvarorna i helsinki dry gin
Det är lingon som gör Helsinki Dry Gin speciellt. råvarorna i helsinki dry gin Bild: Yle lingon,Gin (Alcohol)

Det ryska importstoppet av finländska livsmedel har paradoxalt nog nästan varit en lyckospark för branschen. Det har lett till att livsmedelsföretagen aktivt söker nya marknader. Under bara förra året har exporten ökat med 200 miljoner euro på nya marknader, medan de ryska sanktionerna ledde till ett gap på 300 miljoner euro.

Intresset för finländska livsmedel har ökat en hel del i Asien. Det är främst Japan, Kina och Sydkorea som vill köpa rena finländska råvaror.

- Vi har faktiskt varit överraskade av att intresset har varit så här stort. Konsumenter i till exempel Sydkorea och Japan kräver naturliga och hälsosamma produkter. Speciellt våra bärprodukter intresserar dem och de vill ha mer än vad vi har kunnat erbjuda, säger Esa Wrang som är branschdirektör för Food from Finland.

Esa Wrang, Branschdirektör, Food from Finland, Fin Pro
Esa Wrang Esa Wrang, Branschdirektör, Food from Finland, Fin Pro Bild: Yle export,livsmedelsindustri

Food from Finland är ett projekt som startade hösten 2014 för att hjälpa livsmedelsföretag att hitta till utländska marknader. Genom att sammanföra olika finländska företag på matmässor runt om i världen kommer de i kontakt med nya marknader. Dessutom ordnar Food from Finland också egna evenemang dit man bjuder in gäster. Målet är att fördubbla livsmedelsexporten från dagens 1,5 miljarder euro till 3 miljarder euro år 2020.

Food From Finland hjälper små företag att nå utländska marknader

The Helsinki Distilling Company hör till de företag som har gått med i Food from Finland-projektet.

- Ensamma kunde vi inte ha nått ut så här stort, säger Séamus Holohan, vd för The Helsinki Distilling Company. Dessutom blir vi alla intressantare för till exempel japaner när vi kommer med ett helt koncept i stället för att alla företag skulle resa dit skilt för sig.

Whisky lagras i minst tre år på ekfat
Whiskyn lagras på ekfat i tre år Whisky lagras i minst tre år på ekfat Bild: Yle whisky,Ekfatslagring

Trots att The Helsinki Distilling Company startade sin verksamhet så sent som hösten 2014 har företaget redan hunnit få erkännande för sina produkter.

Företagets whisky har vunnit första pris under en mässa där man smakar på whisky som inte ännu är helt färdig, whisky prelude kallas det. Det betyder att whiskyn har lagrats på fat under tre år, och därför får den inte ännu kallas whisky eftersom lagen kräver att den ska lagras i minst tre år. Vid sidan av whiskyn producerar man därför gin, aquavit och long drink.


Också företagets gin har nått framgång. Helsinki Dry Gin vann första pris både inom sin egen kategori och bland alla 500 produkter på branschens största mässa i Berlin i mars. Det här hjälper när man vill exportera, säger Holohan.

Produktdesignen A och O

Helsinki Dry Gin hör till de produkter som japanerna har fått upp ögonen för. Utöver att de fina finländska råvarorna tilltalar japanerna spelar också designen en viktig roll. Japanerna har en likadan syn på design som vi, säger Séamus Holohan.


Esa Wrang från Food from Finland poängterar att det är väldigt viktigt att utveckla produkten för de utländska marknaderna.

- Det är en stor skillnad om du försöker exportera en produkt som först har utvecklats för den finska marknaden eller om du har en produkt som du har utvecklat med utländska marknader i tankarna.

The Helsinki Distilling Companys produkter
Designen på produkten är extra viktig vid export The Helsinki Distilling Companys produkter Bild: Yle dryckesvaruindustri,export

Det här är något som ligger Séamus Holohan nära hjärtat. I Irland, därifrån han kommer, satsar man hårt på export. Över 90 procent av all whisky exporteras. Han tycker att också finländarna borde vara modigare och tänka i större banor och inte bara på att först etablera sig på hemmamarknaden.

Politikerna börjar äntligen få upp ögonen för möjligheterna

Esa Wrang anser att importstoppet i Ryssland har fört med sig en hel del positiva saker. Tidigare koncentrerade sig finländska livsmedelsföretag nästan enbart på den ryska marknaden. Nu är det andra bullar.

- Jag har aldrig sett en sådan "drive" som vi har nu. Det som också är mycket positivt är att vi har nya unga företag och till och med startup-företag som växer fram. Vi har inte sett sådana tidigare inom livsmedelsbranschen som har varit lite traditionell.

här destillerar man gin på The Helsinki distilling company
Destilleringsapparaten här destillerar man gin på The Helsinki distilling company Bild: Yle destillation,Gin (Alcohol),alkoholdrycker

Wrang har jobbat inom livsmedelsbranschen i över 25 år så han vet vad han talar om. Först nu verkar också våra politiker ha fått upp ögonen för potentialen inom livsmedelsexporten. Tidigare var det nästan bara it som gällde när finländska ministrar åkte på sina pr-resor.
Mätare och fönster på destilleringsapparat
Mätare och fönster på destilleringsapparat Bild: Yle destillerier,Gin (Alcohol)

Resultatet av satsningen syns redan

Satsningarna på de nya marknaderna i Asien, Europa och USA har gett resultat.

- På bara ett år har man ökat exporten på nya marknader med 200 miljoner euro - och då ska man komma ihåg att det här bara är början, påpekar Esa Wrang. Hålet på den ryska marknaden är 300 miljoner euro så vi har redan nästan kompenserat det.

Utrikeshandels- och utvecklingsminister Lenita Toivakka (Saml) tycker ändå att vi ska vara glada över att vi har kommit igång nu. Det gäller att se framåt i stället för att fundera på vad man borde ha gjort annorlunda tidigare, tycker hon.

Lenita Toivakka
Utrikeshandelsminister Lenita Toivakka Lenita Toivakka Bild: Yle/ Samuli Holopainen Lenita Toivakka,utrikeshandels- och utvecklingsminister

- Det gäller att få upp ögonen för de marknader som finns. Själv var jag i Kina med finländska företag för ett tag sedan. Intresset är enormt. Finland är känt som ett rent land. Därför anses också våra livsmedel vara rena och pålitliga.

Titta på inslaget i Tv-nytt