Hoppa till huvudinnehåll

Med äkta kärlek till folkare

Johan Gröndahl
Johan Gröndahl Johan Gröndahl Bild: Johan Gröndahl johan gröndahl

En del samlar på frimärken och andra på något annat. Johan Gröndahl i Pargas samlar på olika gamla Volkswagen bilar. Bland annat har han världens mest misslyckade lastbil.

Om man är nästan född i en folkare är det kanske självklart att man hyser en livslång kärlek till detta bilmärke.

Åtminstone är det så här för Johan Gröndahl i Pargas och han har flera olika gamla exemplar och ett av dem kör han med året om. Den är årsmodell 1965.

Johan Gröndahls folkare från 1960-talet
Johan Gröndahls folkare Johan Gröndahls folkare från 1960-talet Bild: Yle/Maud Stolpe johan gröndahls folkare,Volkswagen,Volkswagen Beetle

Teijo - ett fiasko till bil!

Johan Gröndahl visar stolt upp sin unika Teijo även om den egentligen inte blev något annat än ett fiasko till bil.

Den bilen var ett samarbete mellan Vihuri, finska staten och Volkswagen och tanken var att tillverka en billig last- eller skåpbil för tredje världen.

Experimentet gick ut på att kolla hur billigt man kan tillverka en bil av det här slaget. Johan Gröndahl konstaterar att den säkert blev billig, men den är långt ifrån bra.

Under tre års tid gjordes sammanlagt 201 exemplar och det är den mest ovanliga bilen som någonsin har tillverkats med luftkyld Volkswagenteknik.

I och med misslyckandet blev alla bilar kvar i Finland och staten delade ut den till posten, järnvägen och olika skolor.

Det exemplar Johan Gröndahl har i sin ägo har tillhört Tekniska Högskolan i Helsingfors.

Lastbilen Teijo
Lastbilen Teijo Lastbilen Teijo Bild: Yle/Maud Stolpe lastbilen teijo

De här bilarna rullade inte speciellt länge och Johan Gröndahls exemplar var i trafik bara åtta år och såg ändå ut som om den varit med i andra världskriget då han övertog den.

Själv annonserade han efter den här bilen i och med att han aldrig sett någon dylik live.

På frågan hur den skiljer sig från andra lastbilar berättar han att det man får lasta på den är mycket mindre än på riktiga lastbilar och egentligen är den en vanlig skåpbil med öppet flak.

Maskinen i bilen är i princip en helt vanlig motor till en 1 600 modells folkarbubbla. Prestandan lär inte ha varit mycket att hurra på medan bränsleförbrukningen var desto större genast man lastade något på bilen.

Han konstaterar att om det är det här finska bilindustrin klarar av att leverera så förstår han bra att man aldrig har börjat tillverka bilar.

Lastbilen Teijo är kall, långsam, högljudd och ful
Teijo är kall, långsam, högljudd och ful Lastbilen Teijo är kall, långsam, högljudd och ful Bild: Yle/Maud Stolpe lastbilen teijo

På hans egen bil finns skrivet att bilen är kall, långsam, högljudd och ful.

Teijo har en anknytning till Pargas på det sättet att glasfiberdelarna, d.v.s. hytten och alla fyra skärmarna tillverkades här hos en båttillverkare av restbitar på 1970-talet. Allt för att hålla nere kostnaderna vid tillverkningen.

Då Johan Gröndahl kom över sin Teijo rev han ner bilen i atomer och byggde upp den en bult i gången. Det projektet tog hela sommaren 2012.

Det blev väldigt korta nätter speciellt på slutrakan eftersom han ville ha bilen färdig till en Folkvagnsträff i Sverige i början av augusti.

Den här Teijon har ett öppet flak i och med att den är tänkt att bli biltransportbil och den bil den ska transportera är en så kallad strandloppa, som är ytterligare ett av Johan Gröndahls folkaprojekt.

Teijo lastbil
Johan Gröndahls Teijo lastbil Teijo lastbil Bild: Johan Gröndahl teijo lastbil

Själv nästan född i en folkare

Johan Gröndahl antar att hans egen kärlek till folkare kommer sig av att han nästan är född i en sådan bil och den bilen har han de facto kvar.

I klartext betyder det här att hans farföräldrar ägde just den här bilen och för att få honom att sova bäddades han ner i utrymmet bakom baksätet, såväl sommar som vinter.

Den bilen stod i ungefär tjugo år innan han rustade upp den och den kör han med året runt nu.

En annan orsak till hans kärlek till folkare är att tekniken är så pass enkel som den är, och händig som han är klarar han av reparationerna själv.

I bilen finns två knappar - en för vindrutetorkarna och den andra för strålkastarna, mer behövs inte! Själv tycker han att det är charmigt att köra med så lite teknik som möjligt.

En annan folkvagn som Johan Gröndahl har är en 64 standard som är en modell som gjordes så billigt som möjligt. Det betyder att allt som inte behövdes rensades bort.

Av den här modellen ska det ha kommit bara tio exemplar till Finland och till Sverige kom inga alls. Det betyder att den här modellen är nog så ovanlig idag och är desto mera eftertraktad.

Johan Gröndahls folkare
Johan Gröndahls folkare Johan Gröndahls folkare Bild: Yle/Maud Stolpe johan gröndahls folkare,Volkswagen

Den här bilen är också helt i skick, men den här använder Johan Gröndahl bara sommartid i och med att hela värmesystemet är bortplockat.

Men hans folkarintresse slutar inte här. Förutom nämnda bilar har han också som projekt sådana rariteter som en K 70 och en Karmann Ghia.

K 70 är den första vattenkylda folkvagnen som byggdes även om många tror att det var VW Golf som var det, men då golfen kom var K 70 redan ett avslutat projekt.

Karmann Ghia var för sin del en bil som på 1950-talet byggdes av Karmann i Tyskland, designades av Ghia i Italien och bekostades av Volkswagen.

Johan Gröndahl skulle gärna ägna ännu mer tid åt sin bilhobby och ibland kan det bli lite korta nätter i och med att han dels jobbar i sin egen däcksfirma i Pargas och dels som bilskollärare.

Ett par gånger per år brukar han delta i olika folkarträffar och i sommar ska han i väg till Norge med sin Teijo.

Karrmann Ghia
Karmann Ghia Karrmann Ghia Bild: Tero Virta Volkswagen Karmann Ghia


Läs också

Nyligen publicerat - Åboland