Hoppa till huvudinnehåll

"Många levde dubbelliv på båten"

Oneil och Lotten Walker med dottern Celine
Familjen Walker bildades på Medelhavet, men Celine är född i Närpes. Hon är Oneils och Lottens yngsta barn. Oneil och Lotten Walker med dottern Celine Bild: Yle/Matti Palmu bakom parabolen

Varken Oneil eller Lotten Walker vill jobba på sjön igen. Åtminstone inte nu, när de har familj och små barn. Men det fanns en tid då personalen på kryssningsbåten var som deras familj, och det var under den tiden de träffades.

Oneil hade jobbat som kock i sju år när Lotten steg ombord för att jobba som receptionist.

Oneil och Lotten Walker med dottern Celine
När jag såg Lotten första gången visste jag att hon ska bli min fru, säger Oneil. Han kommer från Jamaica, medan Lotten är hemma från Närpes. Oneil och Lotten Walker med dottern Celine Bild: Yle/Matti Palmu bakom parabolen

Ett och ett halvt år senare klev Lotten av igen för att åka hem och föda deras första barn, Lucas. Oneil stannade kvar några månader till innan han också följde efter och blev närpesbo för gott.

För att vara ärlig hade jag aldrig drömt om att flytta till Närpes.― Oneil

Även om de inte vill tillbaka till livet ombord, så pratar de rätt ofta om det.

- Det var ett så annorlunda sätt att leva, säger Lotten och Oneil håller med.

- Det var både bra och dåligt.

Utsikten var alltid fantastisk. Men samtidigt kunde de aldrig gå långt utan att båten tog slut och havet kom emot.

- Så det kändes också som ett fängelse ibland, säger Oneil.

Oneil och Lotten Walker med dottern Celine
På Oneils och Lottens arbetsplats fanns kollegor med sextio olika nationaliteter. Fartyget tog 2500 passagerare och åkte till sjuttio procent av världens länder. - Så vi såg mycket av jordklotet, säger Oneil. Oneil och Lotten Walker med dottern Celine Bild: Yle/Matti Palmu bakom parabolen

Personalen jobbade också i intensiva skift. Många spenderade sex månader ombord och bara två månader hemma. Och eftersom alla åkte hem till olika länder, så hade man sällan koll på varandras familjer.

- Man visste om någon hade en familj, men inte mer än så, säger Lotten.

Så det blev lätt för den som ville det, att leva dubbelliv. Att ha en äkta hälft som bodde på land och en annan partner på båten. Den ena ofta ovetande om den andra.

- Det var ett vanligt fenomen, säger Lotten. Och jag tyckte aldrig om det.

Vissa skyltade så öppet med sin otrohet, inför alla kollegor.― Lotten

- Men man kunde inte lägga sig i heller, säger Oneil. Man fick se som en blind och höra som en döv. Det är viktigt att komma bra överens då man lever så tätt inpå varann.

Lotten håller med.

- Hemma måste man alltid ringa och planera om man ska träffa en kompis. Men på båten behöver man bara stiga ut ur hytten, så sitter alla där.

Också som personal var det viktigt att vara trevlig och komma bra överens med alla. Och nu, när Lotten och Oneil besöker restauranger här i Finland, brukar de alltid försöka vara så exemplariska kunder som möjligt. För de vet hur det känns att jobba i serviceyrket.

- Vi vet att man alltid gör sitt bästa, vad som än händer och vad kunden än vill klaga på, säger Lotten.

Oneil och Lotten Walker med dottern Celine
Man blir nästan en slags supermänska, säger Oneil. Man vill lösa kundernas problem, le vänligt, klä sig ordentligt, till och med rädda kundens liv före sitt eget om det skulle ske en katastrof. Oneil och Lotten Walker med dottern Celine Bild: Yle/Matti Palmu bakom parabolen

Personalen övade på katastrofer varje dag.

- Fast där vet man inte hur man reagerar förrän det faktiskt händer, säger Lotten. Skulle man rädda passagerarnas liv före sitt eget om man har barn hemma? Hur mycket är man beredd att offra för en arbetsplats?

Oneil och Lotten Walker med dottern Celine
Men det är ju ändå viktigt att personalen lär sig att inte springa runt som yra höns, i panik, om det händer något, säger Oneil. De ska vänta på signalen och göra sin uppgift då. Oneil och Lotten Walker med dottern Celine Bild: Yle/Matti Palmu bakom parabolen

Själv var Oneil nästan med om en katastrof en gång, då fartyget höll på att köra in i en bergvägg. Han vaknade av att han föll ur sängen när kaptenen tvärsvängde.

- Passagerarna fick panik så klart, och massor av porslin gick sönder, men annars slutade det bra.

Vanligare, smärre katastrofer är sjukdomar, försvunnet bagage och slarvigt städade hytter.

- Vissa kunder tycker om att klaga, säger Oneil och berättar om en matgäst i hans restaurang som tagit med sig egna insekter att sätta i soppan.

- För att kunna klaga på insekter i soppan.

- Den som har klagomål får ju ofta kompensation. Gratis måltider, blommor eller champagne till hytten, och det kände nog vår matgäst till.

- Sen finns det roligare kunder också, säger Lotten och berättar om ett original som följde med som passagerare på många kryssningar, utklädd till jultomten.

Oneil och Lotten Walker med dottern Celine
Han gick alltid runt och var glad och delade ut presenter till folk, säger Lotten. Oneil och Lotten Walker med dottern Celine Bild: Yle/Matti Palmu bakom parabolen

Men nuförtiden kommer jultomten till familjen Walker endast på julafton, och det är så de vill ha det.

- Vissa tar familjen för given, säger Oneil. Fast jag var inte ens säker på att jag kunde få barn, så när det visade sig att jag skulle bli pappa var jag genast beredd att kliva av båten.

Oneil och Lotten Walker med dottern Celine
I familjen sitter allihop i samma båt, säger Oneil och Lotten. Oneil och Lotten Walker med dottern Celine Bild: Yle/Matti Palmu bakom parabolen

Familjen Walker är med i Svenska Yles dokumentärserie Bakom parabolen.
Läs mer om produktionen här.

Läs också